ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

همه چیز درمورد متفورمین و ام اس

متفورمین برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. این دارو در حال حاضر در ترکیب با کلماستین (داروی تب یونجه) به عنوان درمان ترمیم کننده میلین در ام اس درحال پژوهش در فاز کارآزمایی است.

 

همه چیز درمورد متفورمین و ام اس

 

این دارو درحال حاضر در مرحله کارآزمایی های بالینی فاز ۲ قرار دارد، و بر روی انواع عود کننده ام اس آزمایش می‌شود.

 

متفورمین چگونه کار می‌کند؟

متفورمین دارویی است که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. این ماده با کاهش میزان قندی که کبد در خون آزاد می‌کند عمل می‌کند و باعث می‌شود تا بدن به انسولین پاسخ بهتری بدهد.

 

در موش‌های صحرایی، محققان نشان داده‌اند که وقتی رژیم غذایی ناشتای روزانه به موش ها داده می‌شود (به این معنی که آنها یک روز در میان غذا می‌خورند) سلول‌های پیش ساز الیگودندروسیت قادر به تبدیل شدن به سلول های خاص میلین ساز می‌شوند، که این امر منجر به افزایش ترمیم میلین می‌گردد. در تحقیقات مختلف نشان داده شد که متفورمین بدون هیچ روزه داری واقعی از این اثرات تقلید می‌کند. این پژوهش را می‌توانید در مطلب متفورمین داروی دیابت، باعث ترمیم میلین در موش صحرایی می‌شود مشاهده کنید.

 

متفورمین چگونه مصرف می‌شود؟

به صورت قرص و روزانه

 

آخرین تحقیقات

آزمایش متفورمین و کلماستین

در سپتامبر ۲۰۲۰ انجمن ام اس بریتانیا کارآزمایی بالینی جدید خود را معرفی نمود، که در آن متفورمین را در یک کارآزمایی بالینی فاز ۲a در ترکیب با کلماستین، دارویی که برای درمان تب یونجه استفاده می‌شود، آزمایش می‌کند.

 

در این آزمایش ۵۰ نفر از مبتلایان به ام اس عود کننده شرکت کردند. نیمی از آنها دارونما (داروی ساختگی) و نیمی دیگر هم متفورمین و هم کلاستین مصرف کردند. محققان می‌خواهند بدانند که آیا ترکیب متفورمین و کلماستین می‌تواند آسیب میلین را در بیماری ام اس ترمیم کند یا خیر.

 

اگرچه قبلاً هر دو داروی متفورمین و کلماستین در افراد مبتلا به ام اس آزمایش شده بودند، اما اثرات متفورمین بر ترمیم میلین در افراد آزمایش نشده بود. و شواهد حاصل از مطالعات حیوانی نشان داده بود که متفورمین اثر کلماستین را در ترمیم میلین افزایش می‌دهد، اما این دو دارو هرگز به صورت ترکیبی آزمایش نشده بودند.

 

اطلاعات بیشتر درمورد این کارآزمایی را می‌توانید در مطلب آیا متفورمین و کلماستین می توانند میلین را در افراد مبتلا به ام اس ترمیم کنند؟ بخوانید.

 

تحقیقات قبلی

در سال ۲۰۱۹، محققان در مرکز ترمیم میلین در انجمن ام اس کمبریج نشان دادند که متفورمین می‌تواند ترمیم میلین را در موش صحرایی افزایش دهد. سلول‌هایی به نام “سلول‌های پیش‌ساز الیگودندروسیت OPC” به سلول‌های خاص تولید میلین تبدیل می‌شوند. اما در بیماری ام اس و با افزایش سن، این اتفاق دیگر آنطور که باید رخ نمی‌دهد. بنابراین میلین جدید ساخته نمی‌شود. محققان دریافتند وقتی رژیم غذایی ناشتایی روزانه به موش ها داده می‌شود (به این معنی که آنها یک روز در میان غذا می‌خورند) OPC‌ها می‌توانند به طور موثرتری به سلول‌های تولید کننده میلین تبدیل شوند. این منجر به افزایش ترمیم میلین می‌شود. متفورمین قادر به تقلید از این تأثیرات بدون روزه داری است.

 

یک کارآزمایی بالینی متفورمین را در افراد آزمایش کرده است، اما اثرات آن در ترمیم میلین بررسی نشده است. این محققان به ۲۰ نفر مبتلا به ام اس عود کننده که چاق بودند، متفورمین دادند و در اسکن MRI کاهش قابل توجه ضایعات را مشاهده کردند.

 

عوارض جانبی متفورمین چیست؟

متفورمین به طور گسترده در افراد مبتلا به ام اس آزمایش نشده است، بنابراین هنوز عوارض جانبی آن به طور خاص برای مبتلایان به ام اس مشخص نیست. با این حال، هنگامی که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، عوارض جانبی حالت تهوع، معده درد، کاهش اشتها و استفراغ یا اسهال را به همراه دارد.

 

چگونه متفورمین با روش های درمانی فعلی مقایسه می‌شود؟

متفورمین به طور گسترده ای در مبتلایان به ام اس آزمایش نشده است، بنابراین هنوز مشخص نیست که چگونه با درمان های ام اس موجود مقایسه می‌شود.

 

چه زمانی احتمال دارد روش درمانی متفورمین برای مبتلایان ام اس در دسترس باشد؟

متفورمین در حال حاضر برای سایر بیماری‌ها مجوز دارد اما برای آزمایش قطعی اثربخشی آن در بیماری ام اس باید آزمایش‌های فاز ۲ و فاز ۳ را پشت سر بگذارد. این روند چندین سال به طول خواهد انجامید. در حال حاضر، متفورمین در حال آزمایش روی افراد مبتلا به ام اس عود کننده است، اما امیدواریم در نهایت درمان‌های ترمیم کننده میلین به افراد مبتلا به ام اس پیشرونده نیز کمک کند.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید