ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آغوش ام اس

آغوش ام اس نشانه‌ای از بیماری مولتیپل اسکلروزیس است که در آن احساس می‌کنید انگار یک باند محکم در اطراف قفسه سینه یا دنده‌های شما پیچیده شده یا یک طرف نیم تنه بالایی شما در حال فشرده شدن است. بعضی افراد مبتلا به ام اس دردناک شدن تنفس را تجربه می‌کنند.

 

آغوش ام اس

 

آغوش ام اس یک علامت شایع ام اس است که توضیح آن دشوار بوده و می‌تواند با شرایط دیگر اشتباه گرفته شود.

 

هرگونه درد در قفسه سینه نیاز به معاینه پزشک دارد، مگر اینکه از علت آن اطمینان داشته باشید (برای مثال اگر قبلاً آغوش ام‌اس برای شما تشخیص داده شده است و علائم تغییر نکرده است). آغوش ام اس خطرناک نیست اما هرگونه درد قفسه سینه باید جدی گرفته شود چرا که ممکن است علتی داشته باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی باشد مانند مشکلات قلبی یا تنفسی.

 

بهتر است فرض نکنید که آنچه تجربه می‌کنید بخشی از بیماری ام اس شما است و سریعاً توسط یک متخصص درمان معاینه شوید. ممکن است پرستار ام اس شما سریعاً در دسترس باشد یا ویزیت شدن توسط پزشک عمومی سریعتر باشد. اگر به هر نحوی نگران درد در قفسه سینه خود هستید و یا درد قفسه سینه شدید دارید یا در تنفس مشکل دارید، باید مستقیم به بخش اورژانس بیمارستان محلی خود بروید.

 

آغوش ام اس چیست؟

آغوش ام اس که به عنوان “باندپیچی شدن” یا “بسته شدن با کمربند” نیز شناخته می‌شود، از علائم بیماری ام اس است که در آن شخص احساس می‌کند که درد قفسه سینه، درد دنده یا یک باند محکم پیچیده شده ناراحت کننده در اطراف سینه خود دارد. ممکن است این علامت در هر جایی بین گردن و کمر احساس شود و ممکن است آنقدر محکم در اطراف سینه احساس شود که نفس کشیدن را دردناک سازد. برای برخی از افراد، فشار فقط روی یک طرف بدن وارد می‌شود.

 

برخی از افراد علامتی شبیه به آغوش ام اس دارند اما در دست یا پا، به طوری که احساس می‌کنند دائم دستکش یا چکمه پوشیده‌اند. برای سایر افراد، احساس گرفتگی در اطراف سر است. شدت این احساس ممکن است از درجه “آزار دهنده” تا “بسیار دردناک” متفاوت باشد. این احساس برای هر کسی متفاوت است و ممکن است به عنوان فشار، تیر کشیدن، قلقلک، درد یا احساس سوزش توصیف شود. ممکن است شدید یا ضعیف و یا کوتاه مدت یا درازمدت باشد.

 

توصیف آغوش ام اس خود

آغوش ام اس در هر فرد متفاوت است. در نتیجه، شما می‌توانید با توصیف آنچه که تجربه می‌کنید به دقیق‌ترین شکل ممکن، به پزشکان و پرستاران کمک کنید. از این طریق، آنها می‌توانند درک کنند شما چه احساسی دارید و تأثیر آن بر زندگی روزمره شما را متوجه می‌شوند. ممکن است برای توصیف این احساس بتوانید با پرسش سوالات زیر از خود کمک بگیرید:

 

  • این احساس در بازه‌های کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت رخ می‌دهد و یا در تمام مدت وجود دارد؟
  • شدید است یا ضعیف؟
  • احساسش مانند درد، تیر کشیدن، سوزش، گرفتگی یا فشار است؟ یا اینکه احساس دیگری است؟ آیا می‌توانید آن را توصیف کنید حتی اگر عجیب به نظر برسد؟
  • با تغییراتی مانند پوشیدن لباس‌های تنگ‌تر یا گشاد‌تر و یا گرما و سرما تسکین می‌یابد؟
  • به طور ناگهانی شروع شد یا ذره دره افزایش یافت؟
  • همزمان با سایر علائم جدید شروع شد یا هنگامی که علائم قبلی کاملاً ناگهانی برگشتند؟
  • آیا این احساس قبلاً اتفاق افتاده است؟ چه زمانی؟ آیا همین احساس را داشتید؟
  • آیا شما را از آنچه که می‌خواهید انجام دهید بازمی دارد؟ چند مثال از قبیل تأثیر گذاشتن بر خواب، کار یا توانایی حرکت آزاد را بیاورید. خوب است دقیقاً بگویید چه اتفاقی می‌افتد، به عنوان مثال، اینکه دو ساعت طول می‌کشد تا به خواب بروید یا فقط می‌توانید ۲۰ دقیقه به طور دائم در حالت بی‌حرکت بنشینید.

 

چه عواملی باعث آغوش ام اس می‌شوند؟

آغوش ام اس به این دلیل رخ می‌دهد که پیام‌های عصبی به دلیل آسیب‌های ناشی از ام اس مسدود یا مختل می‌شوند. احساس سفتی در اطراف قفسه سینه شما می‌تواند به دلیل اسپاسم در عضلات کوچک بین دنده‌ها (عضلات بین دنده‌ای) باشد که هنگام تنفس به باز شدن قفسه سینه شما کمک می‌کنند. احساسات عجیب، از جمله تیر کشیدن، سوزش، حس خزیدن چیزی روی پوست، درد سوزن سوزن شدن به عنوان نوعی درد عصبی طبقه بندی می‌شوند که به آن دیسستزیا (به معنای “احساس غیر طبیعی”) گفته می‌شود.

 

چه تعدادی از افراد دچار آغوش ام اس می‌شوند؟

آغوش ام اس یک علامت شایع ام اس است، اما کاملاً شناخته شده نیست، به خصوص برای افرادی که تازه به ام اس مبتلا شده اند. اگر این احساسات مربوط به آغوش ام‌اس ناگهانی و غیرمنتظره ظاهر شوند، می‌تواند غافلگیر کننده و نگران کننده باشند.

 

اگر آغوش ام اس داشته باشم چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

هرگونه درد در قفسه سینه نیاز به معاینه پزشک دارد، مگر اینکه از علت آن اطمینان داشته باشید، برای مثال اگر قبلاً تشخیص آغوش ام اس برای شما داده شده باشد و علائم تغییر نکرده باشند. اگر به هر نحوی نگران درد در قفسه سینه خود هستید و یا درد قفسه سینه شدید یا مشکل در تنفس دارید، باید مستقیم به بخش اورژانس بیمارستان محلی خود بروید.

 

اگر سایر علائم ام اس در همان زمان به طور ناگهانی رخ داده باشند، ممکن است بخشی از عود (حمله) باشد، بنابراین بهتر است در اسرع وقت با پرستار یا متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنید تا ببینید که آیا نیاز به درمان با استروئیدها هست یا خیر.

 

مانند بسیاری از علائم ام اس، در صورت بودن در شرایطی مانند گرما، استرس، داشتن عفونت مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت مثانه و یا خستگی ممکن است آغوش ام اس ظاهر یا بدتر شود. در نتیجه، برای اینکه ببینید این احساسات بهبود می‌یابند یا خیر خنک شدن، معالجه هرگونه تب ناشی از عفونت و حفظ آرامش بسیار مهم است.

 

آغوش ام اس چگونه درمان می‌شود؟

اگرچه آغوش ام اس آزاردهنده است، اما اغلب بدون نیاز به درمان از بین می‌رود. کارهایی وجود دارد که انجامشان ممکن است این احساسات را تغییر دهد. با این حال، اگر آغوش ام‌اس طولانی مدت یا بسیار دردناک است، داروهایی وجود دارند که ممکن است به شما کمک کنند.

 

چگونه می‌توانم خودم آغوش ام اس را مدیریت کنم؟

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید تا ببینید که آیا به مدیریت این علامت کمک می‌کنند یا خیر. همه افراد در تجربه آغوش ام اس باهم متفاوت هستند، بنابراین شما ممکن است قبل از پیدا کردن کاری که برای شما مفید است، طیف وسیعی از گزینه‌های مختلف را امتحان کنید. برای بهترین اثر ممکن است لازم باشد چندین کار را همزمان انجام دهید.

 

  • پوشیدن لباس تنگ. برخی افراد می‌دانند که ایجاد یک گرفتگی دروغین، مغز را به سمت پذیرش احساس گرفتگی بیشتر فریب می‌دهد. می‌توانید یک لباس تنگ در قسمت فوقانی بدن، بستن شال یا باند مناسب اطراف قفسه سینه، پوشیدن دستکش یا جوراب یا چکمه (در صورت احساس گرفتگی در دست یا پا) را امتحان کنید. اعمال فشار بر روی کف دست نیز می‌تواند به خوبی تاثیر بگذارد.
  • پوشیدن لباس گشاد. برخی افراد دریافتند که لباس گشاد و سبک بهترین راه بهبود این احساسات است.
  • گزینه‌های دیگر. بسیاری از راه‌های مدیریت انواع دیگر درد نیز می‌توانند به بهبود آغوش ام اس کمک کنند.

 

چه درمان‌های دارویی برای آغوش ام اس وجود دارد؟

اگر آغوش ام اس طولانی مدت یا بسیار دردناک باشد، می‌توانید در مورد درمان دارویی از پزشک سؤال کنید. داروها بسته به اینکه دلیل احساسات شما درد عصبی است یا اسپاسم در عضلات کوچک بین دنده‌ها، در دو دسته قرار می‌گیرند. اگر علائم بخشی از عود (حمله) باشد، ممکن است استروئیدها نیز تجویز شوند.

 

درد عصبی، که به عنوان درد نوروپاتی نیز شناخته می‌شود، شامل احساسات غیرمعمول مانند فشار، سفتی، درد یا کوفتگی است. این احساسات تغییر یافته به عنوان دیسستزیا شناخته می‌شوند و آغوش ام اس اغلب به همان روشی که سایر علائم دیسستزیا درمان می‌شوند درمان می‌شود. انستیتوی ملی بهداشت و درمان بریتانیا (NICE) توصیه کرده است که ابتدا آمیتریپتیلین، دولوکستین، گاباپنتین یا پرگابالین (Lyrica) امتحان شود.

 

اگر این احساس به دلیل اسپاسم باشد، اولین داروهای تجویزی معمولاً باکلوفن یا گاباپنتین هستند، اما در صورت عدم کارآیی مناسب، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد.

 

لازم به ذکر است که از خود درمانی با دارو پرهیز کنید و درمان دارویی را فقط با مشورت پزشک و نظارت وی مصرف کنید.

 

غالباً متخصص مغز و اعصاب و پرستار ام اس شما برای مدیریت علائم آغوش ام اس با شما همکاری خواهند کرد. متخصصان بهداشت و درمان شما باید معالجه شما را بطور منظم بررسی کنند و اگر چیزی به درستی انجام نشده باشد گزینه‌های دیگری را پیشنهاد دهند. بعضی اوقات ترکیبی از داروها بهترین اثر را می‌گذارد.

 

 

منبع:

www.mstrust.org.uk

 

۵+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید