ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ام اس عودکننده و بهبود یابنده – Relapsing-Remitting MS (RRMS)

ام اس عودکننده و بهبود یابنده (RRMS) شایع‌ترین دوره بیماری است که با حملات مشخص از علائم عصبی جدید یا تشدید علائم قبلی تعریف می‌شود. این حملات (که به آن عود یا تشدید نیز گفته می‌شود) با دوره‌های بهبودی جزئی یا کامل (ترمیم) همراه است. در طول درمان، همه علائم ممکن است ناپدید شوند، یا برخی از علائم ممکن است ادامه یابد و دائمی شود. با این حال، بیماری پیشرفت چشمگیری در دوره های بهبودی نخواهد داشت.

 

در زمان های مختلف، ام اس عودکننده و بهبودیابنده می‌تواند فعال (همراه با عود و یا شواهدی از فعالیت جدید در MRI) یا غیرفعال یا همچنین در حال بدتر شدن (افزایش تایید شده ناتوانی در مدت زمان معینی پس از عود) یا عدم بدتر شدن مشخص شود.

 

حدود ۸۵ درصد از مبتلایان به بیماری ام اس در ابتدا در مرحله ام اس عودکننده و بهبودیابنده تشخیص داده می‌شوند.

ام اس عود کننده و بهبود یابنده – Relapsing-Remitting MS (RRMS)

این نمودار یک روند محتمل بیماری در ام اس عودکننده و بهبودیابنده را نشان می دهد. با این حال، تجربه هر شخص با ام اس عودکننده و بهبود یابنده منحصر به فرد خواهد بود. به دنبال عود، علائم جدید ممکن است بدون ایجاد سطح ناتوانی از بین بروند، یا علائم جدید فقط تا حدی از بین بروند و در نتیجه افزایش ناتوانی ایجاد شود. ضایعات (پلاک های) جدید در MRI، همانطور که توسط فلش نشان داده شده است، اغلب به عنوان بخشی از عود رخ می دهد. با این حال، ضایعات MRI جدید که فعالیت ام اس را نشان می دهد ممکن است بدون علائمی که فرد از آن آگاه شود باشد.

 

در ام اس عودکننده و بهبود یابنده (RRMS) چه اتفاقی می افتد؟

بیماری ام اس عودکننده و بهبودیابنده با حملات التهابی به میلین (غلاف عایق اطراف رشته‌های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی CNS) و همچنین رشته‌های عصبی تعریف می‌شود. در طی این حملات التهابی، سلول‌های ایمنی فعال شده باعث ایجاد مناطق آسیب‌دیده کوچک و موضعی می‌شوند که علائم ام اس را ایجاد می‌کنند. از آنجا که محل آسیب بسیار متغیر است، هیچ دو نفری دقیقاً علائم یکسان ندارند.

 

چرا از اصلاح کننده‌ها برای توصیف ام اس عودکننده و بهبودیابنده (RRMS) استفاده می شود؟

فعالیت و پیشرفت بیماری باید در فواصل منظم با معاینه عصبی توسط متخصص و MRI ارزیابی شود. این کار به شما و پزشکتان کمک می‌کند تا قادر به مشخص کردن دوره بیماری در نقاط مختلف زمان باشید و گزینه‌های درمانی و نتایج مورد انتظار خود را مورد بحث قرار دهید. به عنوان مثال:

 

  • اگر ام اس عودکننده و بهبود یابنده فعال و رو به وخامت دارید، ممکن است شما و پزشکتان بخواهید یک روش درمانی متفاوت را مورد بحث قرار دهید تا اینکه شواهدی از فعالیت یا بدتر شدن نداشته باشد. با هم، می‌توانید خطرات و مزایای احتمالی سایر گزینه های درمانی را بررسی کنید.
  • اگر علائم بیماری شما در روش درمانی که اخیراً انجام داده‌اید بدتر نشده، اما شواهدی مبنی بر فعالیت بیماری جدید در MRI وجود دارد، شما و پزشک ممکن است برای کنترل فعالیت بیماری تصمیم به تغییر روش درمانی به یک روش درمانی دیگر با مکانیسم متفاوت بگیرید. روش درمانی موثرتر که به جلوگیری از بدتر شدن شرایط جسمی شما کمک می‌کند.
  • اگر ام اس عودکننده و بهبود یابنده‌ی شما بدون اثبات فعالیت در MRI یا بدتر شدن شرایط جسمی پایدار باشد، شما و پزشک می‌توانید اطمینان داشته باشید که روش درمانی فعلی به طور مؤثر کار می‌کند.

 

فرق ام اس عودکننده و بهبود یابنده با انواع پیشرونده ام اس چیست؟

در حالی که ام اس عودکننده و بهبودیابنده (RRMS) با حملات یا عود علائم جدید ام اس تعریف می‌شود، در اشکال پیشرونده ام اس حملات کمتری رخ می‌دهد.

 

  • در ام آر آی (MRI) مبتلایان به ام اس عودکننده و بهبودیابنده ضایعات جدید مغزی (که به آنها پلاک یا زخم نیز گفته می شود) بیشتری دیده می‌شود.
  • مبتلایان به ام اس عودکننده و بهبودیابنده (RRMS)، ضایعات التهابی بیشتری در MRI دارند (هنگامی که از رنگ گادولینیوم در طول MRI استفاده می‌شود یا به اصطلاح ام آر آی با تزریق ماده حاجب انجام میشود)
  • افراد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه (PPMS) ضایعات نخاعی بیشتری را نشان می‌دهند.
  • زنان دو یا سه برابر مردان به ام اس عودکننده و بهبودیابنده مبتلا می‌شوند. در ام اس پیشرونده اولیه (PPMS) تعداد زنان و مردان تقریباً برابر است.

 

معمولاً دوره عودکننده و بهبود یابنده زودتر از دوره های پیشرونده تشخیص داده می شود:

 

  • بیشتر افراد مبتلا به ام اس عودکننده و بهبود یابنده (RRMS) در دهه سنی ۲۰ تا ۳۰ تشخیص داده می‌شوند (اگرچه ممکن است در سنین بالاتر و پایین‌تر نیز رخ دهد)، در حالی که ام اس پیشرونده اولیه (PPMS) در دهه سنی ۴۰ تا ۵۰ تشخیص داده شده است.
  • تبدیل ام اس عودکننده و بهبودیابنده (RRMS) به ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS) بطور کلی در افرادی اتفاق می‌افتد که حداقل ۱۰ سال با ام اس عودکننده و بهبود یابنده زندگی کرده‌اند.

 

شایع ترین علائم گزارش شده در ام اس عودکننده و بهبود یابنده (RRMS) شامل دوره‌های مقطعی خستگی، بی‌حسی، مشکلات بینایی، اسپاسم یا سفتی عضلات، مشکلات روده و مثانه و مشکلات مربوط به شناخت (یادگیری و حافظه یا پردازش اطلاعات) است. افرادی که دارای اشکال پیشرونده ام اس هستند مشکلات در راه رفتن و تحرک را به همراه علائم دیگری که ممکن است داشته باشند تجربه می‌کنند که این مشکلات به تدریج رو به وخامت می‌روند.

 

توضیحات دکتر سید محمد باغبانیان در مورد ام اس عودکننده و بهبود یابنده (RRMS)

 

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۵+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید