ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

اکرووس اوکرلیزوماب – Ocrevus Ocrelizumab

نام برند:
اکرووس
نام شیمیایی: اوکرلیزوماب
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط دوم
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل: زاکرل؛ اوکرلیزومب، اوکرلیزوماب

 

اکرووس اوکرلیزوماب برای کنترل برخی انواع ام اس (فرم عودکننده یا پیشرونده) استفاده می‌شود. این دارو درمان ام اس نیست، اما تصور می‌شود که باعث کند شدن آسیب‌های عصبی، کاهش تعداد عود و کاهش سرعت یا توقف معلولیت می‌شود. اوکرلیزوماب متعلق به طبقه‌ای از داروها است که به‌عنوان آنتی‌بادی‌های مونوکلونال شناخته می‌شوند.

 

اکرلی زومب وارد فهرست دارویی ایران شده و به نظر می‌رسد یک شرکت ایرانی موفق به ساخت آن با نام تجاری داروی زاکرل Xacrel شده است.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

اکرووس اوکرلیزوماب - Ocrevus Ocrelizumab

 

روش مصرف

قبل از شروع استفاده از اوکرلیزوماب و هر بار که آن را تزریق می‌کنید، راهنمای دارویی که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

مصرف این دارو با تزریق به داخل رگ توسط یک متخصص بهداشت و طبق دستور پزشک انجام می‌شود. ۲ تزریق اول معمولاً به فاصله‌ی دو هفته از هم انجام می‌شوند. پس از آن معمولاً هر ۶ ماه یک‌بار تزریق انجام می‌شود. برنامه درمانی پزشک خود را به‌دقت دنبال کنید.

 

اوکرلیزوماب ممکن است باعث عوارض جانبی بسیار جدی (به ندرت خطرناک) به نام واکنش‌های محل تزریق(در طول تزریق یا حداکثر ۲۴ ساعت پس از آن) شود. پزشک یا پرستار شما در طی تزریق و حداقل ۱ ساعت پس از آن، شما را از نزدیک تحت نظر قرار خواهد داد. بسته به عوارض رخ داده ممکن است سرعت تزریق شما کاهش یافته یا متوقف شود. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی، فوراً به پزشک یا پرستار خود بگویید: بثورات، خارش، مشکل تنفس، تورم/درد گلو، خستگی، تب، غش، ضعف صورت، حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، ضربان قلب سریع.

 

همچنین ممکن است قبل از هر تزریق، داروهای مکمل از جمله داروی کورتیکواستروئید (مانند متیل پردنیزولون)، آنتی‌هیستامین (مانند دیفن هیدرامین) و استامینوفن به شما داده شود تا به کاهش واکنش‌های تزریق کمک شود.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از استفاده از اوکرلیزوماب، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: عفونت‌های فعلی/اخیر/بازگشته (از جمله هپاتیت B، تبخال، سل)، سابقه واکنش  شدید و تهدیدکننده زندگی به تزریق اوکرلیزوماب.

 

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

اوکرلیزوماب می‌تواند شما را بیش از پیش در معرض عفونت قرار داده یا هرگونه عفونت فعلی را وخیم‌تر سازد. از تماس با افرادی که عفونت واگیردار دارند (مانند آبله‌مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

بدون رضایت پزشک واکسیناسیون/ایمن‌سازی نکنید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن زنده (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود) دریافت کرده‌اند خودداری کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید. شما نباید هنگام استفاده از اوکرلیزوماب (به دلیل خطر آسیب رسیدن به جنین) باردار شوید. در مورد استفاده از اشکال قابل اعتماد ضدبارداری در طول استفاده از این دارو و به مدت ۶ ماه پس از قطع درمان از پزشک یا داروسازتان راهنمایی بگیرید. اگر باردار شدید، فوراً در مورد خطرات و فواید این دارو با پزشک خود صحبت کنید. نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری اوکرلیزوماب دریافت کرده‌اند، باید قبل از دریافت هرگونه واکسیناسیون، توانایی پاسخگویی به واکسن‌ها بررسی شود.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی اوکرلیزوماب را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند آزمایش خون برای بررسی عفونت هپاتیت B، غربالگری سرطان پستان) باید قبل از شروع استفاده از این دارو و همچنین در طول درمان و بعد از آن انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف این دارو، دریافت هر دوز طبق دستورالعمل و برنامه‌ریزی انجام شده توسط پزشک بسیار مهم است. اگر فراموش کردید دوزی را مصرف کنید، بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید تا یک برنامه جدید دوز تهیه شود.


 

عوارض جانبی

با مصرف اوکرلیزوماب علائم سرماخوردگی مانند آبریزش/کیپ شدن بینی یا سرفه ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

این دارو ممکن است توانایی شما در مبارزه با عفونت‌ها را کاهش دهد. این امر می‌تواند باعث شود شما به یک عفونت جدی (به ندرت خطرناک) مبتلا شوید یا هرگونه عفونت قبلی در بدنتان وخیم‌تر گردد. در صورت بروز علائم عفونت (مانند گلودرد یا سرفه مداوم، تب، لرز، تبخال یا تبخال دستگاه تناسلی، زونا) فورا با پزشک خود صحبت کنید.

 

قبل از درمان با اوکرلیزوماب، پزشک شما برای بررسی عفونت هپاتیت B، یک آزمایش خون انجام می‌دهد. اگر تا به حال به هپاتیت B مبتلا شده باشید، ممکن است که با تزریق اوکرلیزوماب این عفونت دوباره فعال شده و باعث مشکلات جدی کبدی شود. برای اطلاعات بیشتر از پزشک خود کمک بخواهید.

 

این دارو ممکن است خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان پستان را افزایش دهد. در صورت بروز علائمی مانند رشد غیرمعمول، توده در پستان، ترشح نوک پستان، فوراً به پزشک خود بگویید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صجبت کنید.

 

اوکرلیزوماب ممکن است خطر ابتلا به یک عفونت مغزی تادر (لکوانسفالوپاتی چندکانونی پیش‌رونده-PML) اما بسیار جدی (احتمالا خطرناک) را افزایش دهد. در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن عوارض، از قبیل ناشیگری (اشتباه‌های عجیب در رفتار و حرف‌ها)، از بین رفتن هماهنگی/تعادل، ضعف، تغییر ناگهانی در تفکر (مانند گیجی، مشکل در تمرکز، از دست دادن حافظه)، مشکل در صحبت کردن/راه رفتن، تشنج، تغییر در بینایی فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با اوکرلیزوماب تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهایی دیگر که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند (مانند ناتالیزومب، ریتوکسی مب).


 

شرایط نگهداری

تزریق این دارو در بیمارستان یا کلینیک انجام شده و نگهداری خانگی ندارد.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید