ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

انجمن ملی ام اس آمریکا پیوند سلولهای بنیادی را یک گزینه درمانی ام اس نام برد

انجمن ملی ام اس آمریکا با بررسی شواهد پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز اتولوگ (aHSCT) برای درمان بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) به این نتیجه رسیده است که پیوند سلول‌های بنیادی aHSCT می‌تواند به طور خاص برای افرادی که مبتلا به ام اس عودکننده-بهبودیابنده (بسیار فعال) هستند و درمان‌های اصلاح کننده بیماری (DMT ها) تاثیری روی بیماری آنها ندارد، یک گزینه درمانی مناسب باشد.

 

انجمن ملی ام اس آمریکا از aHSCT به عنوان گزینه درمانی مناسب برای تعداد خاصی از مبتلایان به ام اس نام می برد

 

سیندی زاگیبویلو، رئیس و مدیرعامل انجمن ملی ام اس آمریکا دراینباره گفت:

“بنا به تحقیقات بالینی موثر، ما در حال حاضر شواهد محکمی داریم که نشان می‌دهد پیوند سلول‌های بنیادی خونساز اتولوگ برای برخی از افراد مبتلا به ام اس که تحت شرایط خاصی هستند یک گزینه مهم درمانی است. نقش انجمن ملی ام اس آمریکا این است که آنچه را که شناخته شده است به مردم ارائه دهد تا بتوان به درمان‌های موثر دسترسی پیدا کرد. این شامل حمایت از افراد مبتلا به ام اس و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی درمانی آنها در درنظر گرفتن گزینه‌های درمانی، اطمینان از این که تحقیقات علمی سوالات بی پاسخ را مورد بررسی قرار می‌دهد و حمایت از دسترسی راحت و مقرون به صرفه بیماران به این گزینه هاست. این انجمن به مأموریت خود متعهد است، با این شعار که: ما ام اس را درمان می‌کنیم و افراد مبتلا به ام اس را قادر می‌سازیم تا بهترین زندگی خود را داشته باشند.”

 

AHSCT نوعی پیوند مغز استخوان است که سعی می‌کند سیستم ایمنی بدن که مسئول آسیب رساندن به مغز و نخاع در ام اس است را بازسازی کند. سلول‌های بنیادی مورد استفاده در طول این عمل “اتولوگ” هستند یعنی از بدن خود بیمار گرفته شده اند. این یک روش یک مرحله‌ای است که می‌تواند فعالیت بیماری را در برخی افراد به میزان قابل توجهی کاهش داده و از بین ببرد. خطراتی از جمله عفونت‌های جدی مرتبط با درمان وجود دارد که برای کاهش آنها نیاز به پیگیری و مراقبت حمایتی است. از آنجا که بیماری ام اس برای هر فرد متفاوت است، فرد باید گزینه‌های درمانی را با متخصص یا پزشک ام اس خود در میان بگذارد تا مشخص شود که کدام گزینه برای بیماری او بهتر است.

 

مطالعات نشان می‌دهد که HSCT در افراد با مشخصات زیر بهترین عملکرد را نشان می‌دهد:

 

  • افراد دارای بیماری ام اس عودکننده-بهبودیابنده
  • افراد کمتر از ۵۰ سال
  • افرادی که سابقه ابتلای آنها به ام اس کمتر از ۱۰ سال است
  • افرادی که استفاده آنها از درمان‌های تعدیل کننده بیماری قوی بی فایده بوده و یا توان دریافت این درمان‌های را ندارند

 

عواملی از جمله سن بالا، ناتوانی شدید و برخی شرایط سلامتی (به عنوان مثال بیماری قلبی یا ریوی) با افزایش خطر عوارض جانبی تهدید کننده زندگی در پی HSCT همراه است.

 

انجمن ملی ام اس امریکا همچنین تاکید میکند که aHSCT در محل درمانی انجام شود که توسط بنیاد اعتباربخشی درمان سلولی آمریکا (FACT) تأیید شده است. یک متخصص ام اس می‌تواند در انتخاب یک مرکز درمانی برای مراقبت در طول و بعد از aHSCT کمک کند.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد aHSCT اینجا کلیک کنید (به زبان انگلیسی) – لینک

 

منابع اضافی:

در سال ۲۰۲۰، کمیته مشاوره ملی پزشکی انجمن ملی ام اس آمریکا مقاله ای منتشر کرد که شواهد مربوط به استفاده بهینه از aHSCT برای افراد خاص مبتلا به ام اس را بررسی کرد، که در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است. برای مطالعه بیشتر درمورد این موضوع مطلب توصیه هایی برای پیوند مغز استخوان aHSCT در ام اس را مشاهده کنید.

 

در حال حاضر یک آزمایش بالینی بر روی aHSCT در ام اس در ایالات متحده درحال انجام است. کارآزمایی بالینی BEAT-MS که به طور تصادفی انتخاب درمان با aHSCT یا دریافت داروهای DMT‌ خاص را به مشارکت کنندگان واجد شرایط واگذار می‌کند تا هزینه ها، ایمنی و اثربخشی این دو استراتژی درمانی را مقایسه کنند.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۸ اکتبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید