ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

رژیم غذایی سوانک و والس باعث کاهش خستگی و بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به ام اس می شود

محققان دانشگاه آیووا نتایج یک کارآزمایی بالینی کنترل شده ۳۶ هفته‌ای را منتشر کردند که به بررسی تاثیر رژیم‌های سوانک (رژیم غذایی با چربی اشباع کم) و حذف والس (پارینه سنگی اصلاح شده) در کاهش خستگی و سایر موارد مانند آزمایش‌های سلامت جسمی و روانی در افراد مبتلا به ام اس عود کننده بهبود یابنده که دچار خستگی مداوم هستند می‌پردازد.

 

هر دو گروه در این پژوهش کاهش قابل توجه خستگی و بهبود کیفیت زندگی را تجربه کردند که نشان دهنده مزایای تغذیه سالم برای ام اس است.

 

دو رژیم غذایی باعث کاهش خستگی و بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به ام اس می شود

 

دکتر بروس ببو، معاون اجرایی تحقیقات انجمن ملی ام اس آمریکا می‌گوید:

“اصلاح در تغذیه باعث کاهش خستگی و بهبود کیفیت زندگی در هر دو گروه شد. این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی سالم یکی از راه های بازیابی عملکرد در افراد مبتلا به ام اس است.”

 

  • مطالعات تحقیقاتی در مورد رویکردهای رژیم غذایی به طور کلی اندازه و طراحی کافی برای ارائه اطلاعات مفید در مورد استراتژی های رژیم غذایی در ام اس را نداشته‌اند. این کارآزمایی یک رویکرد دقیق طراحی شده برای درک تاثیر احتمالی رژیم غذایی بر خستگی و سایر علایمی است که معمولاً افراد مبتلا به ام اس تجربه می‌کنند. از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد تا داروهای معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند و همچنین فعالیت های بدنی معمول و رژیم‌های کاهش استرس خود را حفظ کنند، مگر اینکه ارائه دهنده خدمات درمانی آنها تغییراتی را توصیه کرده باشد.
  • محققان ۸۷ نفر مبتلا به ام اس عود کننده بهبود یابنده، که دچار خستگی می‌شدند را برای شرکت در این کارآزمایی بالینی ۳۶ هفته‌ای انتخاب کردند. شرکت کنندگان رژیم معمول خود را به مدت ۱۲ هفته (دوره اجرا) دنبال کردند و سپس به طور تصادفی از رژیم غذایی با چربی اشباع شده کم (رژیمی توسعه یافته توسط دکتر روی سوانک) یا رژیم غذایی پارینه سنگی اصلاح شده (رژیمی توسعه یافته توسط دکتر تری والس) استفاده کردند. پیامد اولیه اندازه گیری شده، تأثیر هر دو رژیم غذایی بر مقیاس شدت خستگی بود، که یک اندازه گیری بالینی درمورد خستگی است. مقیاس های دیگر خستگی، کیفیت زندگی و عملکرد بدنی نیز اندازه گیری شد.
  • از بین شرکت کنندگان، ۷۷ نفر ۱۲ هفته  و ۷۲ نفر ۲۴ هفته از رژیم غذایی استفاده کردند. شرکت کنندگان عموماً به خوبی از هر دو رژیم پیروی می‌کردند. خستگی در مقایسه با دوره شروع در هر دو گروه و در ۱۲ هفته به طور قابل توجهی کاهش یافت و این پیشرفت‌ها در ۲۴ هفته حفظ شد. کیفیت زندگی نیز در هر دو گروه بهبود یافت، گروه والس در مقیاس ذهنی و جسمی بهبودی داشتند و گروه سوانک در مقیاس جسمانی بیشتر از مقیاس روانی بهبودی را تجربه کردند. استقامت راه رفتن در هفته ۱۲ در هر دو گروه به طور قابل توجهی بهبود نیافت.
  • تحقیقات بیشتری برای تعیین نحوه تأثیر رژیم غذایی بر علائم ام اس مورد نیاز است. تحقیقات برای افزایش درک و شناخت مزایای روش های رژیم غذایی در بیماری ام اس ادامه دارد.
  • از آنجا که هر دو رژیم غذایی مفید بودند، نویسندگان شباهت ها را ذکر کردند: هر دوی این رژیم ها توصیه می‌کنند مقدار زیادی میوه، سبزیجات و چربی های اشباع نشده مصرف کنند و مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنند. درمورد رژیم غذایی و تغذیه در ام اس بیشتر بخوانید.

 

اگر در مورد این کارآزمایی و رژیم غذایی سوالات بیشتری دارید، یا در نظر دارید رژیم سوانک یا والس بگیرید، مطلب ” سوالات متداول رژیم غذایی سوانک و والس با هدف کاهش خستگی در ام اس” را مطالعه کنید.

 

مقاله “تأثیر مداخلات رژیم غذایی سوانک و والس بر خستگی و کیفیت زندگی در بیماری مولتیپل اسکلروزیس عود کننده-بهبود یابنده: کارآزمایی بالینی موازی تصادفی WAVES” لینک، نوشته دکتر تری والس، دکتر لیندا اسنتسلار و همکارانشان (از دانشگاه آیووا) در مجله مولتیپل اسکلروزیس Experimental، Translational، Clinical منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmsociety.org

۳۱ جولای ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید