ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مشکلات بینایی در ام اس

مشکل بینایی اولین علامت بیماری ام اس در بسیاری از افراد است. خوشبختانه، پیش آگاهی برای بهبودی بسیاری از مشکلات بینایی مرتبط با ام اس مفید است.

 

مشکلات بینایی در ام اس

 

یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ که در ژورنال نورولوژی منتشر شد، گزارش داد که ام اس نوری-نخاع در ۱۷ درصد از آمریکایی‌های آفریقایی تبار و ۸ درصد قفقازی‌ها رخ می‌دهد. اگر در مورد بیماری ام اس اطلاعات کافی ندارید، مطلب ام اس چیست؟ و اگر علائم ام اس را نمی‌دانید مطلب علائم بیماری ام اس را مطالعه کنید.

 

التهاب عصب بینایی

یکی از علائم بینایی مشترک در ام اس، نوریت اپتیک است (التهاب عصب بینایی). نوریت اپتیک معمولاً در یک چشم ایجاد می‌شود و ممکن است با حرکت چشم ایجاد درد، تاری دید یا از بین رفتن رنگ کند. به عنوان مثال، رنگ قرمز ممکن است کمرنگ یا خاکستری به نظر برسد. بینایی ممکن است به طور کامل در چشم آسیب دیده از بین برود. ممکن است یک نقطه تار یا کم نور (اسکاتوم) در مرکز میدان بینایی رخ دهد، که بر دید محیطی بی تأثیر است. نوریت اپتیک معمولاً فقط در یک چشم مشاهده می‌شود. این امکان وجود دارد که پس از تجربه نوریت نوری در یک چشم، در آینده در بعضی از مواقع آن را در چشم دیگر نیز تجربه کنید – اگرچه همیشه این اتفاق نمی‌افتد.

 

نوریت اپتیک، با از دست دادن بینایی می‌تواند یک علامت ترسناک باشد، اما در بیشتر موارد، بینایی باز می‌گردد. باقی ماندن علائم مشکلات بینایی محتمل است، ممکن هم هست در صورت خستگی زیاد یا گرمای بیش از حد، کمرنگی یا تاری دید را متوجه شوید. استراحت و خنک شدن به طور کلی به بازگشت بینایی کمک می‌کند.

 

از دوزهای بالای گلوکوکورتیکوئیدها، مانند متیل پردنیزولون وریدی یا قرص پردنیزولون، اغلب برای تسریع در بهبود عصب بینایی استفاده می‌شود.

 

نیستاگموس

نیستاگموس حرکت غیر ارادی و کنترل نشده چشم است که می‌تواند بینایی شما را مختل کند. حرکت معمولاً سریع است و می‌تواند از بالا به پایین و برعکس، یک طرف به طرف دیگر یا چرخش باشد. ممکن است نیستاگموس هنگام نگاه مستقیم به جلو یا هنگام جابجایی چشم رخ دهد. گاهی اوقات نیستاگموس “چشم رقصنده” نامیده می‌شود. ممکن است باعث شود احساس کنید دنیا در حال حرکت است و ممکن است متوجه شوید که می‌توانید سر خود را در زاویه نگه دارید تا علائم کاهش یابد. ممکن است نیستاگموس بیاید و برود یا ماندگار باشد. درمان دارویی برای نیستاگموس محدود است و ممکن است شامل داروهای مخصوص مشکلات دیگر از قبیل گاباپنتین باشد.

 

دوبینی یا دیپلوپیا

در بیماری ام اس، دیپلوپیا یا دوبینی هنگامی رخ می‌دهد که اعصاب کنترل کننده حرکت چشم شما ملتهب یا آسیب دیده باشند. اعصاب ماهیچه‌هایی را کنترل می‌کنند که اجازه حرکت چشم را می‌دهند. به طور معمول، ماهیچه‌ها به صورت هماهنگ عمل می‌کنند، اما هنگامی که دیپلوپیا اتفاق می‌افتد، عضلات یک طرف ممکن است از آسیب عصبی ضعیف شده باشند و حرکات چشم دیگر هماهنگ نباشد. این ممکن است دو تصویر در کنار یا یک تصویر در بالای تصویر دیگر ایجاد کند. دیپلوپیا ممکن است موقتی یا مداوم باشد و بدون درمان ممکن است برطرف شود. هنگامی که دیپلوپیا یک علامت جدید است، ممکن است بخشی از عود بیماری ام اس باشد و دوره مختصر دریافت کورتیکواستروئیدها ممکن است مفید باشد. باز نگه داشتن یک چشم می‌تواند برای رانندگی یا سایر کارهای کوتاه مدت برای افراد دچار دیپلوپیا مفید باشد. لنزهای مخصوص عینک که به لنزهای منشور معروف هستند ممکن است برای دیپلوپیای پایدار مفید باشد.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۳+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید