ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پونوری پونسیمود – Ponvory Ponesimod

نام برند:
پونوری
نام شیمیایی: پونسیمود
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل:

 

پونوری پونسیمود برای درمان ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) استفاده می‌شود. تصور می‌شود که پونسیمود با جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی (لنفوسیت‌ها) به اعصاب مغز و نخاع عمل می‌کند. پونسیمود درمان قطعی برای بیماری ام اس نیست، با این حال، می‌تواند تعداد دوره‌های بدتر شدن بیماری (عود یا حمله) را کاهش داده و از بروز ناتوانی جلوگیری کند یا آن را به تعویق بیندازد.

 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA، داروی پونوری (پونسیمود از شرکت داروسازی جانسون و جانسون) را به عنوان یک درمان اصلاح کننده بیماری خوراکی برای افراد بالغ مبتلا به اشکال عود کننده ام اس تأیید کرده است، جزییات بیشتر در روند تایید این دارو و نتایج پژوهش پونوری پونسیمود را در مطلب (FDA داروی خوراکی پونوری پونسیمود را برای انواع عود کننده ام اس تایید کرد) مطالعه کنید.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

پونوری پونسیمود

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف پونسیمود و هر بار که مصرف آن را قطع کرده و دوباره قصد شروع مصرف آن را دارید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز را بخوانید. اگر سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

پیش از شروع مصرف پونوری پونسیمود، پزشک شما آزمایش‌های پزشکی/ آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، آزمایش عملکرد کبد، EKG، نبض، معاینه چشم) را برای بررسی عوارض جانبی انجام می‌دهد. این دارو طبق دستور پزشک، از طریق دهان با غذا یا بدون آن مصرف می‌شود، معمولاً یک بار در روز. قرص ها را کامل ببلعید. قرص‌ها را شکافته و خرد نکنید و نجوید.

 

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم شروع کرده و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

 

برخی از افراد ممکن است لازم باشد حداقل ۴ ساعت پس از دریافت اولین دوز تحت کنترل قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که ضربان قلب آنها خیلی کند نشده است. ضربان قلب بسیار آهسته خطر بروز یک مشکل جدی در ریتم قلب را افزایش می‌دهد. اگر ضربان قلب آهسته/نامنظم یا سابقه سایر مشکلات قلبی (مانند نارسایی قلبی، حمله قلبی) دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

 

مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو ممکن است وضعیت شما بدتر شود. اگر علائم ام اس پس از قطع پونوری پونسیمود بسیار بدتر شد، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

 

دوز مصرفی پونسیمود بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ بدن به درمان تعیین می‌گردد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و مصرف این دارو را بیشتر از زمان تجویز شده ادامه ندهید. با این کار وضعیت شما سریعتر بهبود نخواهد یافت و فقط خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش خواهد یافت.

 

پونوری پونسیمود را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری مصرف دارو، هر روز آن را در یک ساعت مشخص بخورید.

 

اگر وضعیت شما بدتر شد به پزشک خود بگویید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف پونسیمود، اگر به این دارو آلرژی دارید، یا هر آلرژی دیگری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

پیش از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً درمورد: مشکلات تنفسی (مانند آسم، آپنه خواب، بیماری انسدادی مزمن ریوی-COPD)، عفونت فعلی/ اخیر/ برگشت کننده (از جمله تبخال، هپاتیت، سل)، دیابت، برخی مشکلات چشمی (ورم ماکولا، یوویت)، مشکلات قلبی (مانند ضربان قلب آهسته/ نامنظم، نارسایی قلبی، سابقه حمله قلبی، درد قفسه سینه، طولانی شدن QT در EKG)، فشار خون بالا، مشکلات کبدی، سرطان پوست، سکته مغزی یا “حمله کوتاه مدت” /حمله ایسکمیک گذرا (TIA).

 

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه یا خواب‌آلودگی کند. الکل یا ماری‌جوانا (شاهدانه) می‌تواند سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی‌توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (شاهدانه) با پزشک خود مشورت کنید.

 

پونوری پونسیمود می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دهد یا ممکن است عفونت های فعلی را بدتر کند. از تماس با افرادی که عفونت واگیردار دارند (مانند آبله مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا به دنبال جزئیات بیشتر هستید با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از شروع استفاده از این دارو کلیه واکسیناسیون های لازم را انجام دهید. هنگام استفاده از پونسیمود و به مدت ۴ هفته پس از آخرین دوز مصرفی، بدون اطلاع و رضایت پزشک واکسیناسیون نکنید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن‌های زنده دریافت کرده‌اند (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود) خودداری کنید.

 

این دارو ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. زمان کمتری را در معرض تابش نور خورشید صرف کنید. از استفاده از سولاریم و یا دستگاه های برنزه کردن پوست و آفتاب گرفتن خودداری کنید. هنگام بیرون رفتن از منزل از ضد آفتاب استفاده کرده و لباس پوشیده بپوشید. پزشک شما ممکن است شما را راهنمایی کند تا هنگام استفاده از این محصول از فوتوتراپی خودداری کنید. برای اطلاع از جزییات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. هنگام استفاده از پونوری پونسیمود نباید باردار شوید. این دارو ممکن است به نوزاد متولد شده آسیب برساند. هنگام استفاده از این دارو و به مدت ۱ هفته پس از قطع درمان، از اشکال قابل اطمینان کنترل بارداری استفاده کنید. اگر باردار هستید، بلافاصله در مورد خطرات و فواید این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

اوردوز

اگر کسی پونوری پونسیمود را بیش از حد تجویز شده مصرف کرده و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های آزمایشگاهی/ پزشکی (مانند شمارش کامل خون CBC، فشار خون، نبض، EKG، MRI، معاینه چشم/ پوست، آزمایش عملکرد کبد، آزمایش ریه/ تنفس) ممکن است قبل از شروع مصرف پونوری پونسیمود و در حین مصرف انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

بسیار مهم است که رژیم درمانی (طریقه مصرف دارو) خود را دقیقاً دنبال کنید. اطلاعاتی که توسط سازنده دارو ارائه شده است را با دقت بخوانید تا دستورالعمل‌های مربوط به دوز فراموش شده را متوجه شوید. اگر ۴ دوز متوالی یا بیشتر را از دست دادید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است لازم باشد این دارو را با دوز کمتری شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید. دوز مصرفی را برای جبران بیشتر نکنید.

 

عوارض جانبی

با مصرف پونوری پونسیمود ممکن است خواب آلودگی یا سرگیجه رخ دهد. در صورت طولانی شدن یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

پونوری پونسیمود ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. فشار خون خود را مرتباً چک کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک اطلاع دهید.

 

پونوری پونسیمود به ندرت ممکن است باعث بیماری جدی کبدی شود. در صورت مشاهده علائم آسیب کبدی، از جمله: حالت تهوع/ استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، درد معده/ شکم، زردی چشم/ پوست، تیره شدن ادرار، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

این دارو می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و خطر ابتلا به عفونت را در حین مصرف و به مدت ۱ تا ۲ هفته بعد از دریافت آخرین دوز افزایش دهد. احتمال دارد که به یک عفونت جدی (مانند برونشیت، تبخال) مبتلا شوید. در صورت مشاهده علائم عفونت مانند گلودرد/ سرفه مداوم، تب/ لرز، علائم سرماخوردگی/ آنفولانزا، زخم یا تاول سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از قبل عفونت دارید، پونسیمود را شروع نکنید.

 

این دارو ممکن است خطر ابتلا به یک عفونت مغزی نادر اما بسیار جدی (لکوآنسفالوپاتی چند کانونی مترقی-PML) را افزایش دهد. علائم PML می‌تواند مثل یک حمله ام اس به نظر برسد. در صورت بروز علائم جدید یا وخیم‌تر شدن علائم قبلی که چندین روز طول کشیده است، مانند گرفتگی یا مشکلات قدرت، تعادل، گفتار، بینایی یا تفکر، بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

 

پونسیمود ممکن است به ندرت خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. در صورت مشاهده تغییرات پوستی غیرمعمول (مانند تغییر در ظاهر/ اندازه خال‌ها)، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

 

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی، از جمله: تنگی نفس، ضربان قلب آهسته/ نامنظم/ سریع/ تپش کوبنده، سرگیجه شدید/ غش، خستگی غیرمعمول/ ضعف، درد چشم/ حساسیت به نور، تاری دید، نقطه کور/ سایه در مرکز بینایی، تغییر رنگ ها)، تغییرات ذهنی (مانند گیجی)، تشنج، سردرد ناگهانی/ شدید سریعاً به دنبال دریافت کمک پزشکی باشید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی پونوری پونسیمود نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با پونوری پونسیمود تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای دیگری که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/ خطر عفونت را افزایش می‌دهند (مانند تایسبری ناتالیزومب، ریتوکسی مب).

 

شرایط نگهداری

پونوری پونسیمود را در بسته‌بندی اصلی و در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. ماده رطوبت گیر موجود در بطری را در ظرف بطری نگه دارید تا دارو از رطوبت در امان بماند. این دارو را در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید