ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

باکتری های روده با ابتلا به ام اس، شدت بیماری و درمان آن مرتبط هستند

یک مطالعه جدید منتشر شده توسط کنسرسیوم بین المللی مطالعات میکروبیوم ام اس، باکتری‌های روده را با ابتلا به ام اس، شدت بیماری و درمان ام اس مرتبط دانست. این تیم از فناوری‌های جدید برای بررسی این مسیر برای رسیدن به درمان ام‌اس در تعداد زیادی از افراد مبتلا به این بیماری، از نقاط مختلف جهان، استفاده می‌کند.

 

باکتری های روده با ابتلا به ام اس، شدت بیماری و درمان آن مرتبط هستند

 

  • هر یک از ما میلیون‌ها باکتری «commensal» و سایر میکروارگانیسم‌هایی داریم که در روده‌هایمان زندگی می‌کنند (که در مجموع به عنوان میکروبیوم شناخته می‌شوند). بسیاری از اینها بی ضرر هستند و به نظر می‌رسد برخی از آنها نقش مهمی در فیزیولوژی طبیعی ما دارند، مانند ایجاد و حفظ تعادل ایمنی توسط مولکول‌هایی که آزاد می‌کنند.
  • نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر سرجیو بارانزینی (از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو) باعث ایجاد همکاری انجمن ملی ام اس آمریکا و افراد مستعد ابتلا به ام اس از طیف گسترده ای از رشته‌ها شد تا برای پاسخ به سوالات اساسی در مورد نقش باکتری‌های روده در ام اس گرد هم آیند. باکتری ممکن است در ام اس نقش داشته باشد. این امر منجر به تشکیل کنسرسیوم جهانی بین المللی مطالعه میکروببوم (iMSMS) شد. بودجه این تیم توسط بنیاد والهالا تامین می‌شود.
  • این تیم شرکت‌کنندگان مبتلا به ام اس و افراد بدون ام اس (گروه کنترل) را از همان خانواده‌های شرکت‌کنندگان، به‌کار گرفتند. این آنها را قادر می‌سازد تا اثرات ژنتیکی و محیطی را از فاکتورهای خطر جذف کنند.
  • آنها تفاوت‌های میکروبیوم روده در ۵۷۶ فرد مبتلا به ام اس و ۵۷۶ از اعضای خانواده شان در ایالات متحده، بریتانیا، اسپانیا و آرژانتین را گزارش کردند. این تیم داده‌ها را از نمونه‌های مدفوع و خون، معیارهای بالینی فعالیت بیماری و پرسشنامه‌های رژیم غذایی جمع‌آوری کردند. آنها نمونه ها را با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته توالی یابی DNA تجزیه و تحلیل کردند.
  • نتایج ده ها گونه باکتری جدید مرتبط با ام اس را شناسایی کرده و گونه‌های دیگری را که قبلا شناسایی شده بودند تایید می‌کند. این تیم تفاوت هایی را پیدا کردند که نشان دهنده نقش میکروبیوم روده در حساسیت به ام اس (احتمال ابتلا به ام اس) است. آنها همچنین تأیید کردند که موقعیت‌های جغرافیایی افراد بر روی میکروبیوم روده بسیار تاثیر دارد، همانطور که در نوع و شدت ام اس نیز نقش دارد. سن، جنس و شرایط بدنی نیز بر ترکیب میکروبیوم، و تا حدی بر رژیم غذایی تأثیر می‌گذارد.
  • اگرچه مطالعات بیشتری برای بررسی اینکه چگونه هر یک از انواع باکتری‌ها به ام اس کمک می‌کنند و چگونه باید برای معکوس کردن احتمالی علائم دستکاری شوند، مورد نیاز است، برخی نکات جدیدی بدست آمد. افراد مبتلا به ام‌اس که تحت درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری قرار نمی‌گرفتند، مقادیر کمتری از ۷ گونه باکتری از جمله گونه‌هایی با خواص ضد التهابی مفید را نشان دادند. برخی از تغییرات مفید در میکروبیوم روده در پاسخ به درمان با درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری مشاهده شد. چندین گونه از باکتری‌ها با شدت بیماری مرتبط بودند.
  • نویسندگان اظهار می‌کنند: «منشأ و ارتباط بیولوژیکی این موارد باید روشن شود. با این وجود، مطالعه ما از این احتمال پشتیبانی می‌کند که دستکاری میکروبی و مداخله غذایی می‌تواند به عنوان استراتژی‌های پیشگیرانه و درمانی در ام اس مورد استفاده قرار گیرد.
  • در مطالعات بیشتر، این تیم شرکت کنندگان را برای بیش از دو سال دنبال خواهند کرد تا ببینند باکتری‌های روده چگونه با پاسخ به درمان، تغییر شیوه زندگی و پیشرفت ام اس تغییر می‌کنند.

 

اطلاعات بیشتر در مورد این مطالعه را در وب سایت UCSF مطالعه کنید.

 

مقاله “میکروبیوم روده بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با خطر و دوره بیماری مرتبط است” لینک نوشته کنسرسیوم iMSMS در نشریه Cell  منتشر شده است.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید