ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مطالعه اثر پیوند سلول های بنیادی خون ساز در افراد مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه

محققان در فلورانس ایتالیا مطالعه‌ای شامل ۲۶ نفر مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه (متوسط ​​تا شدید) که تحت درمان پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز HSCT قرار گرفته شده بودند، انجام دادند. بیشتر آن‌ها طی یک سال قبل از این درمان فعالیت‌های التهابی (به صورت علائم بالینی یا در مشهود در MRI) از خود نشان داده بودند. پنج سال پس از درمان، ۴۲٪ از شرکت‌کنندگان، پیشرفتی در ناتوانی‌ها نداشتند و ۳۰٪ هم ۱۰ سال پس از پیوند شرایط پایداری داشتند. هیچ عود یا عارضه التهابی در اسکن MRI پس از درمان رخ نداد. این نتایج نشان می‌دهد که ممکن است HSCT در یک زیر گروه از افراد مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه SPMS که دارای فعالیت التهابی قابل توجهی هستند (همانطور که توسط MRI نشان داده میشود) مناسب باشد. مطالعه بیشتر در تعداد افراد بیشتری مورد نیاز است برای درک اینکه چه کسی در میان کسانی که مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه هستند از HSCT بهره‌‌مند شود.

 

پیوند سلول های بنیادی خون ساز فوایدی را در افراد مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه نشان دادند

 

  • HSCT سعی در “راه اندازی مجدد” سیستم ایمنی بدن (که در ام اس باعث ایجاد التهاب در مغز و نخاع میشود) دارد. در HSCT برای ام اس، سلولهای بنیادی خون ساز (تولید کننده سلولهای خونی) که از مغز استخوان شخص (که از نظر علمی به آن “اتولوگ” گفته می‌شود) گرفته می‌شود جمع آوری و ذخیره میشوند، و پس از آن بخش اعظمی از سیستم ایمنی بدن با استفاده از داروهای شیمی درمانی تخلیه میشود. سپس سلولهای بنیادی خونساز ذخیره شده به بدن بازگردانده می‌شوند و با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن را دوباره می‌سازند.
  • نتیجه اصلی این مطالعه عدم پیشرفت بیشتر بیماری بود که در ۴۲٪ شرکت‌کنندگان در ۵ سال و در ۳۰٪ از افراد در ۱۰ سال به دست آمد. در ۱۰ شرکت کننده دیگر، بیماری یک بار پیشرفت کرد و سپس تثبیت شد. در ۶ بیمار دیگر نیز پیشرفت بیماری و ناتوانی شدید مشاهده شد.
  • هیچ مرگ و میر یا عوارض تهدید کننده‌ی زندگی رخ نداد. دو نفر دچار التهاب خود ایمنی تیروئید شدند و یک نفر که قبلاً تحت درمان “مهار سلول” قرار گرفته بود، دچار سندرم میلوددیپلاسمی (نوعی سرطان) شد. شایع‌ترین عوارض جانبی تب، اثرات بر دستگاه گوارش و ویروس‌ها/عفونت‌ها بود.
  • در HSCT، رژیم‌های شرایطی (سرکوب کننده سیستم ایمنی) از شدت کم تا متوسط ​​تا زیاد متفاوت است. در این مطالعه از یک رژیم با شدت متوسط ​​معروف به BEAM استفاده شده است. یک آزمایش جدید HSCT با استفاده از رژیم BEAM، با مشارکت افراد مبتلا به ام اس عود کننده و بهبود یابنده در حال پی ریزی است.

 

مقاله‌ی “تأثیر پیوند سلول‌های بنیادی اتولوگ خون ساز بر جلوگیری از ناتوانی و آتروفی مغز در ام اس پیشرونده ثانویه” توسط دکتر آلیس ماریوتینی، دکتر لوکا ماساچی و همکارانش در بیمارستان-دانشگاه Careggi، در فلورانس ایتالیا، در مجله ام اس منتشر شد.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۰ فوریه ۲۰۲۰

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید