ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پنج نکته جدید که باید درباره ترمیم میلین بدانید

سفیر علمی Stop MS بریتانیا، پروفسور آنا ویلیامز، بخشی از یک تیم بین المللی از محققان ام اس بود که یک بررسی طوفانی درمورد پیشرفت‌های اخیر در تحقیقات ترمیم میلین را منتشر کرد.

 

میلین غلاف چربی است که از اعصاب ما در برابر آسیب محافظت و به ارسال موثر پیام‌های عصبی کمک می‌کند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله و آن را تخریب می‌کند. اگر نمی‌دانید میلین چیست، بد نیست مطلب میلین چیست؟ را مشاهده کنید.

 

پنج نکته جدید که باید درباره ترمیم میلین بدانید

 

۱- اکنون می‌توانیم شاهد روند ترمیم میلین در اسکن MRI باشیم

بیشتر دانش ما در زمینه ترمیم میلین از طریق آزمایش سلول‌های داخل ظرف یا آزمایش روی حیوانات حاصل می‌شود. تا همین اواخر مشاهده روند این ترمیم در انسان دشوار بود. بنابراین ما نمی‌دانستیم که آیا نتایج آزمایش برای مبتلایان به ام اس درست است یا خیر.

 

تکنیک‌های جدید تصویربرداری به محققان اجازه می‌دهد مناطقی که میلین در مغز انسان ترمیم شده است را مشخص کنند.

 

یک مطالعه آزمایشی روشی را برای اندازه‌گیری تغییرات میلین در ضایعات ام اس (پلاک‌ها) طی چندین ماه آزمایش کرد. ترمیم میلین به طور چشمگیری بین افراد و بین ضایعات متفاوت، گوناگون بود. سطوح بالاتر ترمیم با نمره کمتر معلولیت و کاهش انقباض مغز (در منطقه ای به نام تالاموس) همراه بود.


 

۲- الیگودندروسیت‌های قدیمی میلین را ترمیم می‌کنند

بدن ما به طور طبیعی میلین را ترمیم می‌کند. سلول‌های بنیادی ویژه به محل آسیب دیده رفته و به سلول‌های جدید میلین‌ساز به نام الیگودندروسیت تبدیل می‌شوند.

 

اخیراً، محققان کشف کرده اند که الیگوندروسیت قدیمی‌تر نیز می‌تواند میلین را ترمیم کند. آنها این موضوع را از کجا فهمیدند؟ با بررسی تأثیرات بعدی آزمایش بمب هسته ای در اواسط قرن گذشته.

 

این روش در بسیاری از زمینه‌های مختلف تحقیقات پزشکی درک ما را ارتقا داده است. غلظت‌های یک مولکول آزاد شده در جو با غلظت‌های DNA ما مطابقت دارد. با اندازه‌گیری سطح در سلول‌های مختلف می‌توانید سن آنها را بسنجید. بافت افراد مبتلا به ام اس سلول‌های مسن زیادی را نشان داد.

 

ما نمی‌دانیم که الیگودندروسیت‌های قدیمی و جدید تا چه حد میلین را ترمیم می‌کنند. تحقیقات بر روی روش‌های کمک به سلول‌های بنیادی برای تبدیل شدن به الیگوندروسیت جدید متمرکز شده‌اند. اکنون محققان می‌توانند دریابند که چگونه به الیگودندروسیت‌های قدیمی کمک کنند تا میلین را نیز به طور موثر ترمیم کند – که این امر راهی دیگر برای درمان‌های بالقوه باز می‌کند.


 

۳- اعصاب الکتریکی-فعال بیشتری تحت درمان ترجیحی قرار می‌گیرند

بیش از یک دهه پیش، محققان کشف کردند که استفاده از سموم برای جلوگیری یا تحریک فعالیت الکتریکی سلول‌های عصبی در ظرف، روی میلین آنها تأثیر می‌گذارد.

 

اخیراً دیدیم که تحریک فعال الکتریکی باعث افزایش میلین در اعصاب موش‌ها می‌شود. و در ماهی گورخری، غلاف میلین در اطراف اعصاب با فعالیت الکتریکی با احتمال بیشتری تشکیل می‌شود.

 

اگرچه ما هنوز نمی‌دانیم که ارتباط بین فعالیت الکتریکی و ترمیم میلین چیست، اما این می‌تواند یک مسیر جدید هیجان انگیز برای درمان را ارائه دهد.


 

۴- سلول‌های ایمنی همیشه هم بد نیستند

در بیماری ام اس، انواع مختلف سلول‌های ایمنی در آسیب به میلین نقش دارند. عاملان اصلی گلبول‌های سفید خون به نام سلول‌های T و B هستند. سلول‌های دیگری مانند ماکروفاژها و میکروگلیاها نیز در این امر دخیل هستند.

 

اما محققان معتقدند برخی سلول‌های ایمنی در واقع به ترمیم میلین کمک می‌کنند. موش‌های فاقد انواع خاصی از سلول T نسبت به موش‌های سالم ترمیم میلین کمتری دارند. قرار دادن گلبول‌های سفید خون افراد مبتلا به ام اس در مناطقی از میلین آسیب دیده در موش‌ها می‌تواند باعث ترمیم میلین شود.

 

و ما می‌دانیم که ماکروفاژها در پاکسازی بقایای باقی مانده از حملات نقش مهمی دارند.


 

۵- سیزده داروی ترمیم کننده میلین به کارآزمایی‌های مرحله دوم راه یافته‌اند

محققان داروهای جدید زیادی را شناسایی کرده‌اند که توانایی تقویت ترمیم میلین را دارند، از استروئیدها گرفته تا ضد قارچ‌ها. سیزده مورد از این داروها به کارآزمایی‌های بالینی مرحله دوم رسیده اند که نتایج متفاوتی دارند.

 

تاکنون فقط چند کارآزمایی افراد مبتلا به ام اس را درگیر کرده است. محققان بیشتر تمرکز خود را روی نوریت بینایی گذاشته‌اند، و ما نمی‌دانیم که این یافته‌ها برای سایر مناطق مغز صحت دارد یا خیر.

 

اما آزمایش‌هایی که شامل افراد مبتلا به ام اس می‌شود، برخی از پیشرفت‌ها را در اسکن MRI گزارش کرده‌اند، مانند ضایعات کمتر و کاهش انقباض مغز. و داروهای بیشتری در حال کشف است، مانند متفورمین، داروی دیابت که از تأثیر روزه داری تقلید می‌کند. این پژوهش وارد کارآزمایی شده و اطلاعات آن رو می‌توانید در مطلب آیا متفورمین و کلماستین می توانند میلین را در افراد مبتلا به ام اس ترمیم کنند؟ دنبال کنید.

 

انجمن ام اس بریتانیا از تحقیقات پیشرو در زمینه ترمیم میلین برای ام اس حمایت می‌کند. این شامل تامین بودجه دو مرکز تعالی اختصاصی و ده‌ها پروژه انفرادی در سراسر بریتانیا است.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۳۸+

یک نظر برای “پنج نکته جدید که باید درباره ترمیم میلین بدانید”

  1. رضا باقری گفت:

    درود بر شما و سپاس از مطالب خوب و به روز شما

    ۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید