ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

واکسن کرونا کووید-۱۹ آسترازنکا، ایمن برای بیماران ام اس

با توجه به یک مطالعه کوچک در مورد استفاده از واکسن آسترازنکا در انگلیس به نظر می‌رسد واکسن کرونا کووید-۱۹ آسترازنکا برای افراد مبتلا به ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) در حد قایل قبولی ایمن باشد،

 

محققان گفتند عوارض جانبی واکسن مطابق با مواردی است که توسط عموم مردم تجربه می‌شود، مانند علائمی شبیه آنفولانزا و درد در بازوها.

 

مطالعه “تجربه واکسیناسیون کرونا کووید-۱۹ آسترازنکا در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس” در ژورنال “مولتیپل اسکلروزیس و اختلالات مرتبطه” منتشر شد. (ارجاع)

 

واکسن کرونا کووید-19 آسترازنکا، ایمن برای بیماران ام اس

 

علی رغم تشویق کارشناسان به واکسیناسیون علیه کرونا کووید-۱۹، برخی از بیماران ام اس نگران عوارض جانبی هستند – به ویژه کسانی که از درمان های تعدیل کننده بیماری استفاده می‌کنند.

 

این امر به ویژه در مورد واکسن آسترازنکا صدق می‌کند، که شروع استفاده از آن با برخی از موانع از جمله گزارش لخته شدن خون نادر و غیرمعمول روبرو شده بود. این واکسن که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای استفاده در ایالات متحده تأیید نشده است.

 

اطلاعات مربوط به ریتوکسی مب و واکسن کرونا کووید ۱۹ را می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید، شما همچنین می‌توانید تجربه افراد مبتلا به ام اس در ایران که واکسن کرونا دریافت کردند را هم در مطلب تجربه تزریق واکسن کرونا در مبتلایان به ام اس در ایران مشاهده کنید.

 

محققان برای درک تجربه بیماران ام اس از استفاده از واکسن های کرونا کووید-۱۹ یک پرسشنامه کوتاه را برای ۵۷۰ کاربر سرویس ام اس در Barts Health NHS Trust در لندن ارسال کردند، که اکثریت واکسن آسترازنکا را دریافت کرده بودند. این پرسشنامه که بین ۲۵ ژانویه تا ۲۴ مارس ۲۰۲۱ ارسال شده بود، روی علائم در روزهای پس از تزریق واکسن تمرکز داشت.

 

در مجموع ۳۳ نفر، ۱۹ زن و ۱۴ مرد با میانگین سنی ۵۰ سال (دامنه ۲۵ تا ۷۶)، پرسشنامه را پر کرده و بازگرداندند. نوزده نفر به ام اس عود کننده – بهبود یابنده، پنج نفر به ام اس پیشرونده اولیه و ۹ نفر به ام اس پیشرفته ثانویه مبتلا بودند. میانگین مدت زمان ابتلا به بیماری آنها ۱۵ سال بود، از ۲ تا ۳۸ سال.

 

پانزده بیمار تخت درمان اکرووس (اوکرلی زوماب) بودند و آخرین دوز داروی خود را سه تا ۱۵ ماه قبل از تزریق واکسن دریافت کرده بودند. هشت بیمار سه تا ۲۳ ماه قبل از واکسیناسیون با ماونکلاد (کلادریبین) تحت درمان قرار گرفته بودند. یک بیمار یک هفته قبل از واکسیناسیون تایسبری (ناتالیزوماب) دریافت کرده بود، یک نفر دو هفته قبل از واکسیناسیون کسیمپتا (اوفاتوموماب) دریافت کرده بود و یک بیمار دیگر شش ماه قبل از واکسیناسیون از ریتوکسان (ریتوکسی مب) استفاده کرده بود. دو بیمار دیگر از تکفیدرا (دی متیل فومارات) استفاده کرده بودند و ۵ نفر دیگر از هیچ درمان اصلاح کننده بیماری استفاده نمی کردند.

 

از این ۳۳ نفر، ۲۹ نفر واکسن آسترازنکا و چهار نفر واکسن فایزر دریافت کرده بودند.

 

تقریباً همه بیماران (۹۴٪) حداقل یکی از علائم ذکر شده در پرسشنامه را گزارش کردند: درد در بازو (۷۰٪)، علائم شبیه آنفولانزا (۶۴٪) و تب (۲۱٪).

 

سایر علائم گزارش شده خستگی (۲۷٪)، سردرد (۲۱٪)، تب / لرز (۱۲٪)، درد مفصل / درد عضلانی (۹٪)، حالت تهوع (۹٪) و تورم در محل تزریق (۶٪) بود.

 

بدتر شدن علائم عصبی، خواب آشفته، بی حسی صورت، عفونت دستگاه ادراری، احساس بوی عجیب/کم حس کردن طعم و زخم دهانی هرکدام توسط یک بیمار گزارش شده است.

 

برای بیشتر افراد، بیش از دو سوم این بیماران، علائم بیش از ۴۸ ساعت (دو روز) طول نکشید. و به طور کلی، علائم طی هفت روز برطرف شد. دو استثنا نیز وجود داشت، یکی درد در بازو (۱۰ روز طول کشید) و دیگری تورم در محل تزریق (۱۲ روز طول کشید).

 

محققان نوشتند

“علی رغم بحث و جدال پیرامون واکسن آسترازنکا، نتایج ما هرچند مقدماتی، به نظر اطمینان آور می‌آیند، زیرا سازگاری عوارض جانبی با موارد تجربه شده در جمعیت عمومی مطابقت دارد.”

 

این تیم پژوهشی نتیجه گیری کرد:

“واکسیناسیون یک مداخله نسبتاً ایمن است که باید مورد تشویق قرار گیرد”، و خاطرنشان کرد که “آنها به جمع آوری پرسشنامه ها ادامه می‌دهند و همچنین دوز دوم واکسیناسیون را نیز پوشش خواهند داد.” پرسشنامه ای نیز برای تعداد بیشتری از بیماران ام اس در مورد تغییرات بالقوه پاسخ واکسن بر اساس نوع DMT فراهم خواهد شد.”

 

 

منبع:

www.multiplesclerosisnewstoday.com

۴ ژوئن ۲۰۲۱

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید