ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ماونکلاد کلادریبین – Mavenclad Cladribine

نام برند:
ماونکلاد
نام شیمیایی: کلادریبین
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل:

 

ماونکلاد کلادریبین برای درمان اشکال عودکننده بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس MS) استفاده می‌شود. این دارو درمانی برای بیماری ام اس نیست، اما تصور می‌شود با جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی (لنفوسیت‌ها) به اعصاب موجود در مغز و نخاع می‌تواند به کند شدن روند وخامت بیماری و کاهش عودها (حملات) کمک کند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

 

ماونکلاد کلادریبین - Mavenclad Cladribine

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف داروی کلادریبین و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما، وزن شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد. معمولاً نحوه مصرف این دارو به این شرح است: شما یک هفته از این دارو استفاده کنید (هفته درمانی اول)، سپس حدود یک ماه مصرف را قطع کرده و پس از این وقفه، یک هفته دیگر از این دارو استفاده می‌کنید (هفته درمانی دوم). تا سال بعد دارو را مصرف نمی‌کنید و سال بعد دوباره همین دو هفته درمانی را به شکلی که توضیح داده شد انجام می‌دهید. پس از گذراندن دوره درمانی ۲ ساله، به مدت ۲ سال کلادیبین مصرف نکنید. دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

 

قبل از استفاده از کلادریبین، دستان خود را بشویید و خشک کنید. قرص (ها) را کامل ببلعید. قرص‌ها را خرد نکنید و یا نجوید. پس از مصرف دارو، دستان خود را با صابون و آب بشویید.

 

حداقل ۳ ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو، داروی دیگری مصرف نکنید.

 

اگر قرص خراب شد، از استنشاق پودر یا گرد آن خودداری کنید و از تماس مستقیم آن با پوست یا چشم جلوگیری کنید. در صورت تماس با پوست، پوست آسیب‌دیده را به‌خوبی با آب و صابون بشویید، یا در صورت تماس با چشم، چشمان خود را با آب ساده بشویید. برای جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

 

از آنجا که این دارو از طریق پوست و ریه‌ها جذب می‌شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند نباید از این دارو استفاده یا گرد قرص‌ها را استنشاق کنند.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف کلادریبین، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: بیماری کلیوی، بیماری کبد (مانند هپاتیت B یا C)، اختلال عصبی/ماهیچه‌ای، اختلال در خون/مغز استخوان، عفونت فعلی/اخیر/بازگشته (از جمله سل، تبخال، زونا، HIV)، سرطان، نارسایی قلبی.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

قبل از انتقال خون به پزشک خود بگویید که کلادریبین مصرف می‌کنید.

 

کلادریبین می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را در شما بیشتر کرده یا هرگونه عفونت فعلی را وخیم‌تر سازد. از تماس با افرادی که عفونت واگیردار دارند (مانند آبله‌مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

بدون موافقت پزشک واکسیناسیون/ایمن‌سازی انجام ندهید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن زنده دریافت کرده‌اند خودداری کنید (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود).

 

برای کاهش احتمال بریدگی، کبودی یا آسیب‌دیدگی، با احتیاط از اشیاء تیز مانند تیغ و سوهان ناخن استفاده کنید و از انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش تماسی خودداری کنید.

 

از آنجا که این دارو از طریق پوست و ریه‌ها جذب می‌شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند نباید از این دارو استفاده یا گرد قرص‌ها را استنشاق کنند.

 

این دارو نباید در دوران بارداری استفاده شود زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. جلوگیری از بارداری هنگام مصرف این دارو و به مدت ۶ ماه پس از قطع درمان بسیار مهم است. زنان و مردان باید در طول درمان و به مدت ۶ ماه پس از آخرین دوز، از اشکال قابل اعتماد روش‌های ضدبارداری (مانند کاندوم، قرص ضدبارداری) استفاده کنند. علاوه بر این، اگر از اشکال هورمونی برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، باید در روزهایی که کلادریبین مصرف می‌کنید و حداقل ۴ هفته پس از آخرین دوز مصرف خود در هر سال درمانی، از روش دوم ضدبارداری (مانند کاندوم) استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر از پزشک خود کمک بخواهید. اگر شما یا شریک زندگی‌تان باردار هستید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، سریعاً به پزشک خود بگویید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. به دلیل خطر احتمالی برای شیرخوار، شیردهی در هنگام مصرف این دارو و به مدت ۱۰ روز پس از آخرین دوز توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی کلادریبین را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با شماره اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، آزمایش سل، تست غربالگری هپاتیت B و C، آزمایش عملکرد کبدی، MRI مغز، غربالگری سرطان) باید قبل از شروع مصرف این دارو و هنگام مصرف آن انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

برای بهترین نتیجه ممکن از مصرف کلادریبین، دریافت هر دوز طبق برنامه‌ریزی انجام شده و طبق دستورالعمل بسیار مهم است. اگر فراموش کردید یک دوز را مصرف کنید، به‌محض یادآوری در همان روز، آن را مصرف کنید. اگر یک روز از زمان مصرف گذشته است، روز بعد دوز ازدست‌رفته را مصرف کنید و هفته درمانی را تمدید کنید (یعنی هفته درمانی شما یه روز بیشتر خواهد شد). در یک روز بیش از یک‌بار این دارو را مصرف نکنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف کلادریبین ممکن است حالت تهوع، سردرد، کمردرد یا درد معده/شکم ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند. با این حال، پزشک شما این دارو را تجویز کرده زیرا او تشخیص داده که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی است. نظارت دقیق توسط پزشک ممکن است خطر بروز این عوارض را کاهش دهد.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی علائم مشکلات کبدی (مانند حالت تهوع/استفراغی که متوقف نمی‌شود، از بین رفتن اشتها، درد شدید معده/شکم، زرد شدن چشم/پوست، ادرار تیره) بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو عملکرد مغز استخوان را کاهش می‌دهد، اثری که ممکن است منجر به کم شدن تعداد سلول‌های خونی مانند گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها شود. این امر می‌تواند باعث کم‌خونی، کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت یا ایجاد کبودی/خونریزی آسان شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر، فوراً با پزشک خود صحبت کنید: خستگی غیرمعمول، کم‌رنگ شدن پوست، علائم عفونت (مانند گلودردی که برطرف نمی‌شود، تب، لرز، بثورات دردناک/زخم، تکرر ادرار/ادرار دردناک)، کبودی/خونریزی آسان.

 

کلادریبین ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری تادر (ناشایع) اما بسیار جدی (احتمالا خطرناک) عفونت مغزی (لکوانسفالوپاتی چندکانونی پیش‌رونده-PML) را افزایش دهد.در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی، بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید: عدم هماهنگی دست و پاها، از بین رفتن هماهنگی/تعادل، ضعف، تغییر ناگهانی در فکر شما (مانند گیجی، مشکل در تمرکز، از دست دادن حافظه)، مشکل در صحبت کردن/راه رفتن، تشنج، تغییر در بینایی.

 

در صورت بروز عوارض بسیار جدی از جمله: تنگی نفس، ضربان قلب سریع/نامنظم، تورم مچ پا/پا، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با کلادریبین تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهایی دیگر که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند (مانند سیکلوسپورین، ناتالیزوماب، ریتوکسیماب، داروهایی برای درمان سرطان مانند ایرینوتکان).


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق در بسته‌بندی اصلی محصول و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید