ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ترکیب پوست میوه مانع از آسیب به میلین و ترمیم آن در موش می‌شود

اسید اورسولیک از آسیب به میلین، پوشش محافظت کننده رشته‌های عصبی در موش‌های دارای شرایط مشابه ام اس جلوگیری کرده و آسیب‌های موجود در آن‌ها را نیز ترمیم می‌کند.

 

محققان دانشگاه توماس جفرسون اسید اورسولیک – ترکیبی را که در بعضی از میوه‌ها در مقادیر زیاد یافت شده است –  را در یک مدل موشی ام اس آزمایش کردند. پس از ۲۰ روز موش‌های تحت درمان که قبلاً فلج شده بودند، توانایی پیاده روی را پیدا کردند اما ضعف عضلات داشتند.

 

موش‌های آزمایش شده دارای مراحل پیشرفته‌ای از بیماری مشابه ام اس بودند، طوری که اعصاب آنها آسیب دیده بود. بنابراین این تحقیق می‌تواند پتانسیل کمک به ام اس پیشرونده را داشته باشد.

 

ترکیب پوست میوه مانع از آسیب به میلین و ترمیم آن در موش می شود

 

یک اثر دوگانه

در ام اس، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پوشش میلین که از اعصاب محافظت می‌کند حمله می‌کند. این علت بروز علائم است. بدن ما توانایی طبیعی در ترمیم میلین را دارد. این شامل سلول‌های ویژه سازنده میلین است که از سلول‌های پیش ساز الیگودندروسیت (OPC) ساخته می‌شوند. در ام اس، ترمیم میلین به خوبی انجام نمی‌شود، بنابراین اعصاب در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

 

محققان دریافتند که در موش‌ها، اسید اورسولیک باعث کاهش حملات ایمنی به میلین می‌شود. این ترکیب همچنین OPC‌ها را تحریک به بلوغ و تبدیل شدن به سلول‌های سازنده میلین و ترمیم میلین می‌کند. این اثرات همچنین در سلول‌هایی که در ظروف آزمایشگاهی قرار داده شده بودند نیز مشاهده شد.

 

اسید اورسولیک چیست؟

اسید اورسولیک در پوست برخی از میوه‌ها، گیاهان دارویی و ادویه‌ها یافت می‌شود. این ماده به عنوان یک مکمل در دسترس است، اما در این مطالعه محققان از یک فرم خالص و مناسب برای آزمایشگاه استفاده کردند.

 

این ماده به عنوان درمانی برای سایر شرایط سیستم عصبی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

این برای افراد مبتلا به ام اس به چه معناست؟

بیشتر درمان‌های موجود برای بیماری ام اس به افرادی که فرم عود کننده بیماری دارند کمک می‌کند. آنها با کاهش حملات سیستم ایمنی به میلین کار می‌کنند. اما آسیب‌های پایدار ناشی از حملات را ترمیم نمی کنند، یا مرگ سلول‌های عصبی را متوقف نمی کنند، و همین امر باعث ایجاد ناتوانی درپی پیشرفت ام اس می‌گردد.

 

برای متوقف کردن بیماری ام اس، ما به درمان‌هایی نیاز داریم که روی تمام این موارد که در بدن اتفاق می‌افتد کار کند. این تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که اسید اورسولیک به دلیل تأثیر مضاعف آن در جلوگیری از آسیب‌ها و ترمیم آنها می‌تواند امیدوار کننده باشد.

 

دکتر کتی هو، مدیر ارتباطات تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا گفت: “دیدن این تحقیق دلگرم کننده است و می‌تواند برای افرادی که دارای اشکال پیشرونده ام اس هستند، نویدبخش باشد. اما تلاش بیشتری لازم است تا اسید اورسولیک بتواند به مرحله مطالعات انسانی برسد.”

 

آیا خوردن میوه‌هایی مثل سیب و انگور برای ام اس من مفید است؟

اسید اورسولیک در پوست برخی از میوه‌ها، گیاهان دارویی و ادویه جات در مقادیر زیادی یافت می‌شود. استفاده از این ماده برای بیماری ام اس و سایر سیستم‌های عصبی در حال بررسی است. اما این مطالعه چیزی در مورد تأثیر خوردن پوست میوه بر افراد مبتلا به ام اس به ما نمی‌گوید.

 

در این مطالعه به موش‌ها فرم خالص اسید اورسولیک مناسب برای آزمایشگاه داده شد. ما نمی دانیم که دادن میوه به موش‌ها همان اثر اسید اورسولیک خالص را خواهد داشت یا خیر. و تاکنون این کار فقط در حیوانات و سلول‌ها انجام شده است. بنابراین ما نمی‌دانیم که آیا اسید اورسولیک در افراد مبتلا به ام اس اثر مشابهی خواهد داشت یا خیر.

 

محققان همچنین باید ایمنی اسید اورسولیک را نیز آزمایش کنند. اگرچه این ماده در حال حاضر به عنوان مکمل غذایی موجود است، اما در دوزهای بالا می‌تواند سمی باشد.

 

یک رژیم غذایی سالم – از جمله میوه و سبزیجات – برای همه مفید است. اما سبک زندگی هر کسی یک انتخاب شخصیست. اگر به فکر ایجاد تغییر بزرگ در سبک زندگی هستید، ما شما را تشویق می‌کنیم تا ابتدا با متخصص ام اس خود صحبت کنید.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۷ ژوئن ۲۰۲۰

۵+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید