ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

جیلنیا فینگولیمد – Gilenya Fingolimod

نام برند:
جیلنیا
نام شیمیایی: فینگولیمد
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط یک و نیم
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل: فینگولید، فینگولیمد، دانلوین، فینگولیمود

 

جیلنیا فینگولیمد برای کنترل انواع مختلف ام اس استفاده می‌شود. فینگولیمد درمان بیماری ام اس نیست، اما تصور می‌شود با جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی (لنفوسیت‌ها) به اعصاب مغز و نخاع، بیمار را از آسیب‌های جدید در امان نگاه می‌دارد. این امر به توقف یا کاهش سرعت پیشرفت ناتوانی کمک می‌کند.

 

معادل‌های ایرانی این دارو عبارتند از: فینگولید – فینگولیمد – دانلوین

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

جیلنیا فینگولیمود - Gilenya Fingolimod

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف فینگولیمد و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

قبل از شروع فینگولیمد، پزشک شما آزمایش‌های پزشکی/آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، فشارخون، نوار قلب، معاینه چشم) را انجام خواهد داد تا بتواند عوارض جانبی احتمالی مدیریت کند. این دارو از طریق دهان با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک‌بار در روز مصرف می‌شود. حداقل ۶ ساعت پس از اولین دوز تحت نظر قرار خواهید گرفت تا پزشک مطمئن شود ضربان قلب شما بیش‌ازحد آهسته نخواهد شد. ضربان قلب بسیار کند (که به‌ندرت از مصرف فینگولیمود رخ می‌دهد) خطر ابتلا به یک مشکل جدی در ضربان قلب را افزایش می‌دهد (طولانی شدن QT در EKG). در صورت وجود میزان کم منیزیم/پتاسیم در خون، سابقه شخصی یا خانوادگی طولانی شدن QT در EKG، سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی به دلیل مشکلات قلبی یا نارسایی قلبی، به پزشک خود بگویید. همچنین در صورت مصرف داروهای دیگری که می‌توانند ضربان قلب شما را کند کرده یا بر ریتم قلب تأثیر بگذارند، بگویید (مانند ایجاد طولانی شدن QT در EKG).

 

تعداد کمی از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، پس از متوقف کردن مصرف فینگولیمد، تشدید قابل توجه علائم ام اس یا معلولیت دائمی را تجربه می‌کنند. بنابراین، بدون مشورت با پزشک استفاده از فینگلیمد را متوقف نکنید. اگر پزشک شما به‌طور موقت فینگولیمود را متوقف کند، برای شروع مجدد دارو ممکن است باز هم حداقل ۶ ساعت ضربان قلب شما تحت نظر (مانیتورینگ) قرار گیرد. کودکانی که دوز مصرفی آن‌ها افزایش داده شده باشد نیز ممکن است به مدت ۶ ساعت مجدداً تحت نظر قرار بگیرند.

 

مقدار مصرف فینگولیمد بر اساس سن و وزن شما است. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از حد تجویز شده مصرف نکنید، چون با این کار وضعیت شما سریع‌تر بهبود نمی‌یابد و فقط ممکن است خطر عوارض جانبی جدی بیشتر شود.

 

به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در ساعت مشخصی مصرف کنید.

 

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شود، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف فینگولیمد، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: مشکلات تنفسی (مانند آسم، برونشیت، آمفیزم، آپنه خواب -وقفه تنفسی در خواب)، عفونت فعلی/اخیر یا بازگشت عفونت قبلی (از جمله هپاتیت و سل)، دیابت، غش، مشکلات خاص چشم (تورم شبکیه/ماکولا، یووییت)، مشکلات قلبی (مانند آهسته یا نامنظم بودن ضربان قلب، سابقه سکته قلبی، درد قفسه سینه، طولانی شدن QT در EKG)، فشارخون بالا، بیماری کبد، سکته مغزی یا “سکته مغزی کوچک”، حمله ایسکمیک گذرا (TIA).

 

قبل از شروع فینگولیمد، تمام واکسیناسیون‌های لازم را انجام دهید. واکسیناسیون را هنگام مصرف فینگولیمد و به مدت ۲ ماه پس از آخرین دوز مصرف این دارو، بدون موافقت پزشک انجام ندهید. همچنین از تماس با افرادی که اخیراً واکسن فلج اطفال یا واکسن آنفولانزا (که از طریق بینی استنشاق می‌شود) دریافت کرده‌اند و افرادی که دارای عفونت‌هایی هستند که ممکن است به دیگران منتقل شود (مانند آبله‌مرغان، آنفولانزا)، خودداری کنید. برای جلوگیری از شیوع عفونت‌ها، دستان خود را به‌خوبی بشویید.

 

این دارو ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. زمان کمتری را در معرض تابش نور خورشید صرف کنید. از استفاده از سولاریم و یا دستگاه های برنزه کردن پوست و آفتاب گرفتن خودداری کنید. هنگام بیرون رفتن از منزل از ضد آفتاب استفاده کرده و لباس پوشیده بپوشید. پزشک شما ممکن است شما را راهنمایی کند تا هنگام استفاده از این محصول از فوتوتراپی خودداری کنید. برای اطلاع از جزییات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

فینگولیمود برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. در هنگام مصرف این دارو و به مدت ۲ ماه بعد از آخرین دوز مصرف، در مورد استفاده از اشکال قابل اعتماد جلوگیری از بارداری (Birth Contol) با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، سریعاً به پزشک خود بگویید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. بنابراین، شیردهی در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی فینگولیمد را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، فشار خون، نوار قلب، EKG ،MRI، معاینات چشم، آزمایش عملکرد کبد، آزمایش ریه/تنفس ، آزمایش برای بررسی سرطان پوست، پاپ اسمیر) ممکن است قبل از شروع یا حین مصرف فینگولیمود انجام شود. تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید یک دوز را مصرف کنید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف فینگولیمد ممکن است سرفه، سردرد، کمردرد یا اسهال رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

این دارو ممکن است فشارخون شما را بالا ببرد. فشارخون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن فشارخون نتایج را به پزشک خود بگویید.

 

فینگولیمد ممکن است خطر سرطان پوست و لنفوم را افزایش دهد. در صورت مشاهده هر نوع تورم/تغییر در پوست یا گره‌های لنفاوی، فوراً پزشک خود را مطلع سازید.

 

این دارو می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و خطر ابتلا به عفونت را (هنگام درمان با این دارو و تا ۲ ماه پس از آخرین دوز مصرف) افزایش دهد. ممکن است احتمال ابتلا به یک عفونت جدی مانند برونشیت، ذات‌الریه، تبخال وجود داشته باشد. در صورت بروز علائم عفونت مانند سرفه مداوم، گلودرد، مشکل در تنفس، تب و لرز، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، زخم یا تاول، بلافاصله به پزشک خود بگویید. اگر از قبل عفونت دارید، فینگولیمود را شروع نکنید.

 

فینگولیمد ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری نادر اما بسیار جدی (احتمالا خطرناک) عفونت مغزی (لکوانسفالوپاتی چندکانونی پیش‌رونده-PML) را افزایش دهد. این امر می‌تواند گاهی اوقات حتی پس از متوقف شدن درمان رخ دهد. علائم PML می‌تواند به‌عنوان علائم یک حمله ام اس به نظر برسد. در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن شرایط که چندین روز به طول انجامیده است، از قبیل گرفتگی یا مشکلات در قدرت اعضای بدن، عدم تعادل، مشکلات در گفتار، مشکلات بینایی و یا اختلال در تمرکز و فکر کردن فوراً به پزشک خود بگویید.

 

در صورت بروز عوارض بسیار جدی از جمله: تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه شدید، ضعف، آهسته/تپش/سریع/نامنظم شدن ضربان قلب، ضعف غیرمعمول، درد چشم و حساسیت به نور، مشکلات بینایی (تاری دید یا نقطه کور/سایه در مرکز بینایی، تغییر رنگ‌ها)، تغییرات ذهنی (مانند سردرگمی ناگهانی)، تشنج، سردرد ناگهانی/شدید فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

این دارو به‌ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی کبدی شود. در صورت بروز عوارضی مثل حالت تهوع و استفراغی که متوقف نمی‌شود، از بین رفتن اشتها، درد معده و شکم، زرد شدن چشم و پوست، ادرار تیره فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با فینگولیمد تداخل داشته باشد عبارتند از: کتوکونازول، داروهایی که ضربان قلب شما را کند می‌کند (از جمله دیگوکسین، بتا بلاکرها مانند آتنولول/متوپرولول، مسدودکننده‌های کانال کلسیم مانند دیلتیازم/وراپامیل)، داروهای خاص برای ضربان قلب نامنظم (از جمله آمیودارون، دیسوپیرامید، دوفتیلید، دروندارون، ایبوتیلید، پروکائین آمید، کوئینیدین، سوتالول)، سایر داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند و یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند (مانند ناتالیزومب، ریتوکسی مب).


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید