ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پیش بینی شیوع ام اس در تهران، با استفاده از روش سری زمانی ساختاری بیزی

شیوع ام اس (MS) در ایران و سراسر جهان در حال افزایش است و بسیاری از محققین داخلی و خارجی به دنبال پیش بینی میزان و سرعت این شیوع در سال های پیش رو هستند. در این مطلب به بررسی چکیده مقاله میزان شیوع ام اس در ایران در سه دهه گذشته و پیش بینی آن در ده سال آینده خواهیم پرداخت.

 

پیش بینی شیوع ام اس در تهران، با استفاده از روش سری زمانی ساختاری بیزی

 

سابقه و هدف: شیوع ام اس (MS) در سراسر جهان در حال افزایش است و بالاترین نسبت شیوع در میان کشورهای آسیایی در ایران گزارش شده است. این مطالعه با هدف برآورد افزایش بیماری ام اس در بیش از سه دهه در تهران و پیش بینی وضعیت آینده بیماری با استفاده از رویه های سری زمانی برای ده سال آینده انجام شده است.

 

روش ها: این مطالعه مقطعی، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ و بر اساس سوابق موارد ام اس از سیستم رجیستری انجمن ام اس ایران (IMSS) انجام شده است. شیوع با استفاده از داده‌های جمعیت ارائه شده توسط مرکز آماری ایران تخمین زده شد. ما می‌خواهیم با استفاده از مدل سری زمانی ساختاری بیزی (BSTS)، شیوع ام اس فامیلی و پراکنده را در ده سال آینده پیش‌بینی کنیم.

 

نتایج: از میان ۲۲۴۲۱ مورد مبتلا به ام اس، ۱۶۸۳۱ نفر (۷۵.۱ درصد) زن و ۵۵۸۹ نفر (۲۴.۹ درصد) مرد بودند. نسبت زن به مرد ۳.۰:۱ بود و تعداد موارد ام اس فامیلی ۲۹۸۲ نفر (۱۳.۳٪) بود. در زنان، موارد پراکنده (۰۳۴/۰ = بتا) در مقایسه با موارد فامیلی (۰۲۰/۰ = بتا) شیوع بیشتری داشت. پیش بینی توسط BSTS افزایش شیوع ام اس را برای ده سال آینده نشان داد، به طوری که میزان شیوع ام اس، همه موارد، فامیلی و پراکنده به ترتیب با ۱۸۹.۵۰ (۱۸۳.۹۴-۱۹۵.۱۴)، ۲۵.۶۹ (۲۴.۹۷-۲۶.۴۵) و ۱۶۳.۷۴ (۱۵۹.۰۶-۱۶۸.۵۷) مورد در سال آغاز می‌شود (در سال ۲۰۲۰)، و با میزان ۲۲۰.۸۴ (۱۷۱.۴۸-۲۶۶.۹۲)، ۳۰.۷۹ (۲۴.۱۶-۳۷.۱۵) و ۱۸۹.۳۳ (۱۴۶.۹۷-۲۳۰.۱۹) مورد در سال ۲۰۲۹ به پایان می‌رسد.

 

نتیجه گیری: طبق یافته ها، شیوع بیماری ام اس طی سه دهه افزایش یافته و طی ده سال آینده نیز افزایش می‌یابد. استان تهران یکی از مناطقی است که بیشترین شیوع ام اس در آسیا را دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که زنان، چه در موارد فامیلی و چه در موارد پراکنده، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ام اس هستند.

 

 

منبع:

www.docwirenews.com

۲۴ ژوئن ۲۰۲۱

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید