ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ام اس پیشرونده ثانویه – (Secondary Progressive MS (SPMS

ام اس پیشرونده ثانویه به دنبال دوره عود کننده و بهبود یابنده رخ میدهد. بیشتر افرادی که مبتلا به ام اس عود کننده و بهبود یابنده (RRMS) تشخیص داده میشوند، سرانجام به دوره پیشرونده ثانویه منتقل میشوند که در طی آن به مرور زمان در این افراد وخامت تدریجی عملکرد عصبی (تجمع ناتوانی) به وجود می‌آید. SPMS را می توان در نقاط مختلف در زمان فعال (با عود بیماری یا شواهدی از فعالیت جدید در MRI) یا غیر فعال و همچنین با پیشرفت (شواهد بدتر شدن بیماری در یک اندازه‌گیری عینی در طول زمان، با یا بدون عود) یا بدون پیشرفت تقسیم کرد.

 

ام اس پیشرونده ثانویه - (Secondary Progressive MS (SPMS

این نمودار انواع فعالیت محتمل بیماری ام اس پیشرونده ثانویه  SPMS را نشان می دهد. با این حال تجربه هر شخص با SPMS منحصربه فرد خواهد بود. به دنبال دوره‌ای از بیماری عود کننده و بهبود یابنده، عوارض به تدریج با گذشت زمان، با یا بدون شواهدی از فعالیت بیماری (عود یا تغییر در MRI) افزایش می یابد. در SPMS ممکن است عودهای گاه به گاه و همچنین دوره پایدار رخ دهد.

 

چرا از اصلاح کننده‌ها برای توصیف SPMS استفاده می‌شود؟

فعالیت و پیشرفت بیماری حداقل باید سالانه با معاینات عصبی توسط متخصص و MRI ارزیابی شود. این کار به شما و پزشکتان کمک می‌کند که قادر به تشخیص دوره بیماری در نقاط مختلف زمان باشید تا گزینه‌های درمانی و نتایج مورد انتظار خود را مورد بحث قرار دهید. به عنوان مثال:

 

  • اگر SPMS فعال داشته باشید، شما و پزشکتان باید در مورد درمان با یک درمان تعدیل کننده بیماری مشورت کنید تا خطر عود را کاهش دهد.
  • اگر SPMS دارید و علی رغم دارویی که مصرف می کنید فعال و در حال پیشرفت است، گفتگو با پزشک ممکن است در مورد مزایا و خطرات بالقوه مرتبط با تغییر به یک استراتژی درمانی تهاجمی‌تر باشد.
  • اگر SPMS شما فعال نیست اما شواهدی از پیشرفت و تجمع ناتوانی وجود دارد، شما از پزشک راهکارهایی برای کمک به بهبود عملکرد و تحرک خود میخواهید، تا روی استراتژی‌های توانبخشی متمرکز شوید و ایمنی و استقلال را ارتقا دهید.
  • اگر SPMS شما بدون فعالیت یا پیشرفت و به اصطلاح “پایدار” باشد، مشورت با پزشک می‌تواند بر توانبخشی و سایر راهکارهای مدیریت علائم متمرکز شود تا به شما در حفظ عملکرد کمک کند.

 

تفاوت ام‌اس پیشرونده ثانویه با سایر دوره های ام اس در چیست؟

ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS) در افرادی رخ می‌دهد که در ابتدا دوره عود کننده و بهبود یابنده‌ی (RRMS) ام اس را تجربه کرده‌اند. به عبارت دیگر، SPMS به عنوان مرحله دوم بیماری برای بسیاری از افراد بروز می کند.

 

در SPMS، ممکن است افراد عودهای ناشی از التهاب را تجربه کنند یا نکنند. این بیماری به تدریج از روند التهابی که در RRMS مشاهده می شود، به یک مرحله پایدارتر پیشرونده که با آسیب یا از بین رفتن عصب همراه است، تغییر می کند.

 

تبدیل ام اس عود کننده و بهبود یابنده به ام اس پیشرونده ثانویه چه زمانی رخ میدهد؟

قبل از در دسترس بودن روش‌های درمانی تعدیل‌کننده بیماری، مطالعات نشان داد که ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به ام اس که در دوره عودکننده و بهبود یابنده بودند در طی ۱۰ سال به ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS) منتقل می شوند و ۹۰ درصد آنها طی ۲۵ سال انتقال می‌یابند.

 

در حالی که کارشناسان ام اس معتقدند که این داروها بر پیشرفت بیماری تأثیر می‌گذارند، خیلی زود است که بگوییم که درمان های تعدیل کننده بیماری تا چه میزان بر جلوگیری یا به تاخیر انداختن تبدیل ام اس عود کننده و بهبود یابنده به ام اس پیشرونده ثانویه تاثیر میگذارند.

 

توضیحات دکتر سید محمد باغبانیان در مورد ام اس پیشرونده-ثانویه SPMS

 

 

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید