ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کرم درمانی تاثیر نسبتاً کمی در ام اس دارد

دانشمندان دانشگاه ناتینگهام تحقیقات جدیدی را در JAMA Neurology منتشر کرده‌اند که به بررسی تأثیر درمان هلمینتیک (کرم درمانی) در مبتلایان به ام اس عود کننده می‌پردازد.

 

این تحقیق، که انجمن ام اس بریتانیا آن را تامین کرد، توسط پروفسور کریس کنستانتینسکو انجام شد. این مطالعه با هدف مشخص کردن اینکه آیا درمان هلمینتیک می‌تواند بر تعداد و اندازه ضایعات ام اس (همان پلاک‌ها) و تعداد سلول‌های تنظیم کننده T (که سیستم ایمنی بدن را تحت کنترل نگه میدارند) تأثیر بگذارد یا خیر انجام شد.

 

تحقیقات جدید نشان می دهد که کرم درمانی تاثیر نسبتاً کمی در ام اس دارد

 

چرا دانشمندان در حال مطالعه بر روی کرم های قلاب‌دار هستند؟

ما می‌دانیم که در ام اس، بین عوامل التهابی (که باعث آسیب می‌شوند) و عوامل سیستم ایمنی (که در برابر آسیب محافظت می‌کنند) یک عدم تعادل وجود دارد. آسیب‌هایی که ناشی از این عدم تعادل است باعث علائم بیماری ام اس می‌شود.

 

ممکن است کمی ناخوشایند به نظر برسد، اما در سال‌های اخیر روش‌های درمانی هلمینتیک به دلیل داشتن پتانسیل برای درمان شرایط التهابی مورد بررسی قرار گرفته است. تئوری “فرضیه بهداشت” ’حاکی از آن است که افزایش شرایط بهداشتی باعث از بین رفتن انگل‌های روده شده، و شرایط التهابی (مانند آسم و بیماری التهابی روده) به صورت متناوب وخیم‌تر می‌گردند. تحقیقات اولیه نشان داده است که کرم های قلاب دار می‌توانند التهاب ناشی از ام اس را کاهش دهند.

 

کرم های قلاب دار چه تاثیری گذاشتند؟

در این کارآزمایی فاز ۲، محققان ۷۳ نفر مبتلا به ام اس عود کننده را استخدام کردند. به نیمی از این شرکت‌کنندگان از طریق یک محلول روی بازو، مقدار دوز کمی از کرم قلاب دار نیکیتر امریکانوس (N americanus) داده شد. به بقیه شرکت‌کنندگان یک محلول دارونما داده شد. N americanus نوعی کرم قلاب دار است که در روده کوچک انسان زندگی می‌کند و در بیشتر موارد مضر نیست.

 

محققان دریافتند که درمان با کرم ‌های قلاب دار پس از ۹ ماه در مقایسه با گروهی که به آنها دارونما داده شد، اثر قابل توجهی در تعداد و اندازه ضایعات ام اس (پلاک‌ها) ندارد. با این حال، آنها گزارش دادند که شرکت‌کنندگانی که به آن‌ها کرم قلاب دار داده شده بود، افزایش تعداد سلول‌های تنظیم کننده T موجود در جریان خون را نشان دادند.

 

این برای افراد مبتلا به ام اس به چه معناست؟

دکتر اما گری، دستیار مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا گفت:

“بیش از صد و سی هزار نفر در بریتانیا با بیماری ام اس زندگی می‌کنند و اگرچه اکنون برای بیماران مبتلا به ام اس عود کننده ده‌ها درمان وجود دارد، ما همیشه مشتاق هستیم تا تحقیقات جدید و مهیج را تأمین کنیم.

وی افزود:

“این نتایج حاکی از آن است که اگرچه درمان هلمینتیک (کرم درمانی) بی خطر و قابل تحمل به نظر میرسد، اما مزایای آن در مقایسه با درمان‌های موجود برای ام اس عود کننده نسبتاً کم ​​است. بعید به نظر میرسد که کرم درمانی جایگزین گزینه‌های دیگر درمانی شود، اما این مطالعه به ما بینش عمیق‌تری درباره اثرات درمان هلمینتیک بر سیستم ایمنی بدن داده است.”

 

در مورد بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۹ ژوئن ۲۰۲۰

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید