ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ضعف در ام اس

ضعف عضلانی، که در بیماری ام اس شایع است، می‌تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد. اولین قدم در مدیریت ضعف به طور مؤثر، تعیین علت ایجاد آن است.

 

ضعف در ام اس

 

  • تحلیل عضلات ناشی از عدم استفاده از آنهاست. اغلب در ام اس، به دلیل خستگی، درد، عدم تعادل یا سایر علائم، سطح فعالیت کلی فرد کاهش می‌یابد. عدم فعالیت باعث تحلیل و ضعف عضلات خواهد شد. برای این نوع ضعف، ورزش مقاومتی با استفاده از وزنه‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد. فیزیوتراپ می‌تواند یک برنامه تمرین با وزنه متناسب با توانایی‌های شما پیشنهاد دهد.
  • صدمه به الیاف عصبی (دیمیلیناسیون یا از بین رفتن میلین) در بخش‌هایی از نخاع و مغز، که باعث تحریک عضلات می‌شوند نیز می‌تواند ضعف ایجاد کند. ماهیچه‌ها برای این که عملکرد مناسبی داشته باشند، تحریکات عصبی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند، که اغلب منجر به کاهش استقامت می‌شود. از آنجا که منبع این نوع ضعف در ام اس اختلال در هدایت پیام عصبی است، تمرین با وزنه برای تقویت این نوع ضعف مؤثر نیست – و حتی ممکن است احساس ضعف و خستگی را افزایش دهد. راهکار توصیه شده حفظ استقامت آن دسته از ماهیچه‌هایی است که از هدایت عصبی کافی برخوردار نیستند، با تقویت ماهیچه‌های اطراف که از هدایت کافی برخوردارند. یک فیزیوتراپ می‌تواند با شما همکاری کند تا منابع ضعف خود را مشخص کرده و راهکارهای مناسب برای مدیریت آن را بیابید.

 

ضعف در پاها و مچ پا می‌تواند در راه رفتن اختلال ایجاد کند. راهکارهای مدیریتی برای رفع مشکلات پیاده روی شامل ورزش، استفاده از وسایل کمکی و دارو است. ضعف در قسمت بالای بدن و بازوها می‌تواند در فعالیت‌های روزمره زندگی و مراقبت از خود اختلال ایجاد کند. متخصصین کاردرمانی می‌توانند برای کمک به فعالیت در خانه و محل کار، تمرینات مناسبی را برای بازوها و دستان شما توصیه کرده و همچنین ابزار و دستگاه‌های مناسب برای بهبود ضعفتان پیشنهاد کنند. اگر در مورد بیماری ام اس اطلاعات کافی ندارید، مطلب ام اس چیست؟ و اگر علائم ام اس را نمی‌دانید مطلب علائم بیماری ام اس را مطالعه کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید