ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

عدم فایده درمان سلول‌های بنیادی مزانشیمی در برابر التهاب در ام اس فعال

نتایج یک کارآزمایی بالینی فاز ۲، که در ۱۵ سایت در ۹ کشور در حال انجام بود، منتشر شد ین کارآزمایی بین‌المللی توانایی سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) را برای کاهش التهاب جدید در اسکن مغزی MRI افراد مبتلا به ام اس و دارای عود مورد بررسی قرار می‌داد. بر اساس این نتایج مشخص شد که این روش ایمن است، اما احتمال ایجاد ضایعات یا پلاک مغزی فعال، که نقطه پایانی اصلی برای این کارآزمایی بود را کاهش نداد.

 

نتایج کارآزمایی بین‌المللی سلول‌های بنیادی مزانشیمی حاکی از عدم فایده این درمان در برابر التهاب در ام اس فعال است

 

  • زمینه و هدف: سلول‌های بنیادی مزانشیمی سلول‌های بنیادی بالغی هستند که در چندین مکان از بدن از جمله مغز استخوان، پوست و بافت چربی یافت می‌شوند. آنها در بیماری ام اس تحت بررسی هستند زیرا مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این سلول‌ها می‌توانند فعالیت ایمنی را کاهش دهند، از سیستم عصبی در برابر آسیب محافظت کنند و محیط بافتی را برای فرآیندهای طبیعی ترمیم میلین ایجاد کنند.
  • کارآزمایی “MESEMS” (سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای مولتیپل اسکلروزیس) شامل ۱۴۴ نفر (با حداکثر سن ۵۰ سال) مبتلا به ام‌اس عودکننده یا پیشرونده فعال (دارای التهاب مداوم) بود. آنها سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از مغز استخوان شرکت کنندگان را به خودشان تزریق کردند و نتایج را پس از ۲۴ هفته تحت نظر قرار دادند. برای کنترل، گروهی که برای شروع از دارونما استفاده کرده بودند، بعداً سلول‌های بنیادی مزانشیمی دریافت کردند و آنهایی که در ابتدا MSC دریافت می‌کردند به دارونما تغییر یافتند.
  • پس از اینکه همه شرکت‌کنندگان سلول‌های بنیادی مزانشیمی را دریافت کردند، تعداد کل پلاک‌های (ضایعات) فعال (پلاک‌هایی که با تزریق ماده حاجب گادولینیوم در اسکن MRI مشخص می‌شوند) ایجاد ‌شده در طی ۲۴ هفته بین دوره دارونما و دوره درمان مقایسه شد. از نظر این اندازه‌گیری بین گروه‌ها تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. بر این اساس مشخص شد که درمان MSC ایمن و به خوبی قابل تحمل است.
  • توجه: این کارآزمایی برای ارزیابی تاثیر درمان سلول‌های بنیادی مزانشیمی بر روی ترمیم بافت یا کاهش ناتوانی طراحی نشده است. آزمایش‌های بالینی در حال انجام روی سلول‌های بنیادی مزانشیمی در ام اس، از جمله آزمایش‌هایی که بر تقویت سیستم عصبی تمرکز دارند، و آزمایش‌هایی که سلول‌ها را دستکاری می‌کنند تا به سلول‌های بنیادی تخصصی‌تری تبدیل شده و بسیاری از فاکتورهای رشد بالقوه مفید سیستم عصبی را تامین کنند، درحال انجام هستند. درباره تحقیقات در حال انجام بر سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای ام اس بیشتر بخوانید (به زبان انگلیسی) – لینک
  • این مطالعه توسط بسیاری از آژانس‌های بهداشتی و متمرکز بر ام اس در کانادا و اروپا تامین مالی شد.

 

مقاله “ایمنی، تحمل‌پذیری و فعالیت سلول‌های بنیادی مزانشیمی در برابر دارونما در مولتیپل اسکلروزیس (MESEMS): فاز ۲، کارآزمایی متقاطع تصادفی دوسوکور” لینک نوشته دکتر آنتونیو اوچلی، دکتر آلیس لارونی، دکتر رییانا علی، دکتر ماریو آلبرتو باتاگلیا، دکتر مورتن بلینکنبرگ، دکتر لو بروندین، دکتر میشل کلانت، دکتر اسکار فرناندز، دکتر جیمز ماریوت، دکتر پائولو مورارو، دکتر سید مسعود نبوی، دکتر روبرتو اس الیوری، دکتر ارنست رادو، دکتر کریستینا رامو تلو، دکتر ایرنه شیاوتی، دکتر یوهان سلنر، دکتر پر سولبرگ سورنسن، دکتر ماریا پیا سورمانی، دکتر ینس مارک ویو فریدمن، به نمایندگی از محققان MESEMS، در نشریه Lancet Neurology منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۴ نوامبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید