ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سیگار کشیدن، پیشرفت ام اس و کووید مزمن

ترک سیگار می‌تواند سرعت پیشرفت ام اس را کاهش دهد. و برخی از مبتلایان به ام اس در صورت ابتلا به کرونا کووید-۱۹ به احتمال زیاد به “کووید مزمن” مبتلا می‌شوند. این دو مورد از یافته‌های تحقیقی ارائه شده در کنفرانس تحقیقاتی ECTRIMS در اکتبر ۲۰۲۱ است.

 

این هفته، دانشمندان سراسر جهان برای ECTRIMS (بزرگترین کنفرانس بین المللی سالانه در زمینه علوم پایه و بالینی ام اس) گرد هم آمدند.

 

سیگار کشیدن، پیشرفت ام اس و کووید طولانی

 

محققان با استفاده از داده‌هایی که توسط انجمن ام اس بریتانیا تأمین شد، یافته‌های متنوعی را به این کنفرانس ارائه کردند.

 

این اولین ثبت نام در جهان است که با هر شرایطی اطلاعاتی که افراد درمورد ام اس خود ارائه می‌دهند را با داده‌های بالینی و داده‌های NHS ترکیب می‌کند. و این یک منبع ارزشمند برای دانشمندان جهت درک بهتر شرایط است. یافته‌های این مطلب فقط یک نتیجه آنی از مطالعات ارائه شده است.

 

سیگار کشیدن و پیشرفت ناتوانی در ام اس

ترک سیگار می‌تواند میزان پیشرفت ناتوانی در بیماری ام اس را کاهش دهد.

 

محققان پرسشنامه هایی که اعضای ثبت نام شده در طول زمان پر کرده بودند را بررسی کردند و در آنجا به این نتیجه رسیدند که چگونه بیماری ام اس بر چیزهایی مانند راه رفتن، تعادل و توانایی حمل یا گرفتن چیزها تأثیر می‌گذارد.

 

آنها این نمرات را در افرادی که سیگار می‌کشند یا سیگار نمی کشند و یا قبلاً سیگار می‌کشیدند مقایسه کردند. و یافتند که وقتی افراد مبتلا به ام اس سیگار را ترک می‌کنند، میزان بدتر شدن معلولیت آنها کاهش می‌یابد، درست مانند افرادی که هرگز سیگاری نبوده‌اند.

 

درک این نکته ضروری است که در واقع این امر مانع از بدتر شدن ناتوانی نمی‌شود و یا هرگونه صدمه ای که در حال حاضر وجود دارد را برطرف نمی‌کند. ترک سیگار با کاهش سرعت پیشرفت ناتوانی ارتباط دارد – به عبارت دیگر، بر اینکه چقدر طول می‌کشد تا بیمار به ناتوانی بیشتر برسد تاثیر می‌گذارد.

 

در این رابطه می توانید مطلب کامل ام اس و سیگار را در سایت مطالعه کنید.

 

چگونه می‌توان برای ترک سیگار کمک گرفت؟

ترک سیگار آسان نیست اما کمک‌های زیادی در دسترس است، برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه سیگار کشیدن و ام اس وبسایت انجمن ام اس بریتانیا مراجعه کنید (به زبان انگلیسی) – لینک

 

کووید مزمن و ام اس

افراد مبتلا به ام اس که اضطراب، افسردگی یا معلولیت جسمی بیشتری دارند ممکن است در برابر کووید مزمن آسیب پذیرتر باشند.

 

محققان به بررسی داده‌های ثبت شده در مورد مدت زمان بهبودی افراد از کرونا کووید-۱۹ پرداختند. آنها دریافتند که:

  • افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی قبلی ۴۰ درصد بیشتر در معرض دوره درمان طولانی مدت بیماری بودند. و این ممکن است به دلیل ارتباط بین استرس و نحوه عملکرد سیستم ایمنی باشد
  • افراد مبتلا به ام اس که از ویلچر استفاده می‌کنند ۴۰ درصد بیشتر در معرض دوره درمان طولانی مدت بیماری قرار دارند.
  • محققان همچنین مشاهده کردند که مبتلایان به ام اس (افراد ثبت نام شده در این مطالعه) علائم کرونا کووید-۱۹ را به مدت سه ماه یا بیشتر تجربه کردند، در مقایسه با یک مطالعه مشابه در مورد افراد بدون ام اس.

 

محققان تصور می‌کنند که افراد دارای بیماری مزمن، که علائم آن شبیه علائم کرونا کووید-۱۹ مزمن است، ممکن است در برابر کووید مزمن آسیب پذیرتر باشند. به عنوان مثال، خستگی در بین افرادی که مبتلا به کووید مزمن هستند رایج و در بیماری ام اس نیز شایع است.

 

این تحقیقات یافته‌های بسیار مهمی در مورد کووید مزمن ارائه داد، شامل اینکه چه افرادی در برابر این مشکل آسیب پذیرتر هستند، به طوری که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی درمانی در مورد آنچه که افراد ممکن است درموردش به حمایت نیاز داشته باشند مطلع شوند.

 

اگر در رابطه با کووید مزمن و ام اس اطلاعات کافی ندارید، بد نیست مطلب کووید مزمن و ام اس را مطالعه کنید.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۵ اکتبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید