ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

رژیم روزه داری متناوب موجب تغییرات ایمنی و متابولیک مفیدی در افراد مبتلا به ام اس می شود

در یک مطالعه کوچک که توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور انجام شد، محدود کردن کالری برای چند روز در هفته باعث کاهش برخی از سلول‌های ایمنی و مولکول‌های دخیل در متابولیسم لیپید (فرآوری چربی‌ها) در افراد مبتلا به ام‌اس شد. این مطالعه توسط انجمن ملی ام اس آمریکا تامین گردید.

 

روزه داری متناوب موجب تغییرات ایمنی و متابولیک مفیدی در افراد مبتلا به ام اس می شود

 

  • مقدمه: بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به ام اس چیست؟ رژیم غذایی چه تفاوتی در سیر بیماری دارد؟ تلاش برای پاسخ به این سوالات با مطالعات دقیق در حال انجام است.
  • جزئیات این مطالعه: مطالعه ATAC-MS سه رژیم غذایی را مقایسه کرد: یک رژیم غذایی کنترل (دریافت ۱۰۰٪ کالری مورد نیاز ۷ روز در هفته)، یک رژیم غذایی با محدودیت کالری روزانه (دریافت ۷۸٪ از کالری مورد نیاز ۷ روز در هفته) و یک رژیم محدودیت کالری متناوب. این رژیم غذایی که رژیم روزه داری متناوب نیز نامیده می‌شود (دریافت ۲۵٪ کالری مورد نیاز در ۲ روز متوالی در هفته، و دریافت ۱۰۰٪ کالری مورد نیاز به ۵ روز دیگر هفته).
  • در مقایسه با رژیم کنترل، هر دو رژیم غذایی محدودکننده کالری منجر به کاهش وزن و بهبود در رفاه عاطفی بیماران شدند. این نتایج قبلا گزارش شده بود.
  • سپس این تیم مطالعه را گسترش دادند تا بررسی کنند که رژیم روزه داری متناوب چگونه بر عملکرد سیستم ایمنی و متابولیک تأثیر می‌گذارد، زیرا مطالعات آزمایشگاهی نشان داده بودند که روزه داری متناوب می‌تواند التهاب را کاهش دهد. برای بررسی این سوال، آنها نمونه‌های خون گرفته شده در طول مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند.
  • نتایج نشان داد که رژیم روزه داری متناوب باعث کاهش برخی سلول‌های T ایمنی (مانند برخی از آنها که در حملات ایمنی ام‌اس نقش دارند)، و افزایش انواع دیگر سلول‌های T شده و سطح مولکول‌های دخیل در متابولیسم لیپید (نحوه پردازش چربی‌ها در بدن) را تغییر می‌دهد.
  • علاوه بر این، مطالعات بزرگ‌تری برای تایید یافته‌ها و بررسی اینکه آیا این یافته‌ها نشان می‌دهند که رژیم غذایی می‌تواند به طور مستقیم فعالیت بیماری ام اس را کاهش دهد یا خیر، ضروری است.

 

رژیم غذایی و تغذیه در ام اس

حفظ سلامتی عمومی برای افراد دارای هرگونه اختلال مزمن بسیار مهم است: یک رژیم غذایی متعادل و برنامه ریزی شده به دستیابی به این هدف کمک می‌کند. اگرچه رژیم غذایی خاصی برای ام اس وجود ندارد، اینکه چه چیزی را چگونه می‌خورید می‌تواند در سطح انرژی، عملکرد مثانه و روده و سلامت کلی شما اثرگذار باشد. در این باره می‌توانید مطلب رژیم غذایی و تغذیه در ام اس را مشاهده کنید.

 

مقاله “محدودیت متناوب کالری، زیرمجموعه‌های سلول T و نشانگرهای متابولیک را در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تغییر می‌دهد” (لینک) نوشته کاترین سی فیتزجرالد، پاوان بهارگاوا، متیو دی. اسمیت، دایان ویزتوم، بابی هنری-بارون، مایکل دی. کورنبرگ، ساندرا دی. کاسارد، دیمیتریوس کاپوجیانیس، پاتریک سالیوان، دیوید جی. بائر، پیتر آ. کالابرسی، و الن ام. مووری در نشریه eBioMedicine منتشر شده است.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۷ جولای ۲۰۲۲

۴+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید