ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مشکلات بلع در ام اس

دیسفاژی یا مشکل در بلع، در افراد مبتلا به ام اس وجود دارد. در حالی که بیشتر در ام اس پیشرفته دیده می‌شود، اما در هر زمان و دوره بیماری ممکن است رخ دهد. هم جویدن و هم بلع به تعدادی از ماهیچه‌ها در دهان و گلو نیاز دارند که باید به صورت هماهنگ کار کنند. در ام اس، اعصاب کنترل کننده این ماهیچه‌ها می‌توانند آسیب ببینند که باعث ضعف و عدم هماهنگی می‌شود و می‌تواند مشکلات بلع را به وجود آورد. بعلاوه، بی حسی دهان و گلو ممکن است رخ دهد که می‌تواند جویدن و بلع را مشکل سازد. ام اس ممکن است با ایجاد مشکل در مدیریت مواد جامد یا مایعات، روی پاکسازی مکرر گلو هنگام غذا خوردن یا نوشیدن نوشیدنی تاثیر بگذارد، یا این احساس که غذا در گلو گیر کرده است را ایجاد کند، و سرفه و یا احساس خفگی هنگام خوردن یا نوشیدن نوشیدنی را منجر شود.

 

دیسفاژی یا مشکلات بلع در ام اس

 

بعضی اوقات داروهای تجویز شده برای سایر علائم یا بیماری ام اس می‌توانند باعث خشکی دهان شوند که مشکل بلع را ایجاد می‌کند – مخصوصاً هنگام خوردن غذاهای خشک یا خرد شده.

 

تشخیص زودهنگام مشکلات بلع مهم است. وقتی مشکلات بلع همچنان ادامه دارد یا بدتر می‌شود، خطر آسپیراسیون وجود دارد – این یعنی ورود مواد غذایی یا مایعات به ریه‌ها – و این یک مشکل جدی است.

 

درمان مشکلات بلع

دیسفاژی در ابتدا با یک بررسی دقیق و معاینه عصبی از زبان و ماهیچه‌های موردنیاز برای بلع تشخیص داده می‌شود. برای ارزیابی توانایی فرد در جویدن و بلع مواد جامد و مایعات، یک روش تصویربرداری ویژه به نام “بلع باریم اصلاح شده” قابل استفاده است. در این آزمایش، فرد مقادیر کمی باریم را می‌خورد و می‌نوشد، که باعث می‌شود ساختار دهان، گلو و مری روی اشعه ایکس قابل مشاهده باشد. حرکت این ساختارها بر روی نوار ویدئویی توسط یک ویدئو فلوئوروسکوپ ضبط می‌شود زیرا فرد غذاهایی با قوام مختلف را می‌خورد یا می‌نوشد – مایع رقیق، مایع غلیظ و جامد. به این صورت محل دقیق و نحوه نقص در بلع را می‌توان شناسایی و درمان مناسب را تجویز کرد.

 

یک آسیب شناس گفتاری/زبانی حرفه‌ای می‌تواند دیسفاژی را تشخیص و درمان کند. درمان به طور معمول شامل راهکارهایی برای خوردن و بلع ایمن‌تر، تغییر در رژیم غذایی و تمرینات یا تحریکاتی است که برای بهبود بلع طراحی شده‌اند. اگر در مورد بیماری ام اس اطلاعات کافی ندارید، مطلب ام اس چیست؟ و اگر علائم ام اس را نمی‌دانید مطلب علائم بیماری ام اس را مطالعه کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید