ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ماده حاجب یا گادولینیوم

معاینات ام آر آی MRI و MRA ممکن است با کمک تضاد رنگی و ماده حاجب ام آر آی که نام آن گادولینیوم است انجام شود. برخی از نمونه‌های این مطالعات MRI ،Orbits MRI گردن، اکثر MRI‌های MRI ،GI کلیه و کبد و بسیاری موارد دیگر مثل اسکن برای بررسی وضعیت التهابات سیستم عصبی مرکزی در ام اس هستند. برای اکثر این موارد تصاویر اولیه بدون رنگ گرفته شده است. سپس بیمار گادولینیوم دریافت می‌کند (به صورت تزریق وریدی در دست)، که این ماده در بافت‌های غیرطبیعی تجمع یافته یا از طریق رگ‌های خونی جریان می‌یابد و سپس دوباره تصاویر گرفته می‌شود. هنگامی که رنگ در معرض امواج مغناطیسی قرار می‌گیرد، کنتراست قابل مشاهده ای ایجاد می‌کند. این به رادیولوژیست ها و پزشکان اجازه می‌دهد تا نتایج را با دقت بیشتری ببینند.

 

ماده حاجب یا گادولینیوم

 

گادولینیوم چیست؟

ماده جاجب در ام آر آی گادولینیوم است. گادولینیوم یک فلز سنگین غیر رادیواکتیو است و از طریق کلیه ها از بدن دفع می‌شود. در بیمارانی که کلیه‌های سالم دارند، گادولینیوم در عرض ۶-۴ ساعت از سیستم بدن خارج می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی آب قبل و بعد از تزریق ماده حاجب بسیار مهم است. هیدراته ماندن (مصرف زیاد آب) به تکنسین کمک می‌کند تا سوزن را بدون درد وارد رگ شما کند. این کار به تخلیه سریع تر و بهتر گادولینیوم از بدن پس از پایان فرآیند تصویربرداری MRI نیز کمک می‌کند.

 

گادولینیوم نسبت به سایر رنگ‌های کنتراست ایمن تر است و در ۹۹.۹ درصد بیماران هیچ واکنشی ایجاد نمی‌کند. با این حال، تمام مطالعات کنتراست همیشه با حضور یک پزشک تایید شده انجام می‌شود.

 

برای مشاهده شرایط استفاده از ماده حاجب و گادولینیوم در ام آر آی و نحوه تصویربرداری ام آر آی در ام اس و نگرانی‌های ایمنی احتمالی در مورد ماده حاجب یا گادولینیوم می‌توانید مطلب MRI یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی را مشاهده کنید.

 

اگر در مورد هر بخشی از این موضوع مطمئن نیستید، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

منبع:
www.ipmcmed.com

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید