ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

شیردهی و ام اس

بیماری مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) از طریق شیر مادر به کودک منتقل نمی‌شود، و داشتن ام اس نباید در انتخاب شما در نحوه تغذیه کودک و شیردهی تأثیر بگذارد.

 

شیردهی و ام اس

 

داشتن ام اس نباید در انتخاب شما در تغذیه کودک تأثیر بگذارد. تغذیه با شیر مادر برای همه نوزادان از جمله کودکانی که والدین مبتلا به ام اس دارند توصیه می‌شود. توصیه‌های فعلی این است: تغذیه انحصاری با شیر مادر حداقل شش ماه اول زندگی کودک و ادامه دادن شیر مادر در کنار غذاهای خانگی (مکمل) تا دو سالگی.

 

تحقیقات نشان داده است که شیردهی مزایای سلامتی طولانی مدت را برای مادر و نوزاد فراهم می‌کند و حتی چند روز یا هفته نیز مزایایی دارد. تغذیه انحصاری با شیر مادر ممکن است خطر عود پس از بارداری را در برخی از زنان مبتلا به ام اس کاهش دهد، اگرچه این مسئله در تمام موارد بکسان و قابل اعتماد نیست.

 

با این حال، نحوه تغذیه نوزاد شما یک انتخاب است (و باید هم باشد). اگر در وضعیت خودتان در مورد شیردهی نگرانی دارید، می‌توانید در مورد این موضوع با پرستار، ماما یا پزشک خود صحبت کنید تا آنها بتوانند پشتیبانی و مشاوره مناسبی را به شما ارائه دهند.

 

شما می‌توانید شیر مادر را در فریزر ذخیره کنید تا در صورت ناتوانی ناشی از عود یا خستگی شدید از آن به عنوان پشتیبان استفاده کنید.

 

آیا شیردهی بر روند ام اس من تأثیر خواهد گذاشت؟

احتمال عود در دوران بارداری کمتر است، اگرچه خطر عود در شش ماه پس از تولد به مقدار کمی افزایش می‌یابد و تعداد عودها به سطح قبل از بارداری باز می‌گردد.

 

شیردهی همچنین ممکن است خطر عود را کاهش دهد، اما در تمام موارد قابل اطمینان نیست. یک مطالعه نشان می‌دهد که احتمال عود پس از زایمان در زنان مبتلا به ام اس که شیردهی طبیعی انجام می‌دهند، نصف زنانی است که شیردهی انجام نمی‌دهند. تغذیه انحصاری با شیر مادر به مدت دو ماه ممکن است خطر عود شما را در این مدت کاهش دهد.

 

آیا می‌توانم هنگام شیردهی استروئید مصرف کنم؟

استروئیدهایی مانند متیل پردنیزولون برای درمان عود در ام اس استفاده می‌شود. اگر در حال شیردهی هستید و حمله داشته‌اید، (در صورت توصیه پزشک به شما برای انجام این کار) می‌توانید استروئید مصرف کنید.

 

یک مطالعه جدید نشان داد که متیل پردنیزولون به درون شیر مادر منتقل می‌شود، اما در مقادیر بسیار کم. بیشترین مقدار استروئید در بدن یک ساعت پس از تزریق رخ میدهد، و به سرعت کاهش می‌یابد. اگرچه مقدار استروئیدی که کودک شیرخوار دریافت می‌کند بسیار کم است، می‌توانید با تأخیر در تغذیه با شیر مادر به مدت ۲-۴ ساعت بعد از هر بار درمان استروئیدی، این مواجهه را کاهش دهید. در صورت لزوم این امر، ممکن است بخواهید شیر مادر را در فریزر ذخیره کنید.

 

آیا می‌توانم هنگام شیردهی داروهای اصلاح کننده بیماری را دوباره شروع کنم؟

داروهای اصلاح کننده بیماری در میزان احتمال حضور آنها در شیر مادر یا مقدار ضررشان برای کودک شما متفاوت هستند. تصمیم در مورد از سرگیری داروهای تعدیل کننده بیماری (DMT) بلافاصله پس از تولد باید در برابر مزایای بالقوه شیردهی در نظر گرفته شود. اگر بیماری ام اس شما بسیار فعال است و شما در معرض خطر قابل توجهی از عود مجدد هستید، ممکن است برای شروع دوباره داروهای تعدیل کننده بیماری شیردهی را متوقف کنید.

 

انجمن مغز و اعصاب بریتانیا در این مورد توصیه می‌کند که داروهای تعدیل کننده بیماری تزریقی (آوونکس، بتافرون، کوپاکسون، پلگریدی، ربیف، اکستاویا) با اطمینان می‌توانند در صورت لزوم در هنگام شیردهی از سر گرفته شوند. این داروها تا سه ماه به طول می‌انجامند تا (پس از قطع) دوباره به اثربخشی کامل خود برسند.

 

تایسبری (ناتالیزومب) به درون شیر مادر منتقل می‌شود، اما به شکلی نیست که احتمال داشته باشد که توسط یک کودک شیرده جذب شود. سایر داروهای تعدیل کننده بیماری معمولاً در دوران شیردهی از سر گرفته نمی‌شوند و باید در مورد چگونگی و زمان از سرگیری مجدد آنها با تیم ام اس خود مشورت کنید.

 

آیا باید ویتامین D را هنگام شیردهی مصرف کنم؟

زنان مبتلا به ام اس باید در حین شیردهی مصرف ویتامین دی را ادامه دهند و به نوزادان شیرخوار مطابق با توصیه‌های استاندارد باید ویتامین D داده شود. کمبود ویتامین D در کل دوران کودکی می‌تواند یک عامل خطر برای مشکلات سلامتی در زندگی آینده، از جمله بیماری ام اس باشد.

 

مطالعات نشان می‌دهد که میزان ویتامین D در شیر مادر تحت تاثیر میزان ویتامین D مصرف شده در مکمل‌های غذایی توسط مادر است. مقادیر متوسط ​​مکمل ویتامین D، در حدود ۱۰۰۰ – ۲۰۰۰UI در روز باعث افزایش کمی در سطح ویتامین D در شیر مادر می‌شود، اما برای مطابقت با مقدار توصیه شده برای شیرخوار کافی نیست. یک مطالعه نشان داد که اگر زن تصمیم به مصرف مکمل تا ۶۴۰۰IU در روز داشته باشد، با اطمینان می‌تواند مقدار کافی ویتامین D را در شیر مادر تأمین کند تا کودک به مقدار توصیه شده خود برسد.

 

قطره ویتامینه شیرخوار، شامل ویتامین D و سایر مواد مغذی است. شما باید در مورد نیازهای کودک خود با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا از دوزهای مناسب ویتامین‌های توصیه شده اطمینان حاصل کنید.

 

 

منبع:

www.mstrust.org.uk

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید