ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ضایعه یا پلاک ام اس چیست؟

زمانی که با پزشک در مورد ام اس صحبت می‌‍کنید یا اسکن ام آر آی می‌گیرید، ممکن است صحبت از ضایعه یا پلاک ام اس شود، اما ضایعه ام اس یا پلاک ام اس چیست؟

 

ضایعه یا پلاک در ام اس چیست

 

در ام اس، اصطلاح ضایعه یا پلاک به ناحیه‌ای از آسیب یا زخم (اسکلروز) در دستگاه عصبی مرکزی گفته می‌شود که ناشی از فعالیت ام اس است. پلاک‌ها در اثر التهاب ناشی از حمله سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین موجود در اطراف اعصاب ایجاد می‌شوند.

 

با اسکن ام آر آی می‌توان ضایعات فعال و غیرفعال را از هم تشخیص داد. در تزریق مایع حاجب حاوی گادولینیوم، ضایعات فعال در اسکن نمایان می‌شوند. اگر ضایعه روشن نشود، احتمالاً ضایعه‌ای قدیمی‌تر است و بیش از ۳ ماه سن دارد.

 

با اسکن‌های منظم، یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند میزان فعال بودن ام اس را تا حد زیادی تخریب کرده و اعصاب شما را از آسیب در امان نگاه دارد. گاهی اوقات پلاک‌ها خود ترمیم می‌شوند و در اسکن‌های بعدی دیده نمی‌شوند. پلاک ها ممکن است در نهایت به شکل “سیاه چاله” نشان داده شوند، که این یعنی الیفاف عصبی (نورون) آسیب جبران‌ناپذیری دیده است.

 

قبل از اینکه علائم از ام اس را تجربه کنید یا در دوره CIS، پلاک ها را می‌توان در اسکن MRI تشخیص داد. اینها به عنوان پلاک‌های “خاموش” شناخته می‌شوند. نسبت دادن یک آسیب خاص به یک پلاک خاص دشوار است و البته پلاک‌ها همچنین می‌توانند به دلیل بیماری‌های دیگر مانند سکته مغزی یا میگرن و همچنین در اثر بالا رفتن سن ایجاد شوند.

 

وجود، توزیع و نوع پلاک‌هایی که در اسکن MRI مشاهده می‌شود، این‌ها سرنخ‌های مفیدی برای متخصص مغز و اعصاب است تا بتواند تشخیص قطعی ام اس را بدهد. آنها بخش مهمی از معیارهای مک دونالد (دستورالعمل‌های خاصی برای استفاده از  MRI ​​و آنالیز مایعات مغزی برای سرعت بخشیدن به روند تشخیص ام اس) را تشکیل می‌دهند.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

منبع:

www.mstrust.uk

۲۰+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید