ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کمر درد در ام اس

بیماری ام اس به عنوان یک بیماری مزمن میتواند علائم مختلفی داشته باشد. بعضی از بیماران ام اس دچار کمر درد میشوند. اما چه رابطه ای بین کمردرد و ام اس وجود دارد؟ و چه عواملی باعث کمردرد در ام اس می شود؟ راه درمان کمر درد در ام اس چیست؟

 

کمردرد در ام اس

 

ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری خودایمنی مزمن است که بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر می گذارد. اعصاب یک فرد سالم با پوشش محافظتی به نام میلین پوشانده شده است. ام اس این میلین را از بین می برد و فیبرهای عصبی شما را در معرض خطر قرار می دهد. رشته های عصبی محافظت نشده به خوبی اعصاب محافظت شده عمل نمی‌کنند. این مشکل می‌تواند بسیاری از احساسات و عملکردهای بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله حرکت، بینایی و عملکرد شناختی.

 

کمردرد یکی از علائم مرتبط با ام اس است. انواع روش های درمانی می توانند به کاهش درد شما کمک کنند. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید این روش های درمانی چه هستند و چگونه می توانند به شما کمک کنند.

 

چه عواملی باعث ایجاد کمردرد مرتبط با ام اس می شود؟

اگر به ام اس مبتلا هستید، به چند دلیل ممکن است کمردرد را تجربه کنید. به عنوان مثال، ممکن است کمردرد ناشی از اسپاستیسیته (اسپاسم) باشد. اسپاسم نوعی گرفتگی شدید است که در مبتلایان به ام اس شایع است. استفاده نادرست از وسایل کمک حرکتی نیز می‌تواند به کمر شما فشار وارد کند و به قرار گرفتن بدن در وضعیت نادرست و درد منجر شود. اگر با مشکلات تعادل یا تحرک دست و پنجه نرم کنید یا به روشی غیرطبیعی راه می روید، ممکن است کمردرد را نیز تجربه کنید.

 

گاهی اوقات کمر شما به دلایلی که به ام اس مرتبط نیست درد می‌کند. کشیدگی عضلانی یا فتق دیسک می‌تواند منجر به درد شود. اگر به بیماری ام اس مبتلا باشید، قادر به جبران این کمردرد به خوبی دیگران نیستید.

 

کمردرد مربوط به ام اس چگونه درمان می شود؟

برای درمان کمر درد مرتبط با ام اس، پزشک شما ممکن است یک یا چند روش درمانی زیر را توصیه کند:

 

  • داروها
  • ورزش
  • فیزیوتراپی
  • کار درمانی
  • آب درمانی
  • درمان های جایگزین

 

داروها

پزشک شما قبل از توصیه داروهای خاص احتمالاً سعی خواهد کرد علت اصلی کمردرد شما را بیابد. برای درمان درد ناشی از فشارهای عضلانی، آنها ممکن است داروهای ضد التهابی بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را توصیه کنند.

 

در صورت ابتلا به اسپاستیک (سفتی عضلات و اسپاسم)، ممکن است داروهایی برای شل کردن عضلات تجویز کنند، مانند باکلوفن و تیزانیدین.

 

ورزش

وقتی احساس کمردرد می کنید ورزش ممکن است ناخوشایند باشد، اما می‌تواند یک گزینه درمانی موثر باشد و مزایای بیشتری به همراه داشته باشد. کشش ملایم عضلات می‌تواند به کاهش درد در بسیاری از افراد کمک کند. ورزش همچنین ممکن است به تسکین افسردگی، تقویت سطح انرژی و مبارزه با خستگی مربوط به ام اس کمک کند.

 

برای ایجاد یک برنامه تمرینی متناسب با نیازها و توانایی هایتان، با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

 

فیزیوتراپی و کاردرمانی

درمان های توان بخشی، مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی، برای همه مبتلایان به ام اس مهم است – نه فقط کسانی که کمردرد دارند. این روش های درمانی به شما در حفظ انعطاف‌پذیری و تحرک هرچه بیشتر کمک می کند. آنها همچنین می‌توانند به شما یاد دهند که چگونه انرژی خود را حفظ کنید و بدن خود را با کارایی بیشتری حرکت دهید.

 

یک فیزیوتراپیست می‌تواند تمریناتی را برای کمک به تسکین برخی از علائم مرتبط با ام اس به شما بیاموزد. آنها ممکن است به شما نحوه کشش عضلات دچار اسپاسم را برای کاهش کمر درد به شما آموزش دهند. آنها همچنین ممکن است آموزش راه رفتن را برای کمک به شما در یادگیری نحوه راه رفتن راحت‌تر توصیه کنند.

 

یک متخصص کاردرمانی می‌تواند به شما بیاموزد که چگونه خانه، محل کار و شیوه زندگی خود را متناسب با نیازهای متغیر خود سازگار کنید. آنها می‌توانند به شما یاد دهند که چگونه وسایل کمک حرکتی ​​را در عادت‌ها و محیط‌های روزمره خود استفاده کنید و همچنین نحوه استفاده صحیح از آنها را به شما آموزش دهند. این ممکن است از کمردرد مربوط به کشیدگی عضلات یا کمردرد ناشی از قرار گرفتن بدن در وضعیت بد جلوگیری کند.

 

آب درمانی

همچنین ممکن است پزشک برای درمان کمردرد مربوط به ام اس، آب درمانی را توصیه کند. گذراندن وقت در استخر گرم ممکن است به عضلات دردناک شما فرصتی برای استراحت دهد. گرما و شناور بودن در آب می‌تواند مفاصل سفت و ضعیف را تسکین داده و از آنها پشتیبانی کند.

 

ایروبیک در آب نیز ممکن است انتخاب خوبی باشد زیرا بهترین حالت را در هر دو محیط ارائه می‌دهد: محیطی با آب گرم و یک نوع ورزش ملایم که می‌تواند به تعادل و هماهنگی کمک کند. تمرینات آبی حتی ممکن است به مقادیر کم انرژی مرتبط با ام اس کمک کند. قبل از ثبت نام در کلاس ایروبیک در آب با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

 

درمان‌های مکمل

اگر درمان‌های معمولی برای کنترل کمردرد کافی نیست یا روش دیگری را ترجیح می‌دهید، از پزشک خود در مورد درمان‌های تکمیلی سوال کنید.

 

در بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۳ (با  منبع معتبر)، محققان اظهار داشتند که طب سوزنی ممکن است برای درمان کمردرد موثر باشد. تحقیقات دیگر در سال ۲۰۱۳ همچنین دریافت که ماساژ درمانی نیز می تواند کمردرد را تسکین دهد.

 

قبل از افزودن طب سوزنی، ماساژ درمانی یا سایر روش های درمانی مکمل به برنامه درمانی خود، با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که آنها با برنامه فعلی شما تداخلی ندارند.

 

چشم انداز کمردرد مربوط به ام اس چیست؟

اگر به ام اس مبتلا هستید، درد علامتی است که به احتمال زیاد در طول زندگی با آن روبرو خواهید شد. وقتی درد کمر در بدترین حالت است، به تیم پزشکی، دوستان و خانواده خود متکی باشید. فعال بودن و داشتن نگرش مثبت ممکن است به شما در رفع چالش‌هایی که با آن روبرو هستید کمک کند.

 

در مورد شرایط خاص خود، گزینه‌های درمانی و چشم انداز طولانی مدت از پزشک خود سوال کنید.

 

 

منبع:

www.healthline.com

۶+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید