ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

نتایج فاز ۳ کارآزمایی نشان داد اوبلیتوکسی مب برای انواع عودکننده ام اس مفید است

اوبلیتوکسی مب (یک درمان تجربی که توسط شرکت TG Therapeutics درحال توسعه است) در دو کارآزمایی بالینی فاز ۳، تعداد عود (حمله‎ ها) و فعالیت بیماری در اسکن‌های MRI را به طور قابل توجهی بیشتر از داروی اوباجیو (تری فلونوماید)، کاهش داد. این نتایج که در ابتدا در یک جلسه پزشکی در سال ۲۰۲۱ گزارش شد، اکنون در مجله پزشکی نیوانگلند مورد بررسی قرار گرفته و منتشر شده است. بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی در ۲۵ آگوست از سوی شرکت TG Therapeutics، FDA و آژانس دارویی اروپا، در حال حاضر منتظر تایید اوبلیتوکسی مب برای درمان انواع عودکننده ام اس در بزرگسالان هستیم.

 

نتایج فاز 3 کارآزمایی نشان داد اوبلیتوکسی مب برای انواع عودکننده ام اس مفید است

 

  • اوبلیتوکسی مب یک آنتی بادی مونوکلونال است که به مولکول (CD20) در سطح سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های B متصل می‌شود و آنها را از گردش خون حذف می‌کند، مثل اوفاتومومب، اوکرلی زومب و ریتوکسی مب. سلول‌های B عملکردهای مختلفی از جمله ساخت آنتی بادی دارند و شواهد نشان می‌دهد که در آسیب ناشی از حمله سیستم ایمنی به مغز و نخاع در ام اس نقش دارند. اوبلیتوکسی مب به صورت تزریق داخل وریدی (IV) در هر ۶ ماه تجویز می‌شود.
  • محققان ۱۰۹۴ فرد مبتلا به ام اس عودکننده را برای دو مطالعه فاز ۳ یکسان در مورد اوبلیتوکسی مب، که به عنوان مطالعات ULTIMATE I و ULTIMATE II شناخته می‌شوند، ثبت نام کردند.
  • شرکت کنندگان به طور تصادفی برای دریافت اوبلیتوکسی مب و دارونما خوراکی، یا تری فلونوماید خوراکی (اوباجیو) و تزریق دارونما به مدت ۹۶ هفته تقسیم شدند. پیامد اولیه اندازه‌گیری شده، میزان عود در سال به ازای هر شرکت‌کننده بود. پیامدهای ثانویه شامل ایمنی، فعالیت بیماری شناسایی شده در اسکن مغزی MRI و بدتر شدن ناتوانی بود.
  • نتایج نشان داد که اوبلیتوکسی مب میزان عود را کاهش می‌دهد و ضایعات مغزی جدید / یا بزرگ شده شناسایی شده توسط MRI را به طور قابل توجهی بیشتر از تری فلونوماید کاهش می‌دهد. درصد شرکت کنندگانی که دچار بدتر شدن ناتوانی شدند در هر دو گروه درمانی مشابه بود.
  • واکنش‌های مربوط به تزریق، مانند تب، لرز و علائم شبیه آنفولانزا، در تقریباً نیمی از افرادی که اوبلیتوکسی مب مصرف می‌کردند، رخ داد و عمدتاً خفیف تا متوسط ​​بود. شش نفر به دلیل این واکنش ها درمان را قطع کردند. عفونت‌ها، از جمله عفونت‌های جدی، معمولاً توسط شرکت‌کنندگان در هر دو گروه تجربه می‌شد. سه نفر در نتیجه عفونت‌های جدی در گروه‌های دریافت کننده اوبلیتوکسی مب جان خود را از دست دادند، در حالی که در گروه‌های تری فلونوماید این اتفاق رخ نداد.

 

درباره گزینه‌های دارویی برای مدیریت ام اس بیشتر بدانید

 

مقاله “اوبلیتوکسی مب در مقابل تری فلونوماید در مولتیپل اسکلروز عود کننده” لینک نوشته لاورنس استینمن، ادرئارد فاس، پیتر هارتنگ، نریکه آلوارز، و سایر همکارانشان در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۹ آگوست ۲۰۲۲

۳+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید