ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

افراد مبتلا به ام اس پیشرونده سلول های بنیادی عصبی مسن‌تری دارند

محققان دریافته‌اند که سلول‌های بنیادی عصبی افرادی که به ام اس پیشرونده اولیه مبتلا هستند مسن‌تر از سن خود هستند و این اتفاق می‌تواند موجب توقف رشد عادی سلول‌های سازنده میلین شود.

 

افراد مبتلا به ام اس پیشرونده سلول های بنیادی عصبی "مسن تر" دارند

 

سلول‌های بنیادی مغز مسن‌تر به نظر می‌رسند

با افزایش سن، سن سلول‌های ما نیز افزایش می‌یابد. این روند پیری نامیده می‌شود و بخشی نرمال از پیری طبیعی است. اما همچنین می‌تواند در اثر التهاب ایجاد شود، که می‌دانیم باعث ایجاد آسیب در ام اس می‌شود.

 

این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کنتیکت انجام شده است، نشان داد که سلول‌های بنیادی مغز افرادی که به ام اس پیشرونده اولیه مبتلا هستند نیز پیرتر از حد خود به نظر می‌رسند. این سلول‌ها در مقایسه با سلول‌های مشابه افراد هم سن و بدون ام اس، چند دهه پیرتر به نظر می‌رسند.

 

سلول‌های بنیادی آسیب دیده تولید میلین را متوقف می‌کنند

تحقیقات قبلی نشان داده است که سلول‌های بنیادی مغز افراد دارای ام اس نوع پیشرونده اولیه متفاوت عمل می‌کنند. آنها از رشد و تولید میلین از سلول‌های سازنده میلین به نام الیگودندروسیت جلوگیری می‌کنند.

 

این مطالعه با کمک محققان مختلف از جمله محققان در انجمن ام اس ادینبورک، نشان داد که این سلول‌ها میزان بالایی از پروتئین بنام HMGB1 را در افراد مبتلا به ام اس تولید می‌کنند. هنگامی که این پروتئین مسدود شد، الیگودندروسیت‌ها قادر به رشد طبیعی بودند.

 

آیا می‌توان این تغییرات را کند، متوقف یا معکوس کرد؟

این تیم همچنین دریافتند که وقتی سلول‌های بنیادی با راپامایسین درمان می‌شوند، دارویی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند، الیگودندروسیت‌ها قادر به رشد طبیعی بودند. مطالعات قبلی، راپامایسین را به عنوان درمانی برای مبتلایان به ام اس عودکننده رد کرده است اما این تحقیق نشان می‌دهد که این دارو پتانسیل بالایی برای کمک به ترمیم میلین در ام اس پیشرونده دارد.

 

دکتر سورل بیکلی، رئیس تحقیقات زیست پزشکی انجمن ام اس بریتانیا گفت:

“این مطالعه بسیار جالب است و به ما بینشی بهتر از ارتباط پیری سلول و ترمیم میلین در ام اس می‌دهد. در حال حاضر بیش از ده‌ها روش اصلاح بیماری وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد، اما هنوز هیچ درمانی برای ترمیم میلین نداریم. ما امیدواریم که تحقیقات بیشتر در این زمینه منجر به درمان‌های جدید برای همه افراد مبتلا به ام اس در جهان شود.

 

در گام بعدی، سلول‌های بنیادی مغز افراد دارای ام اس عودکننده بررسی میشود تا ببینیم این تغییرات چه زمانی شروع می‌شود و آیا می‌شود آن‌ها را کند، متوقف یا معکوس کرد.

 

یافتن راه‌های جدید برای ترمیم میلین بسیار مهم است

دکتر بیکلی اظهار داشت:

“ما مفتخریم که در مرکز علمی ام اس کمبریج برای بررسی ترمیم میلین و همچنین بررسی تاثیر پیری بر سلول‌های سازنده ی میلین بودجه تحقیقاتی تأمین می‌کنیم. برای دستیابی به هدف نهایی خود یعنی توقف ام اس، دستیابی به راه‌های جدید برای ترمیم میلین بسیار مهم است.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۷ مارس ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید