ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

حمله ام اس چیست؟

هنگامی که شما دچار حمله ام اس می‌شوید (که به عنوان تشدید یا عود نیز شناخته می‌شود)، به این دلیل است که آسیب جدید در مغز یا نخاع سیگنال‌های عصبی را مختل می‌کند. به همین دلیل ممکن است متوجه علائم جدید یا بازگشت علائم قدیمی‌شوید. اما حمله ام اس چگونه است؟ و حمله ام اس چند روز طول میکشد؟ حمله واقعی بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشد و حداقل ۳۰ روز پس از هر نوع حمله قبلی رخ می‌دهد. حمله‌ها از نظر طول کشیدن از نظر زمانی، شدت و علائم متفاوت هستند. با گذشت زمان، علائم باید بهبود یابد. حمله ام اس در بسیاری از افراد بدون دریافت دارو بهبود می‌یابد.

 

حمله ام اس چیست؟

 

 

ضعف

آسیب به پوشش محافظ فیبرهای عصبی باعث قطع سیگنال‌های عادی از مغز به بدن می‌شود. وقتی این سیگنال‌ها مختل شوند، بدن شما عملکردی مانند گذشته ندارد. کارهایی که قبلاً به راحتی انجام می‌دادید می‌تواند دشوار به نظر برسد – مانند باز کردن درب یک بطری یا چرخاندن یک دستگیره در. ضعف ناگهانی یا بدتر شدن آن که برطرف نشود می‌تواند به معنای عود شما باشد.

 

مشکلات بینایی

اگر بینایی‌تان تار شده یا دچار دوبینی شدید، ممکن است در شروع یک حمله باشید. برخی از افراد با التهاب عصب بینایی، عمق یا درک رنگ خود را نیز از دست می‌دهند. دوش گرفتن یا حمام با آب گرم یا داشتن عفونت ویروسی مانند آنفولانزا ممکن است بعضی اوقات مشکلات بینایی را ایجاد کند، اما این موارد فقط موقتی هستند و باید طی یک روز از بین بروند.

 

گزگز و سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی

گزگز یکی از شایع‌ترین علائم عود بیماری ام اس است. در حمله ام اس ممکن است آنقدر احساس خود را از دست بدهید که استفاده از دستان یا سایر قسمت‌های آسیب‌دیده بدن سخت شود. شاید نتوانید یک فنجان قهوه را نگه دارید یا بنویسید. اگر بی‌حسی تازه است یا بی‌حسی قبلی بدتر شده است، وقت آن است که با پزشک خود تماس بگیرید.

 

مشکلات حافظه

ناامید کننده است که ندانید کلیدهای اتومبیل خود را  کجا گذاشته اید، یا برای فهمیدن یک پاراگراف مجبور شوید بارها و بارها آن را بخوانید. بیماری ام اس می‌تواند از بسیاری جهات بر ذهن شما تأثیر بگذارد، به خصوص در عود حمله باعث ایجاد اختلال در حافظه، تمرکز، گفتار و پردازش اطلاعات می‌شود. هر مشکل فکری جدید و واضح یا مشکل در یادآوری حوادث گذشته، اخطاری است مبنی بر اینکه ممکن است دچار حمله شده باشید.

 

سرگیجه

احساس سبکی یا عدم تعادل می‌تواند یک تجربه نگران‌کننده باشد. این علامت شایع عود بیماری ام اس است. سرگیجه به دلیل آسیب در قسمت‌هایی از مغز شما است که تعادل را کنترل می‌کنند. یک داروی بیماری حرکتی (Motion sickness) می‌تواند به صورت موقت سرگیجه را از بین ببرد، اما اگر بیش از یک روز طول بکشد، ممکن است نشانه‌ای از عود بیماری باشد.

 

منگی و عدم تعادل

تجربه کنترل سخت اعضای بدن یا احساس منگی و عدم تعادل که معمولا در حالت مستی اتفاق می‌افتد. ضعف و اسپاسم عضلات، کرختی و ازدست‌دادن تغادل حین حمله ام اس می‌تواند راه رفتن و ایستادن شما را دچار مشکل کند.

 

آیا گرما باعث حمله می‌شود؟

با غوطه‌ور شدن در آب گرم یا بیرون ماندن در یک روز تابستانی گرم ممکن است احساس کنید که دچار حمله ام اس شده‌اید اما اینطور نیست. گرما ممکن است علائم ام اس را تشدید کند اما به محض خنک شدن علائم از بین می‌روند و این نوع از علائم نشانه حمله ام اس نیستند.

 

علت حمله ام اس چیست؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که یک دوره کوتاه آنفولانزا یا عفونت دیگر می‌تواند عود بیماری ام اس را به دنبال داشته باشد. استرس یکی دیگر از محرک‌های احتمالی عود ام اس است، تاثیر استرس در افراد مختلف متفاوت است، در بعضی افراد استرس می‌تواند بر سیستم ایمنی تاثیر بگذارد و احتمال بروز حمله ام اس را افزایش دهد.

 

جلوگیری از حملات ام اس

بهترین روش برای جلوگیری از حملات ام اس استفاده مداوم از دارویی است که پزشک شما تجویز کرده است. در واقغ دلیل تایید و تجویز داروهای ام اس، کاهش تعداد دفعات حملات ام اس است. تغذیه خوب، خواب کافی و کاهش استرس می‌توانند در جلوگیری از حملات ام اس نقش مثبتی داشته باشند. اگر علائم جدیدی پیدا کردید یا علائمتان شدیدتر شد و تا ۲۴ ساعت برطرف نشد، مشکل خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

 

درمان حملات ام اس

تمام حملات نیاز به درمان ندارند، اگر محدوده حرکت شما محدود نشده است و احساس ناراحتی نمی‌کنید، ممکن است پزشک شما توصیه کند که تا زمانی که علائم به تنهایی بهبود یابد صبر کنید. در حملاتی که شدت آنها بیشتر و آزاردهنده است استروئیدهای داخل وریدی می‌توانند باعث افزایش سرعت بهبودی شوند. گاهی اوقات پلاسمافرزیس برای درمان حملات شدیدتر مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کنترل حملات ام اس، مطلب مدیریت حمله ام اس را مطالعه کنید.

 

 

توضیحات دکتر سید محمد باغبانیان در مورد حمله یا عود بیماری ام اس

 

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۱۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید