ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

استراتژی ترمیم میلین با بگزاروتن در کارآزمایی بالینی فاز دو به مانع خورد

نتایج منتشر شده از کارآزمایی بالینی فاز ۲ بگزاروتن خوراکی در افراد مبتلا به ام اس، نشان می‌دهد که برخی علائم جاکی از آن است که این دارو می‌تواند به بازسازی پوشش میلین رشته های عصبی آسیب دیده از ام اس کمک کند، اما نتایج کلیدی MRI انجام شده در این آزمایش خوب نبود و افرادی که از این دارو استفاده می‌کردند عوارض جانبی جدی را تجربه کردند. محققان پیشنهاد می‌کنند که آزمایش های بیشتری بر روی این دارو انجام ندهند، اما بر روی موارد مشابه که پتانسیل ترمیم میلین را دارند آزمایش‌های بیشتری انجام دهند.

 

استراتژی ترمیم میلین با بگزاروتن در کارآزمایی بالینی فاز دو به مانع خورد

 

  • سابقه و هدف: بیماری ام اس باعث آسیب رساندن به پوشش میلین روی الیاف عصبی مغز و نخاع شده و باعث می‌شود رشته های عصبی در معرض آسیب قرار گیرند. در بیماری ام اس نیاز به درمان‌هایی وجود دارد که بتوانند باعث ترمیم میلین شده، عملکرد اعصاب مرکزی در پیام رسانی را بهبود داده و محافظت از این رشته های عصبی را بیشتر کنند. بگزاروتن دارویی است که برای درمان نوعی سرطان پوست استفاده می‌شود. تحقیقات قبلی در آزمایشگاه نشان داد که داروهایی مانند بگزاروتن که محل اتصال به مغز را هدف قرار می‌دهند (به نام گیرنده های رتینوئید X – یا RXR)، می‌توانند سلول‌هایی به نام الیگودندروسیت ها را برای تولید میلین تشویق کنند.
  • مطالعه: محققان دانشگاه کمبریج و همکارانشان، با استفاده از بودجه انجمن مولتیپل اسکلروزیس بریتانیا، این آزمایش کنترلی با دارونما را انجام دادند. پنجاه و دو نفر مبتلا به ام اس عود کننده و بهبود یابنده که از داروهای تعدیل کننده بیماری استفاده می‌کردند، دی متیل فومارات، استخدام شدند. این بیماران در حین ماندن روی دی متیل فومارات، به مدت ۶ ماه نیمی بگزاروتن و نیمی دارونما دریافت کردند.
  • نتایج: همه شرکت کنندگان تحت درمان با بگزاروتن کم کاری تیروئید را تجربه کردند و بیشتر آنها دارای سطح بالای تری گلیسیرید بودند (نوعی چربی که در سطوح بالا می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود). اگرچه هیچ تغییری در اندازه گیری اولیه نتیجه MRI ایجاد نشد، اما بهبودی هایی از نظر افزایش ترمیم میلین در ضایعات ام اس در قسمت های خاصی از مغز و از نظر اندازه گیری هدایت سیگنال عصب بینایی وجود داشت.
  • نتیجه گیری: محققان پیشنهاد می‌کنند که یافتن ترکیبی که به طور خاص نسخه RXR را مورد هدف قرار می‌دهد و در مدل های آزمایشگاهی امیدوار کننده بود، ممکن است هنوز به عنوان یک استراتژی ترمیم میلین در ام اس وجود داشته باشد. در مورد تحقیقات ترمیم سیستم عصبی در ام اس بیشتر بخوانید (به زبان انگلیسی – لینک).

 

این نتایج در اصل در کنفرانس ECTRIMS Virtual (2020) اعلام شد و اکنون در Lancet Neurology (2021) منتشر شده است. “ایمنی و اثربخشی بگزاروتن در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عودکننده – بهبود یابنده (CCMR One): تصادفی، مطالعه دو سوکور، کنترل با دارونما، گروه موازی، مرحله ۲a” نوشته دکتر ویلیام براون، دکتر نیک کیف، دکتر الاسدر کولس و همکارانشان (لینک).

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۳۰ آگوست ۲۰۲۱

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید