ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پاسخ ایمنی فراتر از آنتی‌بادی‌ها توسط واکسن کرونا در افراد مبتلا به ام اس تحت درمان

در تحقیقی که روی ۲۰ فرد مبتلا به ام اس که تحت درمان‌هایی برای کاهش سلول‌های ایمنی B بودند انجام شد، محققان دریافتند که واکسن‌های کرونا کووید-۱۹ پاسخ‌های ایمنی را تحریک می‌کنند که ممکن است در برابر ویروس محافظت ایجاد کنند، اگرچه پاسخ‌ها در مقایسه با افراد بدون ام اس کمتر بوده است. این مطالعه در حال حاضر توصیه‌هایی را در مورد تعیین زمان دریافت دارو و واکسیناسیون ارائه کرده است. در حال حاضر مطالعات بیشتری برای درک اینکه افراد مبتلا به ام اس تحت درمان‌های تعدیل کننده بیماری چگونه با واکسیناسیون در برابر ابتلا به کرونا کووید-۱۹ ایمن می‌شوند، مورد نیاز است.

 

در رابطه با واکسن کرونا و ام اس مطالب زیر را نیز می‌توانید مطالعه کنید:

ریتوکسی مب و واکسن کرونا کووید ۱۹

تجربه تزریق واکسن کرونا در مبتلایان به ام اس در ایران

واکسن کرونا کووید-۱۹ آسترازنکا، ایمن برای بیماران ام اس

تجربه تزریق واکسن کرونا کووید-۱۹ در افراد مبتلا به ام اس

 

پاسخ ایمنی فراتر از آنتی‌بادی‌ها توسط واکسن کرونا در افراد مبتلا به ام اس تحت درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی

 

  • افرادی که از درمان‌های تعدیل کننده بیماری ام اس استفاده می‌کنند، گاهی اوقات پاسخ آنتی بادی کمتری را نسبت به واکسن کرونا کووید-۱۹ نشان می‌دهند و این امر احتمالاً غیرقابل تشخیص است. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند و وجود آنها یکی از نشانه‌های محافظت توسط واکسن در برابر ویروس است. سایر اجزای سیستم ایمنی بدن نیز توسط واکسن تحریک می‌شوند و همچنین می‌توانند به محافظت کمک کنند. تحقیقات برای کشف سایر اجزای پاسخ ایمنی به واکسن و چگونگی نقش آنها در محافظت در برابر کرونا کووید-۱۹ ادامه دارد.
  • محققان دانشگاه پنسیلوانیا و سایر موسسات، ۲۰ فرد مبتلا به ام اس که تحت درمان با اوکرلی زومب (اوکرووس) یا ریتوکسی مب بودند و ۱۰ نفر فاقد ام اس را مورد مطالعه قرار دادند. نمونه‌های خون قبل و بعد از هر دوز واکسن فایزر یا مدرنا گرفته شد. خون افراد برای آنالیز آنتی‌بادی‌های هدف و سایر فعالیت‌های سلول ایمنی (از جمله سلول‌های B، سلول‌های تخلیه شده توسط  اوکرلیزومب و ریتوکسی مب و سلول‌های T) مورد بررسی قرار گرفت.
  • اگرچه افراد مبتلا به ام اس تولید آنتی‌بادی ضعیف‌تری پس از واکسیناسیون نشان دادند، اما همه آنها پاسخ قوی سلول T را ایجاد کردند که می‌تواند به مبارزه با کرونا کووید-۱۹ کمک کند. افرادی که مدت زمان طولانی‌تری از آخرین درمان سرکوب کننده سلول‌های B آنها گذشته بود، با احتمال بیشتری پاسخ قوی سلول‌های B دریافت کردند وحتی تولید آنتی‌بادی داشتند. افراد مبتلا به ام اس که قبل از تزریق واکسن تعداد سلول‌های B مشابهی با افراد بدون ام اس داشتند، پاسخ‌های آنتی‌بادی تقریباً یکسانی با آنها داشتند. این نشان می‌دهد که اندازه گیری سلول‌های B افراد ممکن است به پیش بینی اینکه چه کسی بهتر به واکسیناسیون پاسخ می‌دهد کمک کند.
  • این مطالعه شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد واکسیناسیون در افراد مبتلا به ام اس که از درمان‌های کاهنده سلول B استفاده می‌کنند، مقداری ایمنی در برابر کرونا کووید-۱۹ و انواع نوظهور این ویروس را ایجاد می‌کند. این اهمیت واکسیناسیون را برای همه افراد مبتلا به ام اس، بدون در نظر گرفتن پاسخ آنتی بادی پیش بینی شده، نشان می‌دهد.
  • محققان به مطالعه پاسخ‌های ایمنی افراد دارای نقص ایمنی ادامه می‌دهند. این تیم در حال حاضر در یک مطالعه مداوم روی ۶۰۰ نفر مبتلا به ام اس و سایر اختلالات مشارکت دارد که پاسخ به دوز اضافی واکسن کرونا کووید-۱۹ را ارزیابی می‌کند. این مطالعه توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و موسسه ملی بهداشت آمریکا تأمین می‌شود.

 

مقاله “پاسخ‌های ایمنی سلولی و هومورال به دنبال واکسیناسیون mRNA SARS-CoV-2 در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تحت درمان ضد CD20” لینک نوشته دکتر سوکراتیس آپوستولیدیس، دکتر آمیت بارور و همکارانشان (در دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا پرلمن) در نشریه پزشکی nature منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید