ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ام اس و مشکلات تعادل

بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) از چند طریق می‌تواند بر تعادل شما تأثیر بگذارد. آسیب ام اس به اعصاب می‌تواند به طور مستقیم بر شما تأثیر بگذارد، اما برخی از علائم دیگر این بیماری می‌توانند به طور غیر مستقیم بر تعادل شما تأثیرگذار باشند. در هر صورت، مشکلات تعادل می‌تواند منجر به افزایش خطر افتادن و آسیب دیدگی شود.

 

ام اس و مشکلات تعادل

 

برخی از علائم ام اس که می‌تواند تعادل شما را بدتر کند شامل سفتی عضلات (اسپاسم)، ضعف عضلات، بی حسی یا احساسات تغییر یافته در قسمت‌هایی از بدن شما، لرزش، درد، مشکلات بینایی و خستگی است.

 

همه مشکلات تعادل مربوط به ام اس نیست.


 

چه عواملی باعث ایجاد مشکلات در تعادل می‌شود؟

مشکلات تعادل می‌تواند در اثر قطع ارتباط بین مغز و سایر اعضای بدن ایجاد شود. اگر مغز شما بگوید حرکت کنید اما پیام به پای شما نرسد، این عدم هماهنگی می‌تواند منجر به افتادن شود.

 

مشکلات حسی ممکن است روی نوع قدم برداشتن شما تأثیر بگذارد و در نتیجه تعادل را مختل کند. به عنوان مثال، اگر پاهای شما بی حس است، ممکن است نتوانید تشخیص دهید که آیا آنها زمین را به طور یکسان لمس می‌کنند یا خیر، یا اگر پاهای شما بیش از حد حساس است، ممکن است در نوع راه رفتن شما تاثیر بگذارد. اثر خسته شدن بر تعادل می‌تواند بدین معنی باشد که با خسته شدن عضلات یا خستگی حد روحی و روانی تعادل شما مختل شده و نمی‌توانید خود را به صورت ثابت نگه دارید.

 

ام اس همچنین می‌تواند حالت منگی و سرگیجه ایجاد کند که باعث می‌شود ایستادن بدون تکیه گاه، حتی وقتی ثابت ایستاده‌اید دشوار شود.

 

مهم نیست که علت مشکلات تعادل شما چیست، به هر حال می‌توانید با متخصصان بهداشت مانند فیزیوتراپیست‌ها همکاری کنید تا راه‌هایی برای مدیریت علائم خود پیدا کنید.


 

چه تعدادی از افراد مشکلات تعادل را تجربه می‌کنند؟

حدود یک نفر از هر پنج نفر مشکلات تعادل را به عنوان اولین علامت بیماری ام اس گزارش کرده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که از هر ده نفر، هفت نفر در طول بیماری خود مشکلات تعادل را تجربه می‌کنند.


 

اگر مشکلات تعادل داشته باشم چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

چندین عامل وجود دارد که می‌توانند تعادل را تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین مهم است که مشکلات تعادل توسط فیزیوتراپیست یا سایر متخصصان درمانی بررسی شود. با این وجود، موفقیت هرگونه درمان برای بهبود تعادل به انجام فعالیت‌های خانگی توصیه شده نیز بستگی دارد.

 

اگر فهمیدید که تعادل شما با خستگی بدتر می‌شود، برنامه ریزی برای پیاده‌روی یا داشتن ابزار کمک کننده به تعادل می‌تواند برای شما مفید باشد. استفاده از وسایل کمک کننده به راه رفتن نیز می‌تواند به کاهش خستگی کمک کند.

 

ورزش‌هایی مانند یوگا یا پیلاتس نشان داده‌اند که باعث کاهش خستگی می‌شوند و همچنین می‌توانند علائم تعادل را بهبود ببخشند. برای گرفتن نتیجه واقعی و موثز ممکن است نیاز به شرکت در تمرینات منظم در یک دوره طولانی باشد. پس از متوقف کردن ورزش، احتمالاً متوجه خواهید شد که فواید آن دوره به سرعت در حال از بین رفتن است.


 

برای بهبود مشکلات تعادل چه درمان‌هایی وجود دارد؟

ممکن است شما به یک فیزیوتراپیست یا نوروفیزیوتراپیست ارجاع داده شوید. آنها ممکن است پیشنهاد کنند که در یک کلاس تمرینی به رهبری آنها شرکت کنید، یا برخی از تمرینات را به شما یاد دهند که در خانه انجام دهید. برخی محققان در حال بررسی استفاده از برنامه‌های آموزش مرحله‌ای و تحریک حسی هستند و این موارد ممکن است در محل زندگی شما در دسترس باشد.

 

اگر حالت منگی یا سرگیجه دارید، برای بهبود آن ممکن است به شما دارو یا توانبخشی وستیبولار (توانبخشی اتاقکی) پیشنهاد شود. سرگیجه گاهی به دلیل مشکلاتی در نحوه تفسیر مغز از سیگنال‌های گوش داخلی، چشم و بدن ایجاد می‌شود. توانبخشی وستیبولار شامل تمرینات تخصصی برای بازتوانی مغز در تفسیر هماهنگ همه سیگنال‌ها است.

 

همچنین با آگاهی از عواملی که تعادل شما را بدتر می‌کند، می‌توان مشکلات تعادل را تا حدودی مدیریت کرد. یک متخصص کاردرمانی می‌تواند شما و خانه شما را ارزیابی کند و راه‌هایی را برای کمک به شما در مقابله با بی‌ثباتی و جلوگیری از افتادن پیشنهاد دهد.

 

 

منبع:

www.mstrust.org.uk

 

۱۲+

یک نظر برای “ام اس و مشکلات تعادل”

  1. ناناز گفت:

    ممنون از مطلب بسیار خوبتون
    حمله ام اس من با عدم تعادلی شروع و شناخته شد
    الانم وقتی تنش و استرس بهم ریختگی به وجود میاد تعادلم حتی برای چند دقیقه هم شده بهم میخوره و متاسفانه بارها باعث افتادنم شده و هنوز نتونستم راهی براش پیدا کنم و مدیریتش کنم چون ناخوداگاه و آنی پیش میاد

    ۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید