ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مشکلات جنسی در ام اس

مشکلات جنسی اغلب توسط مبتلایان به ام اس تجربه می‌شود، اما در جمعیت عمومی نیز بسیار شایع است. برانگیختگی جنسی در دستگاه عصبی مرکزی شروع می‌شود، زیرا مغز پیام‌هایی را از اعصاب موجود در نخاع به اندام‌های جنسی منتقل می‌کند. اگر ام اس به این مسیرهای عصبی آسیب برساند، پاسخ جنسی – از جمله برانگیختگی و ارگاسم – می‌تواند مستقیماً تحت تأثیر قرار گیرد. مشکلات جنسی همچنین ناشی از علائم ام اس مانند خستگی یا اسپاسم و همچنین عوامل روانشناختی مربوط به عزت نفس و تغییر خلق و خو است.

 

مشکلات جنسی در ام اس

 

در مطالعه ای روی افراد مبتلا به ام اس، ۶۳ درصد گزارش دادند که فعالیت جنسی آنها از زمان تشخیص ام اس کاهش یافته است. بررسی‌های دیگر از افراد مبتلا به ام اس نشان می‌دهد که حتی ۹۱ درصد از مردان و ۷۲ درصد از زنان ممکن است تحت تأثیر مشکلات جنسی قرار بگیرند. نادیده گرفتن این مشکلات می‌تواند منجر به خسارات اساسی در کیفیت زندگی شود. با این حال، هر دو طرف یعنی هم بیمار و هم پزشک غالباً به سختی و کندی این موضوع را مطرح می‌کنند. اگر در مورد بیماری ام اس اطلاعات کافی ندارید، مطلب ام اس چیست؟ و اگر علائم ام اس را نمی‌دانید مطلب علائم بیماری ام اس را مطالعه کنید.

 

تغییرات عاطفی

شناخت عوامل عاطفی مربوط به تغییرات عملکرد جنسی کاملاً پیچیده است. آنها ممکن است شامل از بین رفتن عزت نفس، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و یا استرس زندگی با یک بیماری مزمن باشد. در مشاوره، برای شما و شریک زندگیتان توسط یک متخصص بهداشت روان یا درمانگر جنسی آموزش دیده، می‌توان هم به مسائل فیزیولوژیکی و هم به مسائل روانشناختی این اختلال پرداخت.

 

درمان مشکلات جنسی

زنان و مردان مبتلا به بیماری ام اس ممکن است در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند و یا از بین رفتن میل جنسی را تجربه کنند. شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید از روش‌های قابل آموزش برای تحریک جنسی جهت غلبه بر اختلالات برانگیختگی و احساسی استفاده کنید. احساسات غیرطبیعی و اسپاسم اغلب با استفاده از دارو قابل کنترل است. تکنیک‌هایی مانند اتصال سوند متناوب یا دارو می‌توانند نشت ادرار را در حین مقاربت کنترل کنند.

 

علاوه بر این، ممکن است مردان در دستیابی به نعوظ و حفظ آن (تاکنون شایع‌ترین مشکل)، کاهش احساس در آلت تناسلی و رسیدن به انزال مشکل داشته باشند. اختلال نعوظ را می‌توان از طرق زیر بهبود داد:

  • داروهای خوراکی
  • داروهای تزریقی
  • شیاف‌های کوچک که در آلت تناسلی وارد می‌شوند
  • دستگاه‌های بادی یا ایمپلنت‌ها

 

ممکن است خانم‌ها در ناحیه واژن/ کلیتورال، احساس درد و خشکی واژن داشته باشند. استراتژی‌های مدیریت این مشکل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش تحریک و برانگیختگی
  • استفاده از روان کننده‌های مایع یا ژله‌ای محلول در آب برای خشکی واژن (نکته: شما نمی توانید بیش از حد از این محصولات استفاده کنید؛ متخصصان توصیه می‌کنند که در مصرف این محصولات زیاده روی نکنید). از وازلین نباید به این منظور استفاده شود زیرا محلول در آب نیست و ممکن است باعث عفونت شود.

 

داروهایی که برای درمان اختلالات جنسی به کار می‌روند شامل آلپروستادیل، واردنافیل، سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل، آوانافیل می‌شوند، اطلاعات مربوط به این داروها را می‌توانید در صفحه‌ی اختصاصی آن دارو مطالعه کنید. لازم به ذکر است که از خود درمانی با دارو پرهیز کنید و درمان دارویی را فقط با مشورت پزشک و نظارت وی مصرف کنید.

 

باروری

ام اس بر قدرت باروری بنیادی مردان و زنان تأثیر نمی‌گذارد، اگرچه مشکلات جنسی ممکن است در توانایی یک مرد مبتلا به ام اس در پدر شدن اختلال ایجاد کند. “ارگاسم خشک” که باعث جلوگیری از زاد و ولد می‌شود، در چندین مطالعه توسط مردان مبتلا به ام اس گزارش شده است. این مشکلات با موفقیت و با استفاده از داروها یا از طریق تکنیک‌هایی برای برداشت اسپرم به منظور تلقیح درمان می‌شوند. مردانی که نگران مسائل مربوط به باروری هستند باید با یک متخصص ارولوژی که در این زمینه تجربه دارد مشورت کنند.

 

به خانمها و آقایان مبتلا به ام اس نیز توصیه می‌شود که باید در مورد پیشگیری از باروری ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی مانند سایر افراد، همان تصمیم‌ها را بگیرند و همان اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید