ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

قند ساده شیر مادر ترمیم میلین در موش ها را افزایش داد

پژوهش جدیدی در ژورنال بیولوژِیکال کمیستری نشان داد که N-استیل گلوکزامین موجود در شیر مادر سلول‌های بنیادی میلین را برای ترمیم و میلین سازی فعال می‌کند.

 

قند ساده شیر مادر ترمیم میلین در موش ها را افزایش داد

 

محققان دانشگاه کالیفرنیا، ایروین گزارش دادند که قند ساده موجود در شیر مادر، به نام N-استیل گلوکزامین (N-acetylglucosamine)، باعث افزایش رشد و ترمیم میلین که عایق عصبی است در موش های آزمایشگاهی می‌شود (میلین در بیماری مولتیپل اسکلروزیس آسیب می‌بیند). آزمایش‌های دیگر نشان داد که مقادیر کم ان استیل گلوکزامین در مغز با افزایش آسیب به میلین در افراد مبتلا به ام اس همراه است.

 

دکتر مایکل سای نویسنده اول این پژوهش و استادیار مغز و اعصاب دانشکده پزشکی UCL در این باره گفت:

“از آنجایی که N-استیل گلوکزامین یکی از اجزای اصلی شیر مادر انسان است اما شیر خشک کودک (شیر فرمولی نوزاد) نیست، ممکن است برخی از توابع شناختی و مزایای میلین سازی را در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند را بر خلاف فرمول توضیح دهد.”

 

دکتر مد الکساندر براندت به همراه دکتر فریدمن پاول که رهبری بخش کلینیکی این پژوهش را به عهده داشت در این باره گفت:

“ارتباط کاهش سطح سرمی N-استیل گلوکزامین با تغییرات ماده سفید در مغز بیماران مبتلا به بیماری ام اس نشان می‌دهد که کمبود N-استیل گلوکزامین ممکن است در شدت بیماری نقش داشته باشد.”

این یافته های اولیه یک استراتژی درمانی بالقوه برای تقویت ترمیم میلین را ارائه می دهد، اما لازم است ایمنی و اثربخشی این استراتژی در آزمایش‌های بالینی روی افراد مبتلا به ام اس تأیید شود.

 

در زمینه میلین و تحقیقات پیشرو بد نیست مطلب پنج نکته جدید که باید درباره ترمیم میلین بدانید را نیز مشاهده کنید.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری مولتیپل اسکلروزیس که به اختصار بیماری ام اس نامیده می‌شود، یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. علائم این بیماری شامل بی حسی و گزگز تا نابینایی و … می‌شود. پیشرفت، شدت و علائم خاص بیماری ام اس در هر فرد متفاوت است. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

مطلب اصلی به زبان انگلیسی از وبسایت دانشگاه کالیفرنیا

مقاله علمی به زبان انگلیسی در ژورنال شیمی بیولوژیک

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

www.som.uci.edu

۹ اکتبر ۲۰۲۰

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید