ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مشکلات تنفسی در ام اس

نفس کشیدن یا تنفس در درجه اول تحت کنترل سیستم عصبی خودمختار است – بخشی از دستگاه عصبی مرکزی که وظایف حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس را بدون تفکر آگاهانه فرد کنترل می‌کند. این یک امر غیرمعمول است که ام اس بر سیستم عصبی خودمختار تأثیر بگذارد، پس این که مشکلات تنفسی در ام اس به عنوان نتیجه مستقیم آسیب به سیستم عصبی خودمختار رخ دهد، معمول نیست و ناشایع است.

 

مشکلات تنفسی در ام اس

 

اگر مشکلات تنفسی به طور ناگهانی رخ دهد، ضروری است که فوراً به پزشک معالج مراجعه کنید یا به اورژانس بروید زیرا این امر ممکن است نشان دهنده عفونت یا مشکل دیگری باشد.

 

در ام اس، شایع ترین علت مشکلات تنفسی، از بین رفتن قدرت و استقامت ماهیچه‌ها است. همانطور که فرد می‌تواند ضعف عضلات در بازوها یا پاها را تجربه کند، ضعف در عضلات بخشی از سینه و شکم که در تنفس نقش دارند (عضلات ونتیلاتور) نیز می‌تواند رخ دهد. و مانند ضعف در قسمت‌های دیگر بدن، ضعف در این عضلات می‌تواند در اوایل دوره بیماری شروع شود و به تدریج با گذشت زمان بدتر گردد. افرادی که عضلات ونتیلاتور ضعیف دارند، برای دم و بازدم باید سخت‌تر تلاش می‌کنند. این تلاش اضافی می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد، به خصوص برای افرادی که در حال حاضر مقدار قابل‌توجهی از خستگی ام اس را تجربه می‌کنند.

 

مشکلات تنفسی همچنین می‌تواند در روند گفتار و تولید صدا دخالت داشته باشد – انجام گفتگو یا صحبت با صدای بلند را دشوارتر و خسته‌کننده‌تر می‌کند. آسیب‌شناس گفتاری/زبانی می‌تواند تمرینات و ابزارهایی را برای تقویت گفتار و ارتباط ارائه دهد. اگر در مورد بیماری ام اس اطلاعات کافی ندارید، مطلب ام اس چیست؟ و اگر علائم ام اس را نمی‌دانید مطلب علائم بیماری ام اس را مطالعه کنید.

 

دلایل دیگر مشکلات تنفسی

برخی از داروها مانند آرام بخش‌ها، شل کننده‌های عضلانی و مسکن‌های افیونی می‌توانند تنفس را تحت تاثیر قرار دهند. استفاده از این داروها در هر شخصی که سابقه مشکل تنفسی یا مشکلات بلع دارد، باید با دقت کنترل شود.

 

مشکلات تنفسی همچنین می‌تواند در نتیجه پنومونی تنفسی (نوعی عفونت ریه) به وجود آید. این عفونت به دلیل عدم توانایی در ترشح ترشحات از بینی و گلو یا مشکلات بلع (که منجر به استنشاق ذرات غذایی به ریه‌ها می‌شود)، رخ می‌دهد. ارزیابی و درمان توسط یک آسیب شناس گفتاری/زبانی برای هر کسی که هنگام خوردن یا نوشیدن دچار مشکل بلع/خفگی شود ضروری است. علاوه بر تمرینات و سایر روش‌های درمانی برای بهبود بلع فرد، درمانگر همچنین ممکن تغییرات رژیم غذایی و تغییرات در حالات بدن هنگام غذا خوردن را توصیه کند تا مشکلات بلع به حداقل برسد. گاهی اوقات، برای جلوگیری از ادامه خطر ابتلا به پنومونی تنفسی، یک لوله تغذیه لازم است.

 

درمان مشکلات تنفسی

ارزیابی مشکلات تنفسی اغلب توسط یک فیزیوتراپ یا پرستار (با آموزش‌های ویژه در این زمینه) انجام می‌شود. در صورت تحت تأثیر قرار گرفتن عملکرد تنفس، یک برنامه درمانی برای تقویت عضلات ونتیلاتور و تقویت تنفس توصیه می‌شود.

 

 

منبع:

www.nationalmsociety.org

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید