ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سیلدنافیل ویاگرا – Sildenafil

نام برند:
ویاگرا
نام شیمیایی: سیلدنافیل
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات جنسی، درمان اختلال نعوظ
درمان اصلی: درمان اختلالات جنسی، درمان اختلال نعوظ
داروهای معادل:

 

سیلدنافیل یا ویاگرا برای درمان مشکلات در عملکرد جنسی مردان (ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ – ED) استفاده می‌شود. سیلدنافیل همراه با تحریک جنسی، با افزایش جریان خون به آلت تناسلی مرد باعث نعوظ فرد و حفظ آن می شود.

 

این دارو از شما در برابر بیماری‌های مقاربتی (مانند HIV، هپاتیت B، سوزاک، سفلیس) محافظت نمی‌کند. “رابطه جنسی ایمن” مانند استفاده از کاندوم‌های لاتکسی هنگام سکس را تمرین کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

سیلدنافیل - ویاگرا - Sildenafil

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف سیلدنافیل و هر بار تجویز دوباره آن، بروشور اطلاعات بیمار که توسط داروساز شما تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

برای درمان اختلال عملکرد نعوظ – ED، این دارو معمولاً طبق نیاز فرد و دستور پزشک، از طریق دهان مصرف می‌شود. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از شروع فعالیت جنسی سیلدنافیل را مصرف کنید، اما نه بیشتر از ۴ ساعت قبل از انجام فعالیت‌های جنسی (مصرف ۱ ساعت قبل از فعالیت جنسی بیشترین اثر را دارد). بیشتر از یک‌بار در روز این دارو را مصرف نکنید.

 

یک وعده غذایی پرچرب ممکن است سرعت عمل این دارو را کاهش دهد.

 

مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما، پاسخ بدنتان به درمان و سایر داروهای مصرفی شما دارد. حتماً در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک و داروساز خود بگویید.

 

اگر شرایط شما بهبود نیافت، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف سیلدنافیل، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌خصوص در مورد: مشکلات قلبی (مانند سابقه حمله قلبی یا ضربان قلب نامنظم در ۶ ماه اخیر که تهدیدی برای زندگی شما بوده، درد قفسه سینه/آنژین، نارسایی قلبی)، سکته مغزی در ۶ ماه گذشته، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، فشارخون بالا یا پایین، از دست دادن شدید آب بدن (کم‌آبی)، بیماری‌های آلت تناسلی مردان (مانند انحراف، فیبروز/زخم، بیماری پیرونی)، سابقه نعوظ دردناک/طولانی (پریاپیسم)، شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به پریاپیسم را افزایش دهد (مانند کم‌خونی سلول‌های داسی شکل، لوسمی، بیماری مولتیپل میلوما)، مشکلات چشم (مانند رتینیت پیگمنتوزا، کاهش ناگهانی بینایی، ایسکمی قدامی غیرشریانی عصب بینایی – NAION).

 

ویاگرا ممکن است شما را دچار سرگیجه کند یا باعث ایجاد اختلال در بینایی شود. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه شما را بدتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری و دید دقیق دارد خودداری کنید. نوشیدن مشروبات الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

در دوران بارداری، سیلدنافیل فقط در صورت نیاز واضح فرد به آن باید مصرف شود. از آنجا که فشارخون بالا در ریه‌ها یک مشکل جدی است که می‌تواند هم به بیمار باردار و هم به جنین او آسیب برساند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه توسط پزشک شما راهنمایی شود. اگر قصد بارداری دارید، باردار شدید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، در مورد فواید و خطرات استفاده از سیلدنافیل با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو به مقدار کمی به شیر مادر منتقل می‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی سیلدنافیل را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل تنفس در دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد دوز ممکن است شامل سرگیجه شدید غش و نعوظ دردناک و طولانی‌مدت باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

دوزهای فراموش شده

قابل مصرف نیست.


 

عوارض جانبی

با مصرف سیلدنافیل یا ویاگرا سرگیجه، سردرد، گرگرفتگی یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. همچنین ممکن است تغییراتی در بینایی مانند افزایش حساسیت به نور، تاری دید یا مشکل در تشخیص رنگ‌های آبی و سبز ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

برای کاهش خطر سرگیجه و منگی، هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده به‌آرامی این کار را انجام دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

فعالیت جنسی ممکن است فشار بیشتری بر قلب شما وارد کند، به‌خصوص اگر مشکل قلبی داشته باشید. اگر در هنگام رابطه جنسی مشکل قلبی داشتید و هر یک از این عوارض جانبی جدی را تجربه کردید، بلافاصله رابطه را متوقف کرده و کمک پزشکی بگیرید: سرگیجه شدید، غش، درد یا ضعف قفسه سینه/فک/بازوی چپ، حالت تهوع.

 

با مصرف این دارو به ندرت (ناشایع) ممکن است بینایی ناگهانی، از جمله نابینایی دائمی، در یک یا هر دو چشم (ایسکمی قدامی غیرشریانی عصب بینایی – NAION) رخ دهد. در صورت بروز این مشکل جدی، مصرف سیلدنافیل را متوقف کنید و سریعاً کمک پزشکی دریافت کنید. اگر بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید یا سیگار می‌کشید، یا اگر به بیماری‌های قلبی، دیابت، کلسترول بالا، برخی دیگر از مشکلات چشم (Crowded Disk) و یا فشارخون بالا مبتلا هستید، احتمال ابتلا به NAION کمی بیشتر است.

 

به ندرت (ناشایع) ممکن است کاهش یا افت شنوایی ناگهانی گاهی اوقات با زنگ زدن در گوش و سرگیجه ایجاد شود. در صورت بروز این اثرات، مصرف سیلدنافیل را متوقف کرده و کمک پزشکی دریافت کنید.

 

در موارد نادری (ناشایع) که شما نعوظ دردناک یا طولانی‌مدت به مدت ۴ ساعت یا بیشتر دارید، استفاده از این دارو را متوقف کنید و فوراً کمک پزشکی بگیرید، وگرنه ممکن است مشکلات دائمی ایجاد شود.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

محصولی که ممکن است با سیلدنافیل تداخل داشته باشد عبارت است از: ریوسیگوات.

 

مصرف توام سیلدنافیل با نیترات می‌تواند باعث افت جدی فشارخون شما شود که می‌تواند منجر به سرگیجه، غش و بندرت حمله قلبی یا سکته مغزی شود. از سیلدنافیل همراه با هیچ‌یک از موارد زیر استفاده نکنید: داروهای خاصی که برای درمان درد قفسه سینه/آنژین مورد استفاده قرار می‌گیرند (نیترات‌هایی نظیر نیتروگلیسیرین، ایزوسورباید)، داروهای تفریحی به نام “Poppers” حاوی نیترات آمیل، آمیل نیتریت یا بوتیل نیتریت.

 

اگر شما در کنار سیلدنافیل، برای درمان بزرگ شدن پروستات یا فشارخون بالا از داروهای مسدودکننده آلفا (مانند دوکسازوسین، تامسولوسین) استفاده می‌کنید، ممکن است فشارخون شما دچار افت شدید شود که منجر به سرگیجه یا غش می‌گردد. ممکن است پزشک معالجه خود را با دوز کمتر سیلدنافیل شروع کند تا خطر افت فشارخون کاهش یابد.

 

سایر داروها می‌توانند بر حذف سیلدنافیل از بدن شما اثر بگذارند که این امر ممکن است در نحوه عملکرد سیلدنافیل تأثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال می‌توان به ضد قارچ‌های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید (مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین)، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند ریتونوویر، ساکیناویر)، مهارکننده‌های پروتئیناز ویروس هپاتیت C (مانند بوپراویر، تلاپرویر) و ریفپرستون اشاره کرد.

 

سایر داروها می‌توانند بر حذف سیلدنافیل از بدن شما تأثیر بگذارند که ممکن است نحوه عملکرد سیلدنافیل را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال می‌توان به ضد قارچ‌های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین)، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند ساکیناویر، ریتوناویر)، مهارکننده‌های پروتئاز ویروس هپاتیت C (مانند بوسپرویر، تلاپرویر)، میفپریستون، ریفامپین در میان دیگر داروها اشاره کرد.

 

این دارو را با هیچ محصول دیگری که حاوی سیلدنافیل باشد، یا داروهای مشابه دیگر که برای درمان اختلال در نعوظ – ED یا فشارخون ریوی (مانند تادالافیل، وردنافیل) هستند، مصرف نکنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید