ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

اکس کاربازپین – Oxcarbazepine

نام برند:
تریلپتال
نام شیمیایی: اکس کاربازپین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان درد، اختلال نورالژی تریژمینال
درمان اصلی: درمان تشنج، صرع
داروهای معادل:

 

اکس کاربازپین به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر برای درمان اختلالات تشنج (صرع) استفاده می‌شود. این دارو با کاهش فعالیت الکتریکی غیرطبیعی مغز کار می کند. در بیماری ام اس از آن برای برطرف کردن درد صورت که به صورت شوک وارد شده و ناشی از نورالژی تریژمینال بوده استفاده می شود.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

اکس کاربازپین - Oxcarbazepine

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف داروی اکس کاربازپین و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی که توسط داروساز ارائه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً دو بار در روز مصرف می‌شود. میزان مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما، پاسخ بدنتان به درمان و سایر داروهای مصرفی شما دارد. دوز مصرفی در کودکان به وزن نیز بستگی دارد. برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی، ممکن است پزشک این دارو را با دوز کم شروع کرده و به‌تدریج دوز را افزایش دهد.

 

دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید. حتماً کلیه محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک و داروساز خود بگویید.

 

به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در زمانی معین مصرف کنید.

 

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو ممکن است بعضی از شرایط (مانند تشنج) بدتر شوند. برای قطع این دارو دوز مصرفی شما باید زیر نظر پزشک و به‌تدریج کاهش یابد.

 

در صورت بدتر شدن تشنج با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف اکس کاربازپین، در صورت حساسیت به این دارو یا حساسیت به کاربامازپین یا اسلی کاربازپین، یا حساسیت به سایر داروهای ضد تشنج (مانند فس‌ فنی‌توئین، فنوباربیتال، فنی توئین، پریمیدون) و یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد بیماری‌هایی نظیر بیماری کلیوی، عدم تعادل مواد معدنی (سطح پایین سدیم در خون).

 

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه یا خواب‌آلودگی کند. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو خصوصاً عفونت‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواقعی که به‌وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. بااین‌حال، از آنجا که تشنج‌های درمان‌نشده یک بیماری جدی است که می‌تواند هم به بیمار باردار و هم به جنین آسیب برساند، مصرف این دارو را متوقف نکنید، مگر اینکه توسط پزشک شما راهنمایی شود. اگر قصد بارداری دارید، باردار شوید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، فوراً با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید. از آنجا که ممکن است در صورت استفاده از این دارو روش‌های ضدبارداری هورمونی کارایی نداشته باشند، در مورد روشی قابل‌اعتماد برای جلوگیری از بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی اکس کاربازپین را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند سطح سدیم در خون، شمارش کامل خون-CBC) هنگام مصرف این دارو باید انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید که دارو را مصرف کنید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رد کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف اکس کاربازپین ممکن است سرگیجه، خواب‌آلودگی، خستگی، حالت تهوع/استفراغ، درد معده/شکم، سردرد، مشکل در خوابیدن یا یبوست رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

تعداد کمی از افرادی که برای هر شرایطی (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) از ضدتشنج‌ها مصرف می‌کنند ممکن است دچار افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی و روانی شوند. اگر شما یا خانواده (مراقبان بیمار) متوجه تغییرات غیرمعمول/ناگهانی در روحیه، افکار یا رفتارهای خود از جمله علائم افسردگی، افکار/تلاش برای خودکشی، افکار مربوط به آسیب رساندن به خود شدید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی عدم تعادل، تغییر در بینایی (مانند دوبینی)، حرکات سریع و غیرقابل‌کنترل چشم، لرزش (رعشه)، خونریزی/کبودی آسان، خستگی غیرعادی فورا با پزشک خود صحبت کنید.

 

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی از جمله: علائم عفونت (مانند تب، تورم گره‌های لنفاوی، گلودردی که از بین نمی‌رود، سرفه مداوم)، علائم سطح پایین سدیم (تهوع شدید، خواب‌آلودگی شدید، سردرگمی، تشنج) فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

اکس کاربازپین به‌ندرت (ناشایع) ممکن است واکنش‌های پوستی بسیار جدی (به ندرت خطرناک) ایجاد کند. برخی از افراد در گروه‌های نژادی خاص (از جمله مردم نژاد آسیا/جنوب آسیا) در معرض خطر بیشتر ابتلا به این عارضه قرار دارند. پزشک شما ممکن است قبل از شروع این دارو آزمایش خونی را برای اندازه‌گیری میزان خطر ابتلای شما به این عارضه تجویز کند. اگر آزمایش خون نشان دهد که شما در معرض خطر بیشتری قرار دارید، پزشک باید در مورد خطرات و فواید اکس کاربازپین و سایر روش‌های درمانی با شما صحبت کند. چنین واکنش‌های پوستی عمدتاً در چند ماه اول درمان رخ می‌دهند. در صورت بروز علائم یک واکنش جدی پوستی مانند بثورات پوستی/تاول‌ها/پوست‌پوست شدن، خارش یا تورم فوراً کمک پزشکی دریافت کنید. برای جزئیات از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به متیل اکس کاربازپین به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

محصولی که ممکن است با اکس کاربازپین تداخل داشته باشد: اورلیستات.

 

اکس کاربازپین می‌تواند باعث تسریع یا کند شدن حذف سایر داروها از بدن شما شود که این امر ممکن است بر نحوه عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد. نمونه‌هایی از این داروها شامل کوبیکیستات، الویتگراویر، داروهای خاصی که برای معالجه هپاتیت مزمن C استفاده می‌شود (مانند سیمپرویر، سوفوسبوویر)، ریلپیویرین و سایر موارد می‌شود.

 

این دارو ممکن است اثربخشی روش‌های هورمونی ضدبارداری مانند قرص، پچ یا حلقه را کاهش دهد. این امر می‌تواند باعث بارداری ناخواسته گردد. در صورت استفاده از این دارو، باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. همچنین در صورت وجود لکه بینی یا خونریزی جدید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه‌هایی باشد از این که روش ضدبارداری شما خوبی کار نمی‌کند.

 

در صورت مصرف محصولات دیگری که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند از جمله الکل، ماری‌جوانا (حشیش)، آنتی‌هیستامین‌ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب‌آور یا ضداضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، داروهای شل کننده عضلات (مانند به عنوان کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) و داروهای تسکین‌دهنده درد مخدر (مانند کدئین، هیدروکودون) به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

برچسب روی تمام داروهای خود (از جمله داروهای آلرژی یا محصولات سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب‌آلودگی می‌شود. از داروسازتان نحوه استفاده مطمئن داروها را سؤال کنید.

 

اکس کاربازپین بسیار شبیه به اسلی کاربازپین است. از داروهای حاوی اسلی کاربازپین در هنگام استفاده از اکس کاربازپین استفاده نکنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید