ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

زمستان سخت و سرما چگونه می‌تواند بر افراد مبتلا به ام اس تأثیر بگذارد

بسیاری از مردم از زمستان شکایت دارند، اما زمستان می‌تواند برای کسانی که با بیماری مزمنی مثل ام اس زندگی می‌کنند یک دوره زمانی چالش برانگیز باشد.

 

زمستان برای مبتلایان به ام اس می تواند دشوار باشد. چیزهایی که باید بدانید اینجاست

 

کریس اندرسون یکی از افرادی که در مینه‌سوتا ایالات متحده زندگی می‌کند و به ام اس مبتلاست با زمستان های سخت بیگانه نیست. این ایالت در آمریکا به طور متوسط ​​هر ساله بین ۳۵ تا ۷۰ اینچ برف در آنجا می‌بارد.

 

در زمستان مناطق سردسیر، متوسط ​​دما می‌تواند منفی باشد. کسی که به بیماری ام اس مبتلا است، این هوای سرد بیش از سایرین او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

او می‌گوید:

“هرچه هوا سردتر شود، لرزش پاهای من بیشتر می‌شود و حرکت و راه رفتن در ماه‌های سرد برای من بسیار دشوار است.”

 

اندرسون پس از از دست دادن حدود ۸۵ درصد بینایی خود به دلیل نوریت بینایی، یک التهاب عصب بینایی، برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۰۴ تشخیص ام اس برای او انجام شده است. در آن زمان، او به عنوان معلم مطالعات اجتماعی مدرسه راهنمایی کار می‌کرد. در حالی که بینایی وی کم کم بهبود می‌یافت، خیلی زود علائم دیگر ام اس از جمله ضعف پا، مشکلات تعادل و خستگی مفرط نیز در او بروز پیدا میکرد.

 

هوای سرد زمستان در ایالت محل زندگی او باعث تشدید بسیاری از این علائم می‌شود.

 

اندرسون می‌گوید:

“زمستان گذشته به دلیل یخبندان شرایطم خیلی بد بود. من به طور معمول از چوب مخصوص راه رفتن روی یخ زیر کفش‌هایم به همراه یک عصا با نوک فلزی با یک نوک برای جلوگیری از افتادن هنگام قدم زدن روی برف و یخ استفاده می‌کنم، اما سال گذشته، روی پیاده روی یخ بسته لیز خوردم و دچار آسیب دیدگی مغزی شدم.”

 

گرما و سرما چگونه می‌تواند بر ام اس تأثیر بگذارد

گرما، اعم از هوای گرم، ورزش یا دوش آب گرم، با تاری دید و بدتر شدن موقتی علائم در افراد مبتلا به ام اس ارتباط دارد. در مورد گرما و اثر آن بر افراد مبتلا به ام اس بد نیست مطلب گرما و حساسیت دمایی در ام اس را مطالعه کنید.

 

در حالی که حساسیت به گرما معمولاً گزارش می‌شود، حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس به دلیل هوای سرد، علائم بدتری را تجربه می‌کنند.

 

کاهش دما می‌تواند باعث مشکلات موقتی در شناخت، تحرک، بینایی و تعادل شود و ممکن است منجر به احساس بی حسی، سوزش یا سوزن سوزن شدن و لرزش در اندام های بدن گردد.

 

اعتقاد بر این است که این اتفاق رخ می‌دهد زیرا سرما بر سرعت پیام‌هایی که در امتداد اعصاب هستند (که قبلاً توسط این بیماری آسیب دیده‌اند) تأثیر می‌گذارد. اما همچنین گفته شده است که حساسیت به سرما در ام اس می‌تواند به دلیل ضایعه ام اس در بخشی از مغز رخ دهد که بر دمای بدن تأثیر می‌گذارد.

 

چگونه با بیماری ام اس برای زمستان سخت آماده باشیم؟

اگر به بیماری ام اس مبتلا هستید، در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید و تحت تأثیر هوای سرد قرار دارید، آماده سازی مهم است.

 

اندرسون توصیه می‌کند کسی را برای کمک به برف روبی پیدا کنید و برای راه اندازی ماشین برف روبی خود اقدام کنید (و مطمئن شوید که در شروع زمستان کار می‌کند).

 

وی می‌گوید:

“از آنجا که هوای سرد بر ام اس من تأثیر زیادی می‌گذارد، برای جلوگیری از تشدید لرزش پا، باید ماشین گرم داشته باشم که بتوانم داخل آن بروم.”

 

سایر افراد مبتلا به ام اس بر روی پوشیدن لایه‌های بیشتری از لباس برای کمک به تنظیم دمای بدن خود تمرکز می‌کنند. جوراب‌های حرارتی و لباس‌های زیر و همچنین پتوهای برقی برای این کار عالی هستند.

 

بتسی ماهوالد، که او نیز در مینه‌سوتا زندگی می‌کند، می‌گوید که هر زمستان لباس‌های زمستانی مانند چکمه، کلاه، دستکش، ژاکت و هر چیزی را که گرم کننده باشد را جمع آوری می‌کند.

 

در صورت سرد شدن بیش از حد آب و هوا، او اطمینان حاصل می‌کند که خانه خود را پر از مواد لازم برای زندگی کرده است تا بتواند در بدترین هوا از بیرون رفتن اجتناب کند.

 

وی می‌گوید:

“من اطمینان حاصل می‌کنم که در انبار و فریزر موادی از قبیل گوشت یا سوپ های یخ زده، دستمال کاغذی، دستمال توالت و داروهای اساسی سرماخوردگی و آنفولانزا و مواد غذایی مناسب را داشته باشم”

 

حرکت داشتن در اطراف، حتی در داخل خانه نیز مهم است، زیرا فعال ماندن بدن شما را گرم نگه می‌دارد و به کمتر شدن سفتی عضلات کمک می‌کند.

 

گرم نگه داشتن خانه، به بهترین شکل ممکن، نیز می‌تواند مفید باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که دما را بیش از حد گرم نکنید زیرا گرما نیز ممکن است علائم ام اس را تشدید کند.

 

ماهوالد می‌گوید که او همچنین سعی می‌کند قبل از شروع هوای بد، بازدید سالانه متخصص مغز و اعصاب را در پاییز برنامه ریزی کند. این یعنی یک بیرون رفتن کمتر در سرما.

 

چگونه می‌توان در زمستان از عزیزان مبتلا به ام اس حمایت کرد

بهترین راه برای کمک به عزیزان مبتلا به ام اس در طول زمستان صرفاً حضور در کنار آنها است.

 

اندرسون می‌گوید:

“کارهای زیادی وجود دارد که باید برای آماده شدن برای زمستان انجام دهم. مسلماً، من به دلیل بیماری ام اس نمی توانم همه آنها را به تنهایی انجام دهم.”

 

به همین دلیل، او می‌گوید از همسایگان سپاسگزار است که به برف روبی کمک می‌کنند یا قبل یا بعد از طوفان‌های بزرگ با او خانه و اطرافش را چک می‌کنند.

 

بسیاری از مردم از زمستان شکایت دارند، اما زمستان می‌تواند برای کسانی که با بیماری مزمن یا درد زندگی می‌کنند یک دوره زمانی چالش برانگیز باشد.

 

به همین دلیل، اگر می‌توانید، ارائه یک همکاری یا سیستم پشتیبانی خوب می‌تواند کمک زیادی به این افراد کند تا کارها برای آنها کمی راحت تر شود.

 

 

منبع:

www.healthline.com

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید