ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

رد خطر ابتلا به سرطان پستان و روده بزرگ و احتمال وجود خطر سرطان مثانه در ام اس

مطالعه‌ای جدید احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان و روده بزرگ را در افراد مبتلا به ام اس رد کرد، ولی خطر بیشتر ابتلا به سرطان مثانه در افراد مبتلا به ام اس را محتمل دانست، با این وجود مطالعات بیشتری برای نتیجه گیری در این زمینه لازم است.

 

مطالعه ای نشان داد که هیچ خطری برای ابتلا به سرطان های پستان و روده بزرگ در بیماری ام اس وجود ندارد، ولی احتمال وجود خطر بیشتر برای سرطان مثانه هست - مطالعات بیشتری لازم است

 

در میان بیش از ۵۰ هزار کانادایی مبتلا به ام اس، میزان سرطان‌های پستان و روده بزرگ در مقایسه با افراد غیرمبتلا به ام اس افزایشی نداشته است. با این حال، ممکن است میزان خطر سرطان مثانه افزایش یابد. برای تأیید این یافته‌ها تحقیقات بیشتری لازم است.

 

  • مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) شامل یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی است که به مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) آسیب می رساند. از آنجا که برخی از سرطان‌های نوظهور توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند، احتمال ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به ام اس وجود دارد. طی سال‌ها، چندین مطالعه خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به ام اس را بررسی کرده‌اند. در حالی که به طور کلی این مطالعات بی نتیجه بوده است، گزارش‌هایی در مورد افزایش خطر سرطان‌های پستان و روده بزرگ در افراد مبتلا به ام اس وجود داشته است.
  • برای کشف این خطرات احتمالی، محققان سوابق بهداشتی ۵۳ هزار و ۹۸۴ نفر مبتلا به ام اس و ۲۶۶ هزار و ۹۲۰ نفر فاقد ام اس را در دو استان کانادا بررسی کردند. محققان همچنین از اطلاعات بخش “ثبت سرطان” برای تخمین میزان بروز سرطان پستان، روده بزرگ، مثانه و غیره استفاده کردند.
  • آنها هیچ افزایشی در میزان (میزان موارد جدید) سرطان پستان و سرطان روده بزرگ در افراد مبتلا به ام اس در مقایسه با افراد فاقد ام اس مشاهده نکردند.
  • محققان دریافتند که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در مبتلایان به ام اس در مقایسه با افراد فاقد ام اس افزایش یافته است. برای تأیید این افزایش، تحقیقات بیشتری لازم است، زیرا افراد مبتلا به ام اس تمایل دارند علائم ادراری و درمان‌هایی داشته باشند که خود می توانند از عوامل خطر سرطان مثانه باشند. نویسندگان به لزوم رعایت دستورالعمل‌هایی برای نظارت بر علائم ادراری در مبتلایان به ام اس اشاره کرده‌اند.
  • یکی از محدودیت‌های احتمالی مطالعه این بود که محققان نتوانستند تفاوت در رفتارهای موثر بر سلامتی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی، فعالیت بدنی یا استفاده از درمان های خاص تعدیل کننده بیماری ام اس را حساب کنند.

 

مقاله “میزان بروز سرطان و میزان مرگ و میر در بیماری مولتیپل اسکلروزیس: یک مطالعه همسان گروهی” نوشته پروفسور روت آن ماری (از دانشگاه مانیتوبا، وینیپگ)، پروفسور پتی گروم (از دانشگاه کوئین، کینگستون، انتاریو) و همکارانشان در ژورنال نورولوژی منتشر شد (۲۵ نوامبر ۲۰۲۰). بودجه این مطالعه توسط انجمن ام اس کانادا تأمین شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۵ نوامبر ۲۰۲۰

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید