ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کارآزمایی نشان می دهد ترمیم میلین در انسان امکان پذیر است

نتایج حاصل از آزمایش بالینی فاز ۲a انجمن ام اس بریتانیا نشان داده است که بگزاروتن قادر به بازسازی میلین از دست رفته است. (میلین پوشش محافظی است که رشته‌های عصبی را احاطه کرده که در ام اس آسیب می‌بیند – میلین چیست؟) اکنون، یک کارآزمایی جدید در مورد داروی دیابت متفورمین در حال انجام است که بر اساس همین اثر تنظیم شده است.

 

کارآزمایی نشان می دهد ترمیم میلین در انسان امکان پذیر است

 

این امر برای توقف بیماری ام اس حیاتی است

تحقیقات جدید ارائه شده در کنفرانس MSVirtual2020 نشان داده است که داروی بگزاروتن، که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، قادر به ترمیم میلین در افراد مبتلا به ام اس است. این امر یک موفقیت بزرگ است که به گفته دانشمندان در رسیدن به هدف آنها یعنی توقف بیماری ام اس حیاتی است.

 

پروفسور السدایر کولز از دانشگاه کمبریج، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت گفت:

“درسی که آموخته ایم فوق العاده هیجان انگیز است، زیرا اکنون شواهد مشخص دیگری نیز در مورد امکان بازسازی میلین در انسان داریم. این کشف به ما اطمینان می‌دهد که ما بیماری ام اس را متوقف خواهیم کرد و به سرعت برای ادامه تحقیقات درمورد آزمایش سایر روش‌های درمانی جدید برای ترمیم میلین پیش خواهیم رفت.”

 

درس‌های مهم آموخته شده

در این کارآزمایی، آزمایش‌های بینایی و برخی انواع اسکن MRI نشان دادند که بگزاروتن می‌تواند میلین را ترمیم کند.

 

شرکت کنندگان در این کارازمایی برخی از عوارض جانبی جدی را تجربه کردند، از جمله کم کاری غده تیروئید و میزان بالای چربی در خون. این بدان معنی است که بگزاروتن به عنوان یک مطالعه فاز ۳ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 

اما درس‌هایی که از این کارآزمایی آموخته ایم اکنون به آزمایش‌های بالینی جدید منتقل می‌شوند.

 

پروفسور سیدهارتان چاندران، محقق همکار در این پژوهش از دانشگاه ادینبورگ افزود:

“ما در حال حاضر چیزهای بیشتری در مورد ترمیم میلین می‌فهمیم و از نظر اندازه گیری مجدد در آزمایشات بالینی از وضعیت بهتری برخوردار هستیم. در حالی که این کار در حال انجام بود، تحقیقات بیشتر آزمایشگاهی درمان‌های جدید و قابل تحمل تری را شناسایی کرد که می‌توانند میلین را ترمیم کنند و ما امیدواریم که این آزمایشات به طور فوری در کارآزمایی‌ها آزمایش شوند.”

 

یک آزمایش جدید برای ترمیم میلین

نتایج امیدوار کننده از مطالعات آزمایشگاهی در اکتبر ۲۰۱۹ نشان داد که متفورمین داروی معمول دیابت می‌تواند میلین موش‌ها را ترمیم کند. (اطلاعات بیشتر) انجمن ام اس بریتانیا بودجه یک کارآزمایی بالینی فاز ۲ جدید را برای آزمایش متفورمین در ترکیب با کلماستین (آنتی هیستامین) تأمین کرده است. ۵۰ فرد مبتلا به ام اس عود کننده در این کارازمایی شرکت می‌کنند. اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش متفورمین و کلماستین در ترمیم میلین

 

امید است که این روش‌ها در کنار هم در ترمیم میلین در افراد مبتلا به ام اس ایمن و موثر باشند و بتوانند راهی برای جلوگیری از پیشرفت ناتوانی در این بیماری باشند.

 

این کارآزمایی بالینی جدید توسط پروفسور کولز انجام می‌شود. این کار براساس درک فعلی ما از ترمیم میلین است که با آزمایش بالینی بگزاروتن و کار پروفسور رابین فرانکلین و تیمش در مرکز ترمیم میلین MS Society Cambridge تقویت شده است. در مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها، آنها دریافتند که متفورمین می‌تواند از اثرات ناشتایی تقلید کرده و سلول‌ها را به “حالت جوان‌تر” بازگرداند و رشد مجدد میلین را تشویق کند.

 

پروفسور رابین فرانکلین گفت:

“متفورمین یکی از مهیج‌ترین پیشرفت‌ها در ترمیم میلین است که تاکنون دیده‌ایم. یافته‌های ما در سال گذشته روشن کرد که چرا سلول‌ها توانایی خود را برای بازسازی میلین از دست می‌دهند و چگونه این روند معکوس می‌شود. ما بسیار افتخار می‌کنیم که این کار را انجام داده‌ایم و از مشاهده کشفیات خود به این سرعت هیجان زده هستیم.”

 

یک نقطه عطف مهم در برنامه انجمن ام اس بریتانیا برای جلوگیری از بیماری ام اس

انجمن ام اس بریتانیا قصد دارد که تا سال ۲۰۲۵ در آخرین مراحل آزمایش، طیف وسیعی از درمان‌ها را برای همه مبتلایان به ام اس در نظر بگیرد.

 

دکتر اما گری، دستیار مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا، گفت:

“یافتن روش‌های درمانی برای جلوگیری از پیشرفت ام اس اولویت اول ماست و برای این منظور به راه‌هایی برای محافظت از اعصاب در برابر آسیب و ترمیم میلین از دست رفته نیاز داریم. این تحقیق جدید یک نقطه عطف مهم در برنامه ما برای جلوگیری از بیماری ام اس است و ما فوق العاده در مورد پتانسیلی که برای مطالعات آینده نشان داده شده هیجان زده هستیم. ما منتظریم که ببینیم در آینده چه خواهد بود.”

در زمینه میلین وتحقیقات پیشرو بد نیست مطلب پنج نکته جدید که باید درباره ترمیم میلین بدانید را نیز مشاهده کنید.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

آزمایش بالینی فاز ۲a

۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰

۱۵+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید