ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مولکولی که می تواند به ترمیم میلین در موش کمک کند

محققان دریافته اند که یک مولکول کوچک نقش مهمی در کمک به مغز برای ترمیم میلین آسیب دیده در ام اس دارد.

 

موش‌هایی که بیماری ام اس دارند و با یک قطعه سنتز شده از این مولکول تحت عنوان microRNA تحت درمان قرار گرفتند، رشد مجدد پوشش میلین را در اطراف اعصاب آسیب دیده تجربه کردند.

 

ترمیم میلین در ام اس موش

 

مسدود کردن مسیرهای ترمیم

MicroRNA به فعال و غیرفعال کردن ژن در سلول‌های مختلف کمک می‌کند.

 

تحقیقات قبلی نشان داد که یک قطعه microRNA به نام miR-219 در اعصاب آسیب دیده از بین رفته است. این مطالعه به بررسی تأثیر حذف miR-219 در موش‌های سالم و دادن آن به موش‌های مبتلا به میلین آسیب دیده است.

 

محققان نشان داده‌اند که حضور miR-219 برای جلوگیری از توقف فعالیت مولکول‌های دیگر برای سلول‌های تولیدکننده میلین ضروری است. یکی از مولکول‌هایی که این سلول‌ها را در ساخت میلین متوقف می‌کند Lingo1 است.

 

دری به سوی درمان‌های جدید

محققان اکنون سعی در ساختن مولکول‌هایی دارند که مانند miR-219 رفتار می‌کنند و می‌توانند به درمان تبدیل شوند. اما آنها تأکید کردند که مطالعه آنها در موش بوده و در این مرحله به طور مستقیم برای انسان قابل استفاده نیست.

 

دکتر سورل بیکلی، رئیس تحقیقات زیست پزشکی انجمن ام اس بریتانیا گفت: “اگر ما بخواهیم ام اس را برای همه متوقف کنیم، می‌توانیم پوشش میلین محافظ اطراف سلول‌های عصبی را ترمیم کنیم. این پژوهش یک مطالعه دلگرم کننده است که روش‌های بیشتری را برای دستیابی به این هدف به ما نشان می‌دهد.

 

وی گفت: “ام اس یک بیماری غیرقابل پیش بینی است و در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند میلین آسیب دیده را ترمیم کند. ما متعهد به تغییر این مسئله هستیم و در برخی از پروژه‌های جالب در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنیم.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۸ مارس ۲۰۱۷

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید