ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT) می‌تواند مزایای بلند مدت داشته باشد

براساس نتایج یک مطالعه بزرگ که توسط انجمن ام اس بریتانیا بودجه آن تأمین می‌شود، درمان ام اس با سلول های بنیادی خون ساز HSCT می‌تواند برای برخی از مبتلایان به ام اس دارای مزایای طولانی مدت باشد.

 

پس از پنج سال، پیشرفت در تقریباً نیمی از ۲۳۹ نفری که واجد شرایط برای درمان بودند متوقف شده است. این بدان معنی است که نیمی از افراد تحت آزمایش، بدتر شدن علائم ام اس مانند راه رفتن و بلع را تجربه نکرده‌اند، این علائم توسط مقیاس EDSS اندازه‌گیری شده است.

 

محققان دریافتند افرادی که ناتوانی قابل‌توجهی ندارند و افرادی که مبتلا به ام اس عودکننده هستند و در سن کمتری پیوند HSCT داشتند، بیشترین بهره را از این درمان بردند.

 

با این حال، ما برای درک بهتر تأثیر این درمان تهاجمی در مقایسه با روش‌های درمانی موجود، نیاز به مطالعات بزرگتر داریم.

 

درمان ام اس با سلول های بنیادی HSCT

 

پروژه شامل چه مواردی بود؟

این مطالعه شامل ۲۸۱ فرد مبتلا به انواع مختلف ام اس است که ۷۸٪ از آنها دارای بیماری پیشرونده بودند. همه افراد درگیر درمان ام اس با سلول های بنیادی HSCT بین سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۶ بودند.

 

HSCT یک شیمی درمانی شدید است که برای ام اس انجام می‌شود. این درمان به معنی متوقف کردن آسیب‌های ناشی از ام اس با از بین بردن سلول های ایمنی مضر است. سپس سلول‌های بنیادی شخص برای تنظیم مجدد سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

 

نتایج همچنین یادآور ماهیت تهاجمی درمان است. هشت نفر در این مطالعه بر اثر این درمان درگذشتند.

 

چه کسانی از این درمان سود می‌برند؟

این مطالعه نشان داد که HSCT در افرادی که مبتلا به ام اس هستند و “التهاب فعال” در مغز و نخاع دارند، مؤثر است.

 

پنج سال پس از درمان، ۷۳٪ از افراد مبتلا به ام اس عود کننده و ۳۳٪ از افراد مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه، هیچ علائم وخیم‌تری را تجربه نکردند.

 

اگر فردی مبتلا به ام اس پیشرونده باشد اما هنوز هم دچار التهاب بوده و با عود بیماری روبرو شده است، می‌تواند این آسیب را کند یا متوقف کند.

 

با این حال، این درمان نمی‌تواند آسیب‌هایی که قبلاً بوجود آمده را ترمیم کند. بنابراین انتظار نمی‌رود که این روش برای مبتلایان به ام اس فاز پیشرونده که در سیستم اعصاب مرکزی التهاب ندارند موثر باشد.

 

محققان برای یافتن درمان‌های مؤثر برای مبتلایان به ام اس پیشرونده، تلاش زیادی می‌کنند.

 

چرا بودجه برای این تحقیقات فراهم می‌شود؟

دکتر سورل بیکلی، رئیس تحقیقات زیست پزشکی انحمن ام اس بریتانیا گفت:

“این مطالعه یکی از بزرگترین مواردی است که تاکنون به بررسی HSCT به عنوان درمانی برای بیماری ام اس پرداخته است و نتایج آن دلگرم کننده بوده است.”

 

وی افزود:

“بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر مبتلا به ام اس در بریتانیا وجود دارند، زندگی با این شرایط دشوار و غیرقابل پیش‌بینی است و به همین دلیل است که انجمن ام اس بریتانیا برای افزایش دانش و یافتن معالجه برای همه، تحقیقاتی مانند این پژوهش را تأمین می‌کند.

 

بیمارانی که می‌خواهند از روش درمان ام اس با سلول‌های بنیادی در بریتانیا بهره ببرند باید با پزشک خود و همچنین مراکز مربوط در بریتانیا مانند NHS صحبت کنند.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۰ فوریه ۲۰۱۷

۷+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید