ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

واکنش ها به واکسن کرونا کووید-۱۹ در مبتلایان ام اس مانند سایر افراد است

نظرسنجی از صدها نفر از افراد مبتلا به ام اس که در شبکه iConquerMS آمریکا ثبت نام کرده بودند، نشان می‌دهد که واکنش‌ها به دوزهای واکسن کرونا کووید-۱۹ مشابه واکنش‌هایی است که در جمعیت عمومی تجربه می‌شود. افرادی که از درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری خاصی استفاده می‌کنند با احتمال کمتری این واکنش‌ها را تجربه می‌کنند. این مطالعه به تحقیقات رو به رشد در مورد ایمنی واکسیناسیون کرونا کووید-۱۹ برای افراد مبتلا به ام اس کمک می‌کند.

 

در رابطه با واکسن کرونا و ام اس مطالب زیر را نیز می‌توانید مطالعه کنید:

ریتوکسی مب و واکسن کرونا کووید ۱۹

تجربه تزریق واکسن کرونا در مبتلایان به ام اس در ایران

واکسن کرونا کووید-۱۹ آسترازنکا، ایمن برای بیماران ام اس

تجربه تزریق واکسن کرونا کووید-۱۹ در افراد مبتلا به ام اس

 

واکنش ها به واکسن کرونا کووید-19 در مبتلایان ام اس مانند سایر افراد است

 

  • افراد مبتلا به ام اس به دنبال آرامش خاطر در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن‌های کرونا کووید-۱۹ هستند. تحقیقات برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر گونه تأثیر پزشکی خاص برای افراد مبتلا به ام اس که واکسن کرونا کووید-۱۹ دریافت می‌کنند در حال انجام است. انجمن ملی ام اس آمریکا و پروژه شتاب درمان در آمریکا با یکدیگر همکاری کردند تا بینشی در مورد تجربیات شخصی افراد با واکسن‌ها را به دست آورند.
  • بین مارس تا ژوئن ۲۰۲۱، شرکت‌کنندگان در iConquerMS، یک شبکه تحقیقاتی آنلاین که با استفاده از نیروی انسانی راه‌اندازی شده است، به نظرسنجی‌هایی درباره واکنش‌ها به واکسن‌های کرونا کووید-۱۹، استفاده از درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری و سایر عوامل پاسخ دادند. اکثر آنها واکسن فایزر یا واکسن مدرنا را دریافت کرده بودند.
  • از بین ۷۱۹ نفر مبتلا به ام اس که شرکت کردند، ۶۴ درصد پس از اولین دوز واکسن واکنش نشان دادند و ۱۷ درصد واکنش شدید داشتند. شایع‌ترین واکنش‌ها درد در محل تزریق، خستگی، سردرد و بی‌حالی (احساس ناراحتی عمومی) بود – این واکنش‌ها مشابه واکنش‌هایی است که در جمعیت عمومی مشاهده می‌شود. افرادی که جوان‌تر بودند، زنان و افرادی که عفونت قبلی کووید داشته‌اند، با احتمال بیشتری واکنش نشان دادند.
  • از بین ۴۴۲ شرکت کننده که دریافت دومین دوز واکسن را گزارش کردند، ۷۴ درصد واکنشی مشابه با واکنش هایی که پس از اولین دوز مشاهده می‌شود، و ۲۲ درصد واکنش را شدید گزارش کردند. افرادی که جوان‌تر بودند و واکسن مدرنا را دریافت کرده بودند، با احتمال بیشتری به دوز دوم واکنش نشان دادند.
  • افرادی که تحت درمان با مسدود کننده‌های آلفا-۴-اینتگرین (مانند ناتالیزومب تیسابری) و تعدیل کننده گیرنده اسفنگوزین-۱-فسفات (مانند فینگولیمود جیلنیا یا کلادریبین ماونکلاد) قرار داشتند احتمال کمتری داشت که واکنش شدید پس از اولین تزریق داشته باشند. کسانی که از تعدیل کننده فومارات گیرنده اسفنگوزین-۱-فسفات (مانند تری فلونوماید تکفیدرا یا دیروکسیمل فومارات ویومریتی) استفاده می‌کردند، احتمال کمتری داشت که پس از تزریق دوم واکنش نشان دهند.
  • نویسندگان این مقاله نتیجه می‌گیرند که این نتایج “تصویر اطمینان بخشی” را برای افراد مبتلا به ام اس ارائه می‌دهد و امیدوارند که این اطلاعات به نگرانی‌های کسانی که در مورد واکسینه شدن مردد هستند پاسخ دهد.
  • تحقیقات در مورد پاسخ ایمنی به واکسن ها در ام اس در حال انجام است.
  • راهنمای واکسن کرونا کووید-۱۹ را برای افراد مبتلا به ام اس را دریافت کنید (به زبان انگلیسی) – لینک

 

مقاله “واکنش زایی واکسیناسیون کووید-۱۹ در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس” لینک موشته دکتر فارن باسیل شاو بریگز، دکتر فارا جی. متین، دکتر هالی اشمیت، دکتر کیشا کوری، دکتر هدر ام. سیفرز، دکتر اسلاوکا کروتامل، دکتر بروس ببو، دکتر جولی فیول، دکتر مایکل کی راک، دکتر کوین سی اوکانر، دکتر لورا جی کولاچکوفسکی، دکتر فیلیس کلاین، دکتر سارا لود و دکتر رابرت نیکلاس مک برنی، برای خواندن در نشریه نورولوژی و التهاب عصبی در دسترس است.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۷ نوامبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید