ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ارتباط بین ام اس و نوریت بینایی

ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) یک بیماری مزمن است که به اعصاب مغز، نخاع و عصب بینایی شما حمله می‌کند. ام اس یک بیماری خود ایمنی است و باعث التهاب و از بین رفتن پوشش محافظتی روی اعصاب می‌شود که میلین نامیده می‌شود. این بدان معنی است که پیام های عصبی (تکانه‌های الکتریکی)، به درستی از طریق عصب عبور نمی‌کنند. ارتباط بین ام اس و نوریت بینایی، التهاب و از بین رفتن پوشش میلین عصب بینایی و شبکیه شما است.

 

ارتباط بین ام اس و نوریت بینایی

 

عصب بینایی شما وظیفه انتقال تصاویر از چشم به مغز شما را بر عهده دارد. التهاب این عصب منجر به نوریت بینایی می‌شود. این مساله می‌تواند باعث کاهش بینایی و سایر علائم نگران کننده شود.

 

نوریت بینایی اولین علامت ام اس در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد مبتلایان به این بیماری است. طبق گزارش مایو کلینیک، خطر ابتلا به ام اس در طول زندگی، بعد از یک دوره نوریت بینایی حدود ۵۰ درصد است.

 

علائم نوریت بینایی

علائم نوریت بینایی معمولاً در یک چشم دیده می‌شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در هنگام حرکت چشم یا درد مبهم در پشت چشم
  • کاهش بینایی یا کاهش موقتی بینایی
  • از بین رفتن دید رنگی و یا دید کمرنگ رنگ ها
  • کاهش دید جانبی (کاهش میدان دید از اطراف)
  • دیدن نورهایی که قطع و وصل می‌شوند (سو سو زدن نور)، هنگام حرکت چشم

 

سایر دلایل احتمالی بروز نوریت بینایی

علت دقیق بروز نوریت بینایی مشخص نیست. به غیر از ام اس، موارد دیگری نیز وجود دارد که با ایجاد نوریت بینایی در ارتباط است، از جمله:

 

  • نورومیلیتیس اپتیکا (NMO) یا سندرم دویک، یک اختلال خود ایمنی که می‌تواند عصب بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد
  • عفونت‌های باکتریایی، از جمله بیماری لایم، تب خراش گربه و سفلیس
  • ویروس هایی مانند اوریون، تبخال و سرخک
  • سارکوئیدوز و لوپوس که هر دو باعث التهاب می‌شوند
  • داروهای خاصی مانند کینین و برخی آنتی بیوتیک ها

 

سایر عوامل خطر برای نوریت بینایی

همانطور که گفته شد، نوریت بینایی اغلب در ارتباط با ام اس رخ می‌دهد. عوامل دیگری که خطر ابتلا به نوریت بینایی را افزایش می‌دهند عبارتند از:

 

  • ژنتیک: برخی از افراد جهش‌های ژنتیکی دارند که احتمال ابتلا به نوریت بینایی را افزایش می‌دهد.
  • جنسیت: احتمال ابتلا به نوریت بینایی در زنان بسیار بیشتر از مردان است.
  • سن: افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال خطر بیشتری برای ابتلا به نوریت بینایی دارند.
  • قومیت: نوریت بینایی بیشتر از سایر قومیت‌ها در مردم قفقاز رخ می‌دهد.

 

تشخیص نوریت بینایی

در صورت مشکوک بودن به نوریت بینایی، پزشک احتمالاً شما را به یک متخصص چشم پزشکی ارجاع می‌دهد.

 

آزمایش‌های رایجی که از آنها برای تشخیص این اختلال استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

 

  • تست چشم، که دیسک بینایی شما را از نظر تورم بررسی می‌کند
  • تست واکنش نور مردمک، که نحوه واکنش مردمک‌های شما به نور را آزمایش می‌کند
  • اسکن MRI، که امکان مشاهده بهتر عصب بینایی شما را فراهم می‌کند
  • تست پاسخ بینایی، که آسیب عصب بینایی را تشخیص می‌دهد

 

درمان و پیشگیری از نوریت بینایی

نوریت بینایی معمولاً به خودی خود بهبود می‌یابد و در صورت عدم بهبود، داروهای خاصی ممکن است به سرعت بهبود بینایی شما کمک کنند. استروئیدها معمولاً برای درمان نوریت بینایی استفاده می‌شوند و به کاهش التهاب عصب بینایی کمک می‌کنند.

 

استروئیدها ممکن است به صورت وریدی یا به صورت قرص تجویز شوند. در صورت کاهش شدید بینایی، پزشک ممکن است درمان تعویض پلاسما (پلاسمافرزیس) را توصیه کند. اگر اعتقاد بر این است که نوریت بینایی شما با ام اس مرتبط است، روش‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد که به کاهش پیشرفت ام اس کمک می‌کنند مانند اینترفرون بتا -۱a (مانند آوونکس و ربیف) و اینترفرون بتا -۱b (مانند بتافرون).

 

نظارت بر بینایی برای پیگیری تغییرات مرتبط با نوریت بینایی مهم است. انجام این کار ممکن است برای جلوگیری یا به تعویق انداختن پیشرفت بیماری ام اس یک پنجره زمانی به پزشک شما بدهد. چشم پزشک و متخصص مغز و اعصاب شما با هم همکاری خواهند کرد تا تغییراتی را که ممکن است بر تصمیمات درمانی تأثیر بگذارد، کنترل کنند.

 

مشاهده عود نوریت بینایی

در صورت ابتلا به ام اس ممکن است دچار تشدید یا عود مجدد نوریت بینایی شوید. این به عنوان حمله نیز شناخته می‌شود، به این معنی که علائم ام اس شما به طور قابل توجهی بدتر شده است یا علائم جدیدی را تجربه می‌کنید.

 

اگر عصب‌های بینایی شما ملتهب شده و بینایی شما را تحت تأثیر قرار داده است، ممکن است عود اتفاق افتاده باشد. ممکن است فقط یک علامت را مشاهده کنید یا علائم متعددی داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید خستگی یا اختلال در تعادل را در کنار نوریت بینایی تجربه کنید. اگر در قسمت‌های مختلف سیستم عصبی مرکزی خود التهاب داشته باشید، این اتفاق می‌افتد.

 

به دنبال کمک پزشکی باشید

در صورت احساس درد چشم، کاهش بینایی یا سو سو زدن نور، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. اقدام سریع می‌تواند به جلوگیری از کاهش دائمی کیفیت بینایی یا سایر مشکلات جدی سلامتی کمک کند.

 

در صورت مشاهده علائم جدید، مانند تغییر در میزان بینایی، حتماً تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. همچنین اگر از قبل دچار نوریت بینایی بوده‌اید، به خصوص اگر علائم شما به درمان پاسخ نداده باشند، باید از بدتر شدن علائم نیز آگاهی داشته باشید.

 

چشم انداز بلند مدت

طبق گفته کلینیک کلیولند آمریکا، علائم نوریت بینایی در ۸۰ درصد بیماران طی چند هفته بهبود می‌یابد. فقط ممکن است از دست دادن جزئی بینایی یا تجزیه کامل علائم را تجربه کنند.

 

اگر به نوریت بینایی مبتلا باشید اما به ام اس یا بیماری زمینه ای دیگری مبتلا نباشید، ممکن است در آینده دچار مشکلات بینایی شوید. احتمال بهبود بینایی طولانی مدت در شما بیشتر از مبتلایان به ام اس است.

 

هم نوریت بینایی و هم ام اس ممکن است باعث شود شما تکرار علائم نوریت بینایی را تجربه کنید.

 

 

این مطلب آخرین بار در ۸ دسامبر ۲۰۱۶ مورد بررسی پزشکی قرار گرفت

منبع:

www.healthline.com

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید