ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

اسکن MRI می تواند به تشخیص و پیش‌بینی پیشرفت ام اس کمک کند

تحقیقات جدید در جولای ۲۰۱۹ نشان داده که اسکن‌های MRI به موقع، می‌توانند به پیشبینی نتایج بیماری در بیماران مبتلا به ام اس عودکننده در درازمدت کمک کند.

 

تشخیص ms ار روی mri

 

بینش طولانی مدت

در این پژوهش که توسط انجمن ام اس بریتانیا حمایت شده است، محققان اسکن‌های MRI که اولین بار در افراد ابتلا به سندرم جدا شده بالینی (CIS) را تشخیص داده بودند بررسی کردند. مبتلایان به CIS یک قسمت از علائم عصبی را تجربه می‌کنند و اغلب به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند.

 

۱۵ سال پس از اولین اسکن MRI، محققان معلولیت شرکت‌کنندگان را با استفاده از معیارهایی از جمله مقیاس وضعیت ناتوانی (EDSS) ارزیابی کردند.

 

محققان دریافتند که این اسکن‌های اولیه MRI حاوی علائم پیشرفت در آینده است. آنها دریافتند که آسیب اولیه نخاع علامت این است که این افراد به احتمال زیاد به سمت ابتلا به ام اس پیشرونده ثانویه پیش می‌روند و داشتن اسکن MRI نخاع نه تنها به تشخیص کمک می‌کند بلکه می‌تواند میزان ناتوانی فرد که به احتمال زیاد در آینده با آن روبرو خواهد شد را نیز پیشبینی کند.

 

آنها همچنین بین ضایعات (پلاک ها) دیده شده در مغز هنگام تشخیص بیماری CIS و تواناییهای جسمی و شناختی یک فرد در طول زندگی ارتباط‌هایی یافتند.

 

پیش بینی‌های بهتر پیشرفت ام اس

نتایج که برای اولین بار در کنفرانس MS Frontiers در سال ۲۰۱۷ اعلام شد، به صورت همتا بررسی و در یک ژورنال دانشگاهی منتشر شده است. این تحقیق توسط دکتر والاس براون‌لی و سفیر علمی جامعه ام اس، پروفسور اولگا سیچاریلی در بیمارستان ملی جراحی مغز و اعصاب لندن انجام شد.

 

دکتر والاس براون‌لی گفت:

“ما قبلاً از اسکن MRI برای تشخیص بیماری ام اس و نظارت بر روند بیماری استفاده می‌کردیم. این یافته‌ها، – نشان می‌دهد اقدامات موجود که به طور معمول در عمل بالینی موجود است، می‌تواند یک پیش آگهی طولانی مدت را فراهم کند- یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود که مورد استقبال بسیاری از افراد در جامعه ام اس قرار می‌گیرد.

“ام اس می‌تواند بی امان، دردناک و ناتوان کننده باشد، اما توانایی در پیش‌بینی چگونگی پیشرفت ام اس فرد به معنای اطمینان بیشتر، انتخاب بهتر درمان و نتایج بلندمدت بهتر برای همه افراد مبتلا به این بیماری باشد.”

 

کاهش عدم اطمینان برای مبتلایان به ام اس

دکتر سوزان کوهلهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا گفت:

“ام اس به اعصاب بدن شما آسیب می‌رساند و انجام کارهای روزمره مانند پیاده روی، صحبت کردن، غذا خوردن و فکر کردن را سخت‌تر می‌کند. همچنین برای هر کس متفاوت است و در حال حاضر روش مطمئن برای پیش‌بینی اینکه دوره ام اس چقدر ممکن است طول بکشد وجود ندارد. این می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد و تصمیم‌گیری در مورد درمان، خانواده و زندگی را به طور کلی دشوار کند.

“ما خوشحالیم که بودجه این پژوهش را تأمین کردیم و امیدواریم پیشرفت خوبی حاصل شود، تا افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند در نهایت بتوانند اطمینان بیشتری در مورد آینده داشته باشند.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۵ جولای ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید