ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ریتوکسی مب در کاهش تعداد حملات ام اس بهتر از دی متیل فومارات عمل می کند

یک کارآزمایی بالینی ۲ ساله که توسط محققان مؤسسه کارولینسکا و مراکز دیگری در سوئد انجام شد، مصرف دو بار در روز دی متیل فومارات خوراکی (یک درمان تعدیل کننده بیماری برای ام اس) و ریتوکسی مب داخل وریدی (داروی ضد سرطانی که تعداد سلول‌های B ایمنی را کاهش می‌دهد – مشابه اوکرلی زومب و اوفاتومومب) که هر ۶ ماه یکبار تزریق می‌شود، را با هم مقایسه کرد. دویست فرد مبتلا به ام اس به طور تصادفی برای دریافت یکی از این دو درمان تقسیم شدند و از نظر تعداد حمله(عود)، فعالیت بیماری تشخیص داده شده توسط MRI مغز و ایمنی تحت نظر قرار گرفته شدند.

 

ریتوکسی مب در کاهش تعداد حملات ام اس بهتر از دی متیل فومارات عمل می کند

 

نتایج:

  • پس از دو سال، گروهی که ریتوکسی مب مصرف می‌کردند عود کمتری نسبت به گروهی که دی متیل فومارات مصرف می‌کردند (۳ درصد در مقایسه با ۱۶ درصد) تجربه کردند و به‌طور قابل‌توجهی افرادی که از ریتوکسی مب استفاده می‌کردند با نسبت بیشتری عاری بودن MRI از هرگونه فعالیت جدید را تجربه کردند (۷۹ درصد در مقایسه با ۶۳ درصد).
  • از نظر میزان پیشرفت بیماری هیچ تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد.
  • برخی از عوارض جانبی در هر دو گروه رخ داد، از جمله برخی از عوارض جانبی جدی مورد انتظار برای این درمان‌ها.

 

نظر: این مطالعه به مطالعات و مشاهدات قبلی که نشان داده بودند ریتوکسی مب یک درمان موثر برای کاهش سلول‌های B در ام اس است، اطلاعات جدیدی اضافه می‌کند. در سرمقاله ضمیمه، دکتر رابرت نایسمیت و دکتر آن کراس (از دانشگاه واشنگتن) خاطرنشان می‌کنند که ریتوکسی مب ممکن است به عنوان یک گزینه درمانی در زمان و جایی که درمان‌های تخریب کننده سلول‌های B مورد تایید FDA در دسترس نباشد، در نظر گرفته شود.

 

مقاله “ایمنی و اثربخشی ریتوکسی مب در مقابل دی متیل فومارات در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عود کننده-فرودکننده یا سندرم جداشده بالینی در سوئد: یک کارآزمایی تصادفی‌سازی شده، فاز ۳” لینک، نوشته دکتر آندرس اسونینگسون، دکتر توماس فریزل، دکتر یواخیم سالزر، جوناتان، دکتر جوناتان، دکتر کاترینا فینک، دکتر سوزانا هالبرگ، دکتر یواخیم همبرائوس، دکتر مارکوس اکسلسون، دکتر فائز آل نیمر، دکتر پیتر ساندستروم، دکتر مارتین گونارسون، دکتر رونه یوهانسون، دکتر یوهان ملرگارد، دکتر ایگال روزنشتاین، دکتر احمد ایاد، دکتر ایرینا شوبلوم، دکتر آنت ریسدال، دکتر پیریک دی فلون، دکتر پیرریک دی فلون فادی شوکت، دکتر فردریک پیهل و دکتر یان لیک در نشریه لنست نورولوژی منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۵ جولای ۲۰۲۲

۳+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید