ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

عمل جراحی کاهش وزن رسیدن به ناتوانی در ام اس را تسریع می کند

محققان مؤسسه کارولینسکا در استکهلم، در مطالعه‌ای که بر روی ۱۲۲ نفر انجام شد، دریافتند که ام‌اس در افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده اند در مقایسه با افرادی که این عمل را انجام نداده‌اند سریع‌تر پیشرفت می‌کند.

 

عمل جراحی کاهش وزن رسیدن به ناتوانی در ام اس را تسریع می کند

 

  • چاقی در جمعیت عمومی ایالات متحده رایج است، و این اضافه وزن با خطر بیشتر بسیاری از مشکلات سلامتی همراه است. در ام اس، چاقی با افزایش عود (حمله ام اس) و پیشرفت بیماری مرتبط است. بای پس معده و سایر جراحی‌های کاهش وزن – که در مجموع به عنوان جراحی چاقی شناخته می‌شوند – شامل ایجاد تغییراتی در سیستم گوارشی شما برای کمک به کاهش وزن در زمانی که رژیم غذایی و ورزش مؤثر نبوده است، می‌شود. در مطالعه قبلی، تلاش این تیم کاهش وزن مشابهی را در ۲ سال پس از جراحی چاقی در افراد مبتلا به ام اس و افراد بدون ام اس نشان داد و تفاوت معنی داری در عوارض بعد از جراحی وجود نداشت.
  • محققان داده‌های اداره ثبت جراحی چاقی اسکاندیناوی و اداره ثبت ام اس سوئد را بررسی کردند و ۱۲۲ فرد مبتلا به ام اس را که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند شناسایی کردند و آنها را با افراد مبتلا به ام اس که ویژگی‌های مشابهی داشتند اما تحت عمل جراحی قرار نگرفته بودند مقایسه کردند.
  • هیچ تفاوتی در میزان عود سالانه و زمان اولین عود پس از جراحی در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند و کسانی که جراحی نکرده بودند وجود نداشت. با این حال، زمان پیشرفت ناتوانی در طی پنج سال اول پس از عمل جراحی به طور متوسط ​​در افرادی که جراحی کرده بودند کوتاهتر بود.
  • تحقیقات بیشتر برای تایید این نتایج ضروری است. نویسندگان این مقاله حدس می‌زنند که این روش جراحی ممکن است فعالیت سیستم ایمنی را تحریک کند که می‌تواند ام‌اس را بدتر کند، یا اینکه کمبودهای تغذیه‌ای که بعد از جراحی چاقی رخ می‌دهد ممکن است در این امر نقش داشته باشد. به افراد مبتلا به ام اس که این روش را انجام داده اند یا قرار است آن را انجام دهند، توصیه می‌شود در صورت نگرانی در مورد این مطالعه با پزشک و ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در این باره صحبت کنند.

 

چاقی در ام اس یک فاکتور ریسک قابل اصلاح در نظر گرفته می‌شود. برای مدیریت وزن در ام اس می‌توانید مطلب مدیریت وزن در ام اس را مطالعه کنید.

 

مقاله “تأثیر جراحی چاقی بر فعالیت بیماری و پیشرفت مولتیپل اسکلروزیس: یک مطالعه کوهورت همسان در سراسر کشور” (لینک) توسط هدستروم آنا کارین، استنبرگ اریک، اسپلمن تیم، فورسبرگ لارس، ناسلوند اریک و هیلرت یان تنظیم شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۰ جولای ۲۰۲۲

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید