ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آیا شیردهی از زنان مبتلا به ام اس در برابر حملات پس از زایمان محافظت می کند؟

یک تیم از محققان کالیفرنیا براساس بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های ۲۴ مطالعه منتشر شده نتیجه گیری کردند  که شیردهی زنان مبتلا به ام اس، از آن‌ها در برابر حملات پس از زایمان محافظت می‌کند. این تیم به سرپرستی دکتر کریستن کریسکو ، عضو انجمن ملی ام اس آمریکا و امانوئل ووبانت پزشک متخصص در دانشگاه (کالیفرنیا، سانفرانسیسکو) است.

 

شیردهی و ام اس

 

  • این تیم بررسی‌هایی را در مورد شیردهی و فعالیت بیماری ام اس انجام دادند. هدف از این نوع “متا-آنالیز” ارائه یک تصویر بزرگ از مطالعات کوچکتر است. محققان ۲۴ مطالعه را برای این بررسی مشخص کردند که ۲۹۷۴ زن را شامل میشد، اما ۸ مطالعه را از تجزیه و تحلیل نهایی به دلیل کمبود داده حذف کردند. این مطالعات بین ژانویه ۱۹۸۰ و ژوئن سال ۲۰۱۸ منتشر شد و همه به طور خاص به رابطه بین شیردهی و عودهای پس از زایمان پرداختند.
  • نتایج در طول این مطالعات نشان میدهد که شیردهی با ۴۳ درصد عود کمتر بیماری ام اس همراه بود. یک مزیت دیگر از شیردهی مادر به جای غذا دادن به کودک با مکمل‌های جایگزین شیر مادر نشان داده شد.
  • نویسندگان خاطرنشان کردند که نمی‌توان تأثیر احتمالی عواملی که موجب ایجاد برخی یافته‌های مطالعه میشوند (مانند فعالیت قبلی بیماری) را رد کرد. آنها همچنین متذکر می‌شوند که حتی با توجه به مزایای محافظت کننده در شیردهی، میزان عود پس از زایمان نسبتاً زیاد است و برای جلوگیری از عود مجدد پس از زایمان باید استراتژی‌های بیشتری را طرح ریزی کرد.
  • ذکر این نکته حائز اهمیت است که این مطالعه ارتباط بین شیردهی و عودهای پس از زایمان را نشان می‌دهد اما ثابت نمی‌کند که شیردهی از عود جلوگیری می‌کند.
  • این یافته‌ها همچنین نیاز به تحقیقات با کیفیت بیشتر در مورد مسائل تولید مثلی و بیماری ام اس را برجسته می‌کند، مانند درک این که مزایای شیردهی تا چه مدت ادامه می‌یابد.
  • زنان مبتلا به ام اس که قصد فرزند‌آوری دارند و همسرانشان، باید درمورد شیردهی، عود بیماری و درمان‌های اصلاح کننده بیماری با پزشک صحبت کنند.
  • مقاله “ارتباط بین شیردهی و حمله ام اس پس از زایمان، یک بررسی سیستماتیک و متا-آنالیز” در تاریخ ۹ دسامبر سال ۲۰۱۹ در مجله JAMA Neurology منتشر شد.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۰ دسامبر ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید