ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

تکنیک های پیشرفته MRI ممکن است سرنخی درمورد پیشرفت ام اس ارائه دهند

محققان نشان داده‌اند که تکنیک‌های جدید MRI می‌تواند تغییراتی که تاکنون دیده نشده‌اند را در مغز افراد تازه مبتلا شده به ام اس تشخیص دهد. شناسایی این تغییرات در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری ممکن است منجر به پیش بینی دقیق‌تری در مورد چگونگی پیشرفت ام اس شود.

 

تکنیک های پیشرفته MRI ممکن است سرنخی درمورد پیشرفت ام اس را ارائه دهند

 

از اسکن ام آر آی به طور معمول برای تشخیص و نظارت بر ام اس، با مشخص کردن مناطقی که میلین در آنها آسیب دیده است، استفاده می‌شود. اما این اسکن‌ها هر آنچه در مغز افراد مبتلا به ام اس اتفاق می‌افتد را نشان نمی‌دهند. ما می‌دانیم که تغییرات دیگری نیز در مغز این افراد رخ می‌دهد زیرا ما می‌توانیم شواهد موجود را در بافت مغز اهدا شده توسط افراد مبتلا به ام اس (پس از مرگ) مشاهده کنیم.

 

نتیجه تحقیقات جدید توسط محققان دانشگاه کالج لندن در مجله Brain منتشر شده است. آنها رویکرد جدیدی را با ترکیب تکنیک های پیشرفته MRI ارائه کرده‌اند که می‌تواند برخی از این تغییرات را در افرادی که اخیراً مبتلا به ام اس تشخیص داده شده اند، تشخیص دهد.

 

مقاله کامل را در وب سایت ژورنال به زبان انگلیسی بخوانید

 

ارتباط بین تغییرات MRI و ناتوانی

این تیم ۴۲ نفر را که همگی اولین علائم ام اس را در سه ماه گذشته تجربه کرده بودند، مورد بررسی قرار داد. این تیم آنها را با افراد بدون ام اس مقایسه کرد.

 

محققان دریافتند که افراد مبتلا به ام اس تغییر غلظت سدیم در اعصاب و همچنین تغییر ساختار اعصاب را در سطح میکروسکوپی تجربه می‌کنند.

 

جالب اینجاست که آنها همچنین ارتباطی بین میزان آشکار بودن این تغییرات و علائم ظریف ناتوانی بالینی مانند راه رفتن آهسته‌تر از راه رفتن عادی مشاهده کردند. وقتی آنها اسکن MRI معمولی را بررسی می‌کردند، این ارتباط وجود نداشت.

 

دکتر سارا کلورون، سرپرست این مطالعه، گفت:

“MRI نقش حیاتی در نحوه تشخیص ام اس و نظارت بر آن در طول زندگی افراد دارد، و این برای دهه‌ها وجود داشته است. اما تکنیک‌های سنتی کل ماجرا را به ما نمی‌گویند.

این پیشرفت هیجان انگیز است زیرا این تکنیک‌های جدید فراتر از آنچه تا کنون می‌توانستیم با MRI معمولی انجام دهیم، به ما امکان دیدن آسیب و تغییراتی را در بافت مغز می‌دهد که قبلاً نمی دیدیم.”

 

پیش بینی چگونگی پیشرفت ام اس

محققان اکنون قصد دارند به مرور افراد مبتلا به ام اس را پیگیری کنند و ببینند آیا رابطه ای بین وجود این تغییرات در مغز افراد و نحوه پیشرفت ام اس آنها وجود دارد یا خیر.

 

دکتر اما گری، دستیار مدیر تحقیقات در انجمن ام اس بریتانیا، گفت:

“ام اس به طرز باورنکردنی غیرقابل پیش‌بینی است و دادن اطمینان بیشتر به افراد در مورد آینده، یکی از اهداف اصلی ماست. ما واقعاً مفتخریم که بودجه این تحقیق را تأمین کرده ایم که می‌تواند به ارائه این اطمینان کمک کند.

“اگر این تغییرات بتواند معلولیت‌های آینده را پیش‌بینی کند، این تکنیک‌های جدید رویکرد نحوه مدیریت بیماری، نحوه انجام آزمایشات بالینی و در نهایت به دست آوردن اطلاعات لازم برای برنامه ریزی برای آینده در افراد مبتلا به ام اس را به طرز شگرفی تغییر خواهند داد.”

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۷ آوریل ۲۰۲۱

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید